Τόσα χρόνια πορείας. Τόσες διαφορετικές και μοναδικές σειρές κοσμημάτων. Από που αντλείς την έμπνευση σου;
Το από που αντλώ έμπνευση είναι κάτι πολύ σχετικό. Δεν υπάρχει ένας συγκεκριμένος τρόπος ή μέθοδος. Άλλες φορές από έναν ταξίδι, από μια εικόνα, από κάτι που ένιωσα ότι θα ήθελα προσωπικά να φορέσω, άλλες φορές από μια πέτρα που βλέπω ή που βρίσκω. Πολλές φορές έρχεται από κάτι που έχω σχεδιάσει πριν πολλά χρόνια και έβαλα στην άκρη και κάποια στιγμή νιώθω την ανάγκη να το συνεχίσω και να το εξελίξω. Η έμπνευση έρχεται από πολύ διαφορετικούς δρόμους, από εξωτερικά ερεθίσματα ή από μια εσωτερική αναζήτηση ή ανάγκη και σε οδηγεί σε νέα μονοπάτια.
Πώς επιλέγει μια γυναίκα ένα κόσμημα;
Μια γυναίκα επιλέγει ένα κόσμημα με πολλούς διαφορετικούς τρόπους. Συνήθως όταν έρχεται έχει ήδη δει τις συλλογές και ξέρει περίπου τι θέλει. Όταν τα δοκιμάζει αρχικά βλέπει τι ταιριάζει πιο πολύ στο σώμα της και τι αυτό που βγάζει προς τα έξω φορώντας το, και εμένα αυτό είναι ο τρόπος που μου αρέσει να το επιλέγουν, με κάποιο τρόπο να το οικειοποιούνται και νιώθουν άνετα με αυτό.
Πολλές φορές μια γυναίκα μπορεί να νιώθει πάρα πολύ άνετα με ένα κόσμημα, να είναι σαν να το είχε ήδη και να υπάρχει κάποιο άλλο που θα την πάει ένα βήμα παραπέρα από εκεί που είναι ήδη. Της ανοίγει ένα καινούργιο τρόπο έκφρασης, μια καινούργια κατεύθυνση σκέψης και ίσως αυτό είναι που έχει πιο πολύ ενδιαφέρον: όταν μέσα από αυτό που αγοράζει μπορεί να δει τον εαυτό της από μια άλλη οπτική γωνία, να επιτρέψει στον εαυτό της να τολμήσει κάτι που μέχρι τώρα δεν έχει παραδεχθεί ή δεν έχει βρει τον τρόπο να εκφράσει.
Άρα το κόσμημα αποτελεί στην πραγματικότητα ένα μέσο έκφρασης. Εκφράζεις την προσωπικότητα σου, την διάθεση σου, σε «επανδρώνει» απέναντι σε κάτι που θέλεις να αντιμετωπίσεις, σε «ενδυναμώνει» εκεί που το έχεις ανάγκη, σου επιτρέπει να γίνεις τολμηρή.
Πώς επιλέγει ένας άνδρας για μια γυναίκα ένα κόσμημα;
Πολλές φορές οι άνδρες έρχονται μιλημένοι ή ακόμα και με την φωτογραφία στο κινητό τους. Όταν όμως επιλέγουν μόνοι τους επιλέγουν με το πως οι ίδιοι θα ήθελαν να βλέπουν την γυναίκα τους. Κάποιοι είναι πιο τολμηροί και αναζητούν κοσμήματα που αποπνέουν αισθησιασμό και ερωτισμό. Κάποιοι είναι πιο πρακτικοί και πάνε σε μια κατεύθυνση πιο ασφαλή επιλέγοντας κομμάτια πιο κλασσικά ή διαχρονικά. Οι πιο ανασφαλείς χρειάζονται τη βοήθεια σου προσπαθώντας να περιγράψουν την προσωπικότητα και την εμφάνιση της γυναίκας καθώς και την περίσταση. Υπάρχουν και αυτοί με την απόλυτη αυτοπεποίθηση ότι ξέρουν ακριβώς τι θα αρέσει στη γυναίκα για την οποία προορίζεται το κόσμημα και τις μισές φορές έχουν δίκιο, τις άλλες μισές οι γυναίκες έρχονται για αλλαγή απορώντας πως είναι δυνατόν να μην τις ξέρουν καθόλου.
Τι κάνει ένα κόσμημα διαχρονικό;
Διαχρονικό ένα κόσμημα το κάνει η γραμμή του, ο σχεδιασμός του, η λιτότητα του. Όταν καταφέρνει ένα κόσμημα σε ένα βάθος χρόνου 20, 30, 40 ετών να παραμένει σύγχρονο δεν μπορεί να γίνει όταν τα στοιχεία του είναι πολύ έντονα, γίνεται μέσα από την λιτότητα και τις πιο αφαιρετικές γραμμές με λιγότερα υλικά με μέταλλο και λίγες πέτρες. Όχι πάντα αλλά πολλές φορές είναι για τον δημιουργό μια συνειδητή απόφαση ο σχεδιασμός με τα στοιχεία της διαχρονικότητας, θα έλεγα ότι θα πρέπει να έχει αποφασίσει ότι θέλει να σχεδιάσει προς αυτή την κατεύθυνση και να το έχει μελετήσει με αυτόν τον τρόπο.
Υπήρξες πρωτοπόρος στις εξαγωγές. Πως έχει αλλάξει η εικόνα του ελληνικού design τα τελευταία χρόνια στην παγκόσμια αγορά;
Η εικόνα του ελληνικού κοσμήματος παγκοσμίως έχει αλλάξει τουλάχιστον μια δεκαετία τώρα όταν οι independent designers βγήκαν στο εξωτερικό και απέκτησαν παρουσία σε εκθέσεις και καταστήματα. Ήταν η περίοδος βέβαια που υπήρξε μια γενικότερη τάση οι independent designers από όλο τον κόσμο να αποκτούν «φωνή», να ξεχωρίζουν και να αρχίσουν στην αγορά πλέον να τους αναζητούν και να τους παρατηρούν, ο κόσμος πέρα από τους μεγάλους οίκους ανέπτυξε ενδιαφέρον και για νέους δημιουργούς που είχαν κάτι ιδιαίτερο να πουν στον σχεδιασμό. Τότε ήταν που και κάποιοι Έλληνες βγήκαμε στο εξωτερικό.
Η Ελλάδα έχει την ιστορία της που είναι γνωστή ανά τον κόσμο για τα αισθητικά της πρότυπα και ήταν λογικό να χαίρουμε ενδιαφέροντος αυτό όμως που είναι πραγματικά ενδιαφέρον είναι ότι όσοι Έλληνες designers έχουν ξεχωριστό και μοναδικό στυλ, δεν έχουμε κάποιο κοινό χαρακτηριστικό στις σειρές μας που να τους προσδίδει την ελληνικότητα τους, υπάρχει μεγάλη πρωτοτυπία στο σχεδιασμό και στα υλικά. Είναι πολύπλευρο το ελληνικό κόσμημα, και ο κάθε σχεδιαστής έχει να πει κάτι το διαφορετικό με τη δημιουργικότητα και την προσωπικότητα του.
Η Λητώ Καρακωστάνογλου σπούδασε γλυπτική στο Ecole Nationale des Beaux -Arts de Paris και τεχνικό σχέδιο στο Ecole de la Chambre Syndicale de la Bijouterie, Joaillerie et Orfèvrerie. Είναι μια από τις σπουδαιότερες Ελληνίδες δημιουργούς κοσμήματος με διεθνή αναγνώριση. Τα τόσο μοναδικά και εμπνευσμένα κοσμήματα της γίνονται άμεσα συλλεκτικά και έχουν «ντύσει» επιδείξεις μόδας των οίκων Kenzo και Jean Paul Gaultier και συλλογές «prêt-à-porter». Από το 1999, λειτουργεί η μπουτίκ της Lito στο Κολωνάκι, το “Cabinet des Curiosities”, ενώ κοσμήματά της πωλούνται σε δίκτυο επιλεγμένων καταστημάτων σε όλη την Ελλάδα. Το 2011 ξεκίνησε τη δική της εταιρεία διανομής χονδρικής και κατέκτησε την παγκόσμια αγορά. Κοσμήματα της έχουν συμπεριληφθεί σε portfolio γκαλερί και καταστημάτων και στις πέντε ηπείρους.