Μπορώ να Απελευθερωθώ από την Πίεση για το Ιδανικό Σώμα Παραλίας;
Από τη Lydia Kyriakopoulos, Fashion Psychologist.
Το καλοκαίρι για τους περισσότερους αποτελεί την εποχή της ξεγνοιασιάς και της ελευθερίας, καθώς βρισκόμαστε συχνά κοντά στη θάλασσα που μας προσφέρει απλόχερα τα παραπάνω συναισθήματα. Οι μέρες έχουν μεγαλώσει και ο ήλιος στέκεται περήφανος στο γαλάζιο ουρανό χαρίζοντας μας θετική ενέργεια και κουράγιο. Η θερμοκρασία ανεβαίνει και ενώ έχουμε μια απαιτητική καθημερινότητα, ξεκινάμε να αναζητούμε οάσεις δροσιάς, όπως, πισίνες και κοντινές παραλίες της πόλης μας. Ωστόσο, πολλά είναι τα άτομα, γυναίκες και άντρες, που δε συμμερίζονται τον ενθουσιασμό της εξόρμησης σε μέρη που ενδείκνυται για μπάνιο ή ηλιοθεραπεία. Κύριο λόγο αποτελεί η έλλειψη αυτοπεποίθησης όσον αφορά το σώμα τους που τους αποτρέπει από το να φορέσουν το μαγιό τους σε δημόσια μέρη. Συνήθως φοβούνται πως είναι υπέρβαροι, δεν έχουν το απαραίτητο μαύρισμα, ή σε ορισμένες περιπτώσεις αισθάνονται πως είναι πολύ λεπτοί χωρίς καμπύλες. Οι συγκεκριμένες ανασφάλειες όχι μόνο απειλούν την αυτοεκτίμηση μας, αλλά παράλληλα μας εμποδίζουν να ζήσουμε στο έπακρο τη ζωή μας.
Είναι σημαντικό να υπενθυμίζουμε στον εαυτό μας πως κάθε σώμα είναι “bikini body”. Κανένα μέγεθος, σωματότυπο, ή απόχρωση επιδερμίδας δεν πρέπει να επικρίνεται. Ας “αποτοξινωθούμε” λίγο από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τις σχετικές εικόνες περί ομορφιάς και ας επικεντρωθούμε στις δικές μας αξίες. Το πιο σημαντικό είναι να αντιμετωπίσουμε κατάματα τον πιο σκληρό κριτή μας…τον εαυτό μας !
Η ιστορία του bikini body:
To “bikini body” είναι μία έννοια που αντικατοπτρίζει το επιθυμητό σωματότυπο το οποίο τηρεί τις κατάλληλες προϋποθέσεις (επίπεδη κοιλιά, λεπτή μέση, τονισμένα πόδια) και αποτελεί το κίνητρο ώστε να “στοχεύονται” οι γυναίκες όσον αφορά τα πακέτα των γυμναστηρίων, πλάνα διαίτης, διαιτητικά σκευάσματα, health coaching, και τάσεις σχετικά με τη μείωση βάρους. Θα μπορούσαμε, λοιπόν, να πούμε πως πρόκειται για μια έννοια που δημιουργήθηκε εσκεμμένα για σκοπούς μάρκετινγκ. Πιο συγκεκριμένα, ως όρος δημιουργήθηκε κατά τη δεκαετία του ‘60 όπου ξεκίνησε να χρησιμοποιείται στις καμπάνιες των εταιρειών που δραστηριοποιούνταν στο τομέα του αδυνατίσματος. Έκτοτε, ο όρος παρέμεινε στο τομέα των επιχειρήσεων καθώς το μάρκετινγκ πάνω στις γυναικείες ανασφάλειες αποδίδει οικονομικά για τα σχετικά προϊόντα, και συνεπώς κάθε ανάλογος κλάδος συνεχίζει να εκτοξεύει τις πωλήσεις του.
Τρόποι για να καταπολεμήσετε την πίεση του “bikini body”:
1. Υιοθετήστε μια ισορροπημένη διατροφή
Μια από τις κύριες συνέπειες της “πλύσης εγκεφάλου” όσον αφορά το “bikini body”, είναι η έναρξη ανθυγιεινών συνηθειών στη διατροφή. Στο συγκεκριμένο πλαίσιο συγκαταλέγονται η σημαντική μείωση της ποσότητας του φαγητού, η υπερβολική άσκηση χωρίς τη λήψη της απαραίτητης ενέργειας, αλλά και η καθημερινή χρήση σκευασμάτων απώλειας βάρους. Στο βωμό του φόβου μας να μην φαινόμαστε παχείς, δεν αντιλαμβανόμαστε το κακό που κάνουμε τόσο στον οργανισμό μας αλλά και στη ψυχική μας υγεία. Η στέρηση τροφής μπορεί αρχικά να μη μας αναστατώνει τόσο… αλλά σε ένα σύντομο χρονικό διάστημα όπου θα έχουμε εξαιρετικά ευερέθιστη διάθεση, παράλογες σκέψεις και αρνητική παρορμητικότητα, σίγουρα οι μέρες στη παραλία θα πάψουν να είναι τόσο ευχάριστες. Συνεπώς, είναι εξαιρετικά σημαντικό να διατηρούμε μια ισορροπημένη διατροφή που θα μας προσφέρει την απαραίτητη ενέργεια ώστε να αισθανόμαστε υγιείς και ολοκληρωμένοι. Σε περίπτωση που επιθυμείτε να χάσετε ή να βάλετε ορισμένα κιλά προτού εμφανιστείτε με το μαγιό σας, θα πρέπει να απευθυνθείτε σε ένα διατροφολόγο. Σε κάθε περίπτωση, σκοπός είναι να ενισχύσουμε την αυτοπεποίθηση μας, όχι να προσπαθούμε να αποκτήσουμε ένα μη ρεαλιστικό πρότυπο.
2. Επεξεργαστείτε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
Όταν ακολουθούμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης brands ή άτομα που συνεχώς προβάλλουν την εικόνα του ιδανικού “bikini body”, είναι απολύτως λογικό ασυναίσθητα να συγκρινόμαστε, και κατ’ επέκταση να επηρεάζεται αρνητικά η αυτοπεποίθηση μας. Ας μη ξεχνάμε πως η δουλειά ενός μοντέλου είναι να διατηρεί σε μια καλή φυσική κατάσταση το σώμα του, όπως είναι η δουλειά ενός λογιστή να είναι εξαιρετικά προσεκτικός με τα τιμολόγια των πελατών του. Τα άτομα που εκτίθενται σε καμπάνιες και προωθητικές ενέργειες δε μένουν νηστικά για να έχουν ένα καλλίγραμμο σώμα, ούτε προβαίνουν σε ανάλογες τακτικές. Αντιθέτως, συνεργάζονται καθημερινά με ειδικούς όπως γυμναστές, διατροφολόγους, άτομα που τους διδάσκουν πόζες ώστε να φαίνεται σε μια φωτογράφιση το σώμα τους πιο ψηλό και γυμνασμένο, και φυσικά με φωτογράφους που επεξεργάζονται πιθανές “ατέλειες”.
Τα παραπάνω είναι μόνο κάποια από τα βήματα που μπορούμε όλοι να ακολουθήσουμε ώστε να απαλλαγούμε από τη πίεση του “bikini body”. Σε περιπτώσεις που δυσκολευόμαστε να μπούμε στη φιλοσοφία του “body positivity”, που μας οδηγεί στο να έχουμε περισσότερη αυτοεκτίμηση και να αγαπάμε το σώμα μας, καλό θα ήταν να ζητήσουμε τη βοήθεια κάποιου ειδικού. Σε καμία περίπτωση δεν υποδηλώνει αδυναμία, αντιθέτως είναι το καλύτερο δώρο που θα μπορούσαμε να κάνουμε στον εαυτό μας!
Γοητευμένη τόσο από την επιστήμη της ψυχολογίας όσο και από το χώρο της μόδας, είχε την τιμή να συνεργαστεί στενά με την ιδρύτρια και γκουρού της Ψυχολογίας της Μόδας (Fashion Psychology), Dr. Carolyn Mair. Επαγγελματικά, έχει συνεργαστεί με πολλές επιχειρήσεις, τόσο τοπικές όσο και high-end διεθνείς, καθώς και με διαφημιστικές εταιρείες, παρέχοντας υπηρεσίες συμβουλευτικές και ερευνητικές, ιδιαίτερα στο τομέα εξειδίκευσής της, την Ψυχολογία του Χρώματος (Color Psychology). Σε ατομικό επίπεδο, στόχος της είναι να παρέχει μια βαθύτερη κατανόηση των αμοιβαίων επιρροών μεταξύ της μόδας και της ανθρώπινης συμπεριφοράς ώστε να παρακινήσει τα άτομα να αποκτήσουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και να συμβάλουν σε μια πιο ηθική και βιώσιμη βιομηχανία, χρησιμοποιώντας τη μόδα ως “όχημα” για τη βελτίωση της ευημερίας τους. Σε εταιρικό επίπεδο, ο σκοπός είναι η καλύτερη κατανόηση του καταναλωτή και των αναγκών του, συνδυάζοντας βαθιές γνώσεις τόσο από την επιστήμη της Ψυχολογίας όσο και από το χώρο της μόδας, με απώτερο στόχο τη παροχή δημιουργικών και καινοτόμων λύσεων που θα αναπτύξουν την επιχείρηση.