«Promising Young Woman» – Όσκαρ Καλύτερου Σεναρίου 2021

Από την Ανδρομάχη Γεωργιάδου, Σεναριογράφο – Ηθοποιό.

Στην ταινία της Emerald Fennell με τον ειρωνικό τίτλο Promising Young Woman, η Carey Mulligan παίζει μια νεαρή φοιτήτρια ιατρικής η οποία δυσκολεύεται να ξεπεράσει το βιασμό και πρόωρο θάνατο της καλύτερης φίλης της. Συχνάζει σε μπαρ παριστάνοντας τη μεθυσμένη με σκοπό να παγιδέψει και να τιμωρήσει άντρες που εκμεταλλεύονται την κατάσταση.

Αυτός ο ρόλος του εκδικητή δεν είναι κάτι που έχουμε ξαναδεί από την εκλεπτυσμένη Βρετανίδα. Μια ταινία με τόσο επίκαιρο θέμα, σε συνδυασμό με έναν ρόλο σταθμό στην καριέρα μιας ηθοποιού όπως η Mulligan είναι μια μάλλον προφανής συνταγή για Όσκαρ.

Γνωρίσαμε τη Mulligan το 2009 στην ταινία An Education (Μια Κάποια Εκπαίδευση), με την οποία είχε κερδίσει την πρώτη της υποψηφιότητα για Όσκαρ ερμηνεύοντας το ρόλο μιας κοπέλας που παρατάει το σχολείο για χάρη ενός πλέιμποϊ. Στην ταινία The Great Gatsby είχε υποδυθεί την γοητευτική και ρηχή Daisy, την οποία ο Leonardo DiCaprio δεν μπορεί να ξεχάσει παρ’ όλο που είναι παντρεμένη. Στο Shame έχει τάσεις αυτοκτονίας κι αναστατώνει τη ζωή του αδερφού της (Michael Fassbender) που είναι εθισμένος στο σεξ. Στο Suffragette υποδύθηκε μια νεαρή μητέρα στο Λονδίνο το 1912 που μάχεται για το δικαίωμα ψήφου των γυναικών. Στην επόμενη ταινία της με τίτλο Maestro, την οποία γράφει και σκηνοθετεί ο Bradley Cooper, θα παίξει τη σύζυγο του γνωστού συνθέτη Leonard Bernstein.

Η σκηνοθέτης (Emerald Fennel) άρχισε την καριέρα της ως ηθοποιός, και είναι πιο γνωστή για το ρόλο της ως Camilla Parker Bowles στο The Crown, την πετυχημένη σειρά του Netflix.΄Ήταν επίσης μια από τους συγγραφείς της τηλεοπτικής σειράς Killing Eve.

Το Promising Young Woman, που έγραψε και σκηνοθέτησε, είναι η πρώτη της ταινία μεγάλου μήκους. Οι παραγωγοί της ταινίας συμφώνησαν αμέσως να στηρίξουν το όραμα της Fennell από την πρώτη τους κιόλας συνάντηση.

Σύμφωνα με συνεντεύξεις, με το που άκουσαν την πιασάρικη ιδέα της και μόνο, είπαν: “Stop right there, we’re doing it!” Ήταν πρόθυμοι να κάνουν την ταινία όπως και να ‘χει. Μια από τις πολύ θετικές κριτικές που θα βοήθησαν το Promising Young Woman στην πορεία προς τα Όσκαρ, περιέγραψε την αισθητική της ταινίας ως ζαχαρωτό που μέσα κρύβει ξυράφι. Τα χρώματα στην παλέτα της Fennell όντως θυμίζουν μια πολύ ευχάριστη έκρηξη σε εργοστάσιο καραμέλας. Το αιχμηρό της γράψιμο όμως προσθέτει μια σκοτεινή ατμόσφαιρα μαύρης κωμωδίας. \

Το Variety δημοσίευσε μια κριτική την οποία η Mulligan βρήκε προσβλητική. “Διάβασα την κριτική του Variety, δεν μπόρεσα ν’ αντισταθώ γιατί είμαι αδύναμο άτομο, και μου φάνηκε ότι υπαινισσόταν πως δεν ήμουν αρκετά όμορφη για να είμαι πειστική σ’ αυτόν τον ρόλο. Δεν μπορούσα να το πιστέψω ότι τώρα, το 2020, θα έγραφε κάποιος κάτι τόσο απροκάλυπτα.”

Η κριτική έγραφε συγκεκριμένα: “Η Mulligan, μια εξαιρετική ηθοποιός, μου φαίνεται λίγο παράξενη επιλογή για το ρόλο της πολύπλοκης femme fatale. Η Margot Robbie είναι παραγωγός της ταινίας, και εύκολα μπορεί να φανταστεί κανείς ότι ο ρόλος ίσως αρχικά να προοριζόταν γι’ αυτήν. Ο χαρακτήρας με τον τρόπο που τον υποδύεται η Mulligan δημιουργεί την εντύπωση τραβεστί. Ακόμα και τα μακριά ξανθά μαλλιά της φαίνονται ψεύτικα.”

Το Variety απολογήθηκε αμέσως, όπως και έπρεπε άλλωστε, ακόμα κι αν ο κριτικός δεν εννοούσε ακριβώς αυτό που εισέπραξε η ηθοποιός. Στο κομμάτι αυτό της κριτικής αναφερόταν μάλλον στο casting της ταινίας και την ερμηνεία, και όχι στην εξωτερική εμφάνιση της ηθοποιού. Άλλο μια αρνητική κριτική και άλλο μια προσωπική επίθεση.

Η παρεξήγηση οφείλεται μάλλον στο πόσο διαφορετική αντίληψη του χαρακτήρα έχει ο κριτικός απ’ ότι οι συντελεστές της ταινίας. Η Robbie σαφώς σκέφτηκε να παίξει το ρόλο η ίδια στην αρχή. Αλλά διάλεξε τη Mulligan γιατί πιστεύει ότι ταίριαζε  περισσότερο στο ρόλο να είναι ένα γλυκό κορίτσι της διπλανής πόρτας που διαστράφηκε, παρά μια femme fatale με τρόπο προφανή. Ό,τι γράφεται από κριτικούς επηρεάζει άμεσα την πορεία των υποψήφιων για Όσκαρ όπως ήταν η Mulligan φέτος. Περισσότερη ευαισθησία εκ μέρους των κριτικών επιβάλλεται έτσι κι αλλιώς, εφόσον είναι αδύνατον για κάποιον που εργάζεται σε άλλο χώρο να καταλάβει πόσο δύσκολο είναι να αισθάνεται κανείς συνέχεια εκτεθειμένος με τον τρόπο που είναι ένας ηθοποιός.  

Η Margot Robbie, παραγωγός της ταινίας, πρόσφατα ίδρυσε ένα εργαστήρι για γυναίκες σεναριογράφους με σκοπό να βοηθήσει όχι μόνο τις σεναριογράφους αλλά και το χώρο του κινηματογράφου γενικότερα. Τα καλά σενάρια τείνουν να σπανίζουν, και συχνά ακούμε ακόμα και διάσημους ηθοποιούς να παραπονιούνται ότι είναι δύσκολο να βρουν ταινίες που ανταποκρίνονται στο ταλέντο και τις υψηλές προσδοκίες τους.

Το σενάριο της Fennel συγκεκριμένα έγινε γνωστό μέσα από το Black List, ένα site όπου σεναριογράφοι που υποβάλλουν τη δουλειά τους έχουν την ευκαιρία όχι μόνο να διακριθούν αλλά και να επιλεγούν από ενδιαφερόμενα στούντιο. Η επιτυχία της ταινίας αυτής, πράγμα εντυπωσιακό για μια πρωτάρα σκηνοθέτη, οφείλεται τόσο στο ταλέντο της όσο και στις προσπάθειες ατόμων όπως η Robbie να δημιουργήσουν καινούριες ευκαιρίες. 


Η Ανδρομάχη Γεωργιάδου σπούδασε θεατρολογία στο Columbia University και υποκριτική στο New Actors Workshop, τη σχολή του Mike Nichols στη Νέα Υόρκη. Έχει εργαστεί ως ηθοποιός και σεναριογράφος στη Νέα Υόρκη, το Λος Άντζελες, την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.

Author