Γυναικεία Ηγεσία, Βιωσιμότητα και Πανδημία

1. Σύμφωνα με έρευνα του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου για την Ισότητα των Φύλων (EIGE), η Ελλάδα είναι στη τελευταία θέση μεταξύ των χωρών της Ε.Ε. σε θέματα ισότητας φύλων. Εσύ παρόλα αυτά έχεις μία ηγετική θέση. Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που συνάντησες στο δρόμο σου και γιατί πιστεύεις ότι στην χώρα μας δυσκολευόμαστε να δώσουμε θέσεις εξουσίας σε γυναίκες;

Προσωπικά στάθηκα τυχερή γιατί βρέθηκα σε ένα πραγματικά ξεχωριστό, από κάθε άποψη, εργασιακό περιβάλλον. Η Lidl Ελλάς είναι μια σύγχρονη, πολυεθνική εταιρεία, με την επιχειρηματική κουλτούρα της στραμμένη προς το μέλλον. Ανοίγει δρόμους σε όλα τα επίπεδα. Εμπνέει και αναζωογονεί τη δυναμική της, αξιοποιώντας πάνω απ’ όλα τους δικούς της ανθρώπους. Μια εταιρεία που έχει στο DNA της τη συμμετοχικότητα, τη δικαιοσύνη, τη διαφάνεια, τη συμπερίληψη και τη διαφορετικότητα, ξεπερνά εύκολα τα αρνητικά κοινωνικά στερεότυπα. Η ισότητα των φύλων δοκιμάζεται καθημερινά, στην πράξη, στις σχέσεις μεταξύ συνεργατών, στην επικοινωνία με τους πελάτες. Συχνά μεταβάλλεται σε μια δύσκολη άσκηση αμοιβαιότητας ανάμεσα σε, θεωρητικά τουλάχιστον, ισότιμους εταίρους. Η μεγαλύτερη πρόκληση που συνεχίζω να αντιμετωπίζω είναι αυτή που γεφυρώνει την προσωπικότητα της εργαζόμενης γυναίκας με αυτή της μητέρας. Αποδεικνύω πρώτα στον εαυτό μου και μετά στον εργασιακό μου μικρόκοσμο ότι μπορώ να ανταποκριθώ με επιτυχία τόσο στις προσδοκίες όσο και στις ιδιαιτερότητες των δύο ρόλων. Ως άνθρωπος, όχι ως γυναίκα.

2. Η βιωσιμότητα αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι στο σχεδιασμό της εταιρίας που εργάζεσαι, κάτι που φανερώνει και η πρόσφατη πρωτοβουλία: «Ελλάδα χωρίς πλαστικά μιας χρήσης». Πόσο σημαντικές είναι αυτού του είδους οι κινήσεις στο σχεδιασμό της εταιρίας και ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι που έχετε θέσει στο κομμάτι της εταιρικής υπευθυνότητας;

Για τη Lidl Ελλάς η βιώσιμη ανάπτυξη είναι αναπόσπαστο κομμάτι της εταιρικής φιλοσοφίας της. Απλώνεται σε όλο το φάσμα της αλυσίδας ευθύνης. Δημιουργεί έναν πρωτότυπο ιστό εταιρικού ήθους, που δεσμεύει εσωτερικούς και εξωτερικούς συνεργάτες, παραγωγούς και προμηθευτές. Για όλες και όλους εμάς η βιωσιμότητα δημιουργεί ένα κώδικα συμπεριφοράς και επικοινωνίας που ευαισθητοποιεί οριζόντια. Μιλάει στη λογική κάθε Ελληνίδας και κάθε Έλληνα καταναλωτή. Η πρωτοβουλία «Ελλάδα χωρίς πλαστικά μιας χρήσης» σε συνεργασία με το Ίδρυμα Αθανασίου Λασκαρίδη και την αιγίδα του Υπουργείου Περιβάλλοντος κι Ενέργειας ήρθε ως φυσική συνέχεια πολλών προσπαθειών μας στον τομέα αυτό. Στην καρδιά της βρίσκεται η προώθηση καινοτόμων τεχνολογιών με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος. Θα θυμίσω ότι ήμασταν η πρώτη εταιρεία στην Ελλάδα που κατάργησε τα πλαστικά μιας χρήσης. Και η πρώτη που θα καταργήσει τις συσκευασίες μαύρου πλαστικού, ως επόμενο, άμεσο βήμα μας.

3. Ας πάμε στη πανδημία. Ποιες ήταν οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίσατε στη LIDL Ελλάς; Νιώθεις ότι κερδίσατε κάτι το οποίο θα το εφαρμόσετε και μετά τη λήξη της;

Τόσο ως εταιρεία όσο και ως άνθρωποι βρεθήκαμε αντιμέτωποι με μια πρωτόγνωρη συνθήκη διαχείρισης. Έπρεπε να προσαρμοστούμε, σχεδόν σε χρόνο μηδέν, σε μια ιδιάζουσα λειτουργική συνθήκη. Από την πρώτη στιγμή ενεργοποιήσαμε διαδικασίες για την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών. Ταυτόχρονα, εντάξαμε άμεσα και χωρίς εκπτώσεις όλα τα πρωτόκολλα που όρισε η πολιτεία. Δώσαμε προτεραιότητα πάνω απ’ όλα στην υγειονομική ασφάλεια των ανθρώπων μας αλλά και των πελατών μας. Και φυσικά θωρακίσαμε την επιχειρησιακή μας συνέχεια, ώστε να μπορούμε να σταθούμε αποτελεσματικά δίπλα στις καθημερινές ανάγκες των πελατών μας. Κάθε μέρα που περνάει γινόμαστε σίγουρα «σοφότεροι». Έχουμε μεγαλύτερη εμπειρία αλλά και τεχνογνωσία στο πως μπορούμε να λειτουργούμε αποδοτικά σε ακραίες συνθήκες. Συγκρατώ όμως ως πολυτιμότερο «μάθημα» την ενσυναίσθηση, την ατομική ευθύνη, τη σημασία των ανθρώπινων σχέσεων, την ανάγκη της αλληλοϋποστήριξης σε περιβάλλοντα που όλες και όλοι μας ξεπερνάμε τον εαυτό μας.

4. Πώς πιστεύεις ότι άλλαξε η πανδημία το ελληνικό επιχειρείν; Τι να περιμένουμε για την επόμενη ημέρα;

Μάθαμε να οργανωνόμαστε αποδοτικότερα. Να προσαρμοζόμαστε γρηγορότερα. Να ενσωματώνουμε στην επιχειρηματική καθημερινότητα τεχνογνωσία και πρακτικές χωρίς στερεότυπα και αγκυλώσεις. Ειδικά στο λιανεμπόριο, η επιβίωση των επιχειρήσεων, πέρα από τη ζωτική παράμετρο της ρευστότητας, έστρεψε την προσοχή και στη σημασία της αλυσίδας εφοδιασμού. Εδώ το διακύβευμα είναι η ισορροπία ανάμεσα στην επάρκεια και την ποιότητα. Η πανδημία άλλαξε τις εργασιακές πρακτικές, γέννησε νέες ανάγκες και επιτάχυνε τον ψηφιακό μετασχηματισμό σε πολλά επίπεδα. Έφερε στο προσκήνιο την έννοια της αξιοπιστίας και αναβάθμισε τις σχέσεις εμπιστοσύνης ανάμεσα στους επιχειρηματικούς εταίρους. Είναι αναμφισβήτητα θετικό βήμα η πρόοδος που παρατηρήσαμε στα θέματα της ψυχικής υγείας και ασφάλειας στον χώρο εργασίας.

Σήμερα ζούμε μια υβριδική πραγματικότητα. Το ποιες παράμετροί της θα εξελιχθούν και προς ποια κατεύθυνση είναι και πιστεύω ότι θα παραμείνει για αρκετό καιρό ακόμα ασαφές.


H Βασιλική Αδαμίδου είναι τα τελευταία 11 χρόνια Διευθύντρια Επικοινωνίας, Εταιρικής Υπευθυνότητας και Social Media της Lidl Ελλάς και της Lidl Κύπρου ενώ έχει διατελέσει στέλεχος Marketing και σε άλλες εταιρίες στο παρελθόν. Έχει σπουδάσει Αγγλική Φιλολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης κι έχει κάνει μεταπτυχιακό στο International Marketing Management. Είναι διεθνώς πιστοποιημένη Sustainability (CSR) Practitioner από το Κέντρο Αειφορίας (CSE) και το Chartered Management Institute. Έχει εκπροσωπήσει το Ελληνικό Δίκτυο για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη στον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών για Human and Business Rights.

share post to:
Author