Fashion x Technology
Από τη Λυδία Κυριακοπούλου, Fashion Psychologist.
Η χρήση της τεχνολογίας αυξάνεται σημαντικά σε όλους τους τομείς και τα επιχειρηματικά μοντέλα. Ιδιαίτερα μετά την πανδημία, όπου ο κόσμος άρχισε να εξοικειώνεται με τις ηλεκτρονικές αγορές, πληρωμές και πλατφόρμες δημοσίων φορέων, δημιουργήθηκε η ανάγκη για digital λύσεις που στοχεύουν στην καλύτερη εξυπηρέτηση και διαδικτυακή εμπειρία των ατόμων. Καθώς, λοιπόν, η τεχνολογική καινοτομία επιταχύνεται, οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα της μόδας έχουν την ευκαιρία να εξυπηρετούν καλύτερα τους πελάτες, ενώ παράλληλα δημιουργούν μια πιο αποτελεσματική, ανταποκρινόμενη και υπεύθυνη επιχείρηση.
Το 2021, οι εταιρείες μόδας επένδυσαν μεταξύ 1.6 και 1.8 τοις εκατό των εσόδων τους στην τεχνολογία. Μέχρι το 2030, το ποσοστό αυτό αναμένεται να αυξηθεί μεταξύ 3.0 και 3.5 τοις εκατό. Πίσω από την προβλεπόμενη αύξηση κρύβεται η πεποίθηση πολλών ότι η τεχνολογία θα μπορούσε να δημιουργήσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα – κυρίως στην εμπειρία των καταναλωτών. Τεχνολογίες όπως η ρομποτική, η προηγμένη ανάλυση και οι εφαρμογές στο φυσικό κατάστημα μπορούν να βοηθήσουν στον εξορθολογισμό των διαδικασιών και στην υποστήριξη της βιωσιμότητας, καθώς και στη δημιουργία μιας εξαιρετικής εμπειρίας πελάτη.
Η ψηφιακή δέσμευση των καταναλωτών αυξήθηκε απότομα κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, ως αποτέλεσμα των περισσότερων ωρών που αφιερώνονται στο διαδίκτυο, των νέων συνηθειών αγορών και του αυξανόμενου ενδιαφέροντος για τα παιχνίδια και τους εικονικούς κόσμους. Σύμφωνα με σχετικές μελέτες, το 2021, οι άνθρωποι αφιέρωσαν κατά μέσο όρο τέσσερις ώρες στα κινητά τους τηλέφωνα, εκ των οποίων περίπου οι δυόμισι ώρες περιλάμβαναν την περιήγηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Μετά από ανάλυση των παραπάνω δεδομένων, έχουν εντοπίσει πέντε βασικές έννοιες που θα μπορούσαν να βοηθήσουν τον κλάδο της μόδας να αντιμετωπίσει ορισμένες πιεστικές προκλήσεις, καθώς και να ξεκλειδώσει πιθανές ευκαιρίες:
1) metaverse reality check (βλ. Άρθρο « Metaverse Fashion Week»
2) hyperpersonalization
3) connected stores
4) end-to-end upgrade
5) traceability first.
Οι εταιρείες μόδας που τώρα ενσωματώνουν την τεχνητή νοημοσύνη στα επιχειρηματικά τους μοντέλα θα μπορούσαν να δουν σωρευτική αύξηση 118% στις ταμειακές ροές έως το 2030. Αντίθετα, όσες καθυστερούν να επενδύσουν στην ψηφιακή τεχνολογία θα «μείνουν πίσω» με κίνδυνο να δουν σχετική πτώση περί του 23%. Τα επόμενα τρία χρόνια, πιθανοί βασικοί τομείς στους οποίους τα στελέχη του χώρου της μόδας θα μπορούσαν να κάνουν ψηφιακές επενδύσεις είναι η εξατομίκευση, οι τεχνολογίες καταστημάτων και η διαχείριση της αλυσίδας αξίας από άκρο σε άκρο – τομείς στους οποίους η ψηφιακή τεχνολογία μπορεί να κάνει πραγματική διαφορά στην απόδοση.
Από όλες τις εξελίξεις που βασίζονται στην τεχνολογία που επηρεάζουν τη βιομηχανία της μόδας, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι εικονικοί κόσμοι, γνωστοί και ως μετασύμπαν (metaverse). Οι παγκόσμιες δαπάνες για εικονικά αγαθά ανήλθαν σε περισσότερα από 100 δισεκατομμύρια δολάρια το 2021, υπερδιπλασιάζοντας το σύνολο του 2015, με περίπου το 30% των εσόδων να αποδίδεται σε εικονικά περιουσιακά στοιχεία μόδας. Εν μέσω της ζήτησης για προϊόντα όπως η εικονική μόδα και τα NFTs, οι εταιρείες μόδας που επικεντρώνονται στην metaverse καινοτομία και την εμπορευματοποίηση θα μπορούσαν να δημιουργήσουν περισσότερο από το 5 τοις εκατό των εσόδων από εικονικές δραστηριότητες τα επόμενα δύο έως πέντε χρόνια.
Για πολλές επωνυμίες μόδας, οι εξαιρετικά εξατομικευμένες εμπειρίες πελατών αποτελούν ακρογωνιαίο λίθο των ψηφιακών τους επιχειρήσεων. Οι πελάτες τους δεν περιμένουν τίποτα λιγότερο. Οι εξελίξεις στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης, των αναλυτικών στοιχείων και του cloud computing σημαίνουν ότι οι επιχειρήσεις διαθέτουν τα εργαλεία για να εργαστούν με όλους τους τύπους δεδομένων μεταξύ των καναλιών σε πραγματικό χρόνο. Αυτό θα μπορούσε να υποστηρίξει μια κίνηση προς το hyperpersonalization, στην οποία η τεχνολογία θα μπορούσε να βοηθήσει το ηλεκτρονικό εμπόριο που βασίζεται στην αναζήτηση να μετατραπεί σε εξατομικευμένη ανακάλυψη προϊόντων και στυλ.
Παράλληλα με την εξατομίκευση, το επόμενο έτος πιθανότατα θα δούμε πολλές επωνυμίες να επενδύουν στη λειτουργικότητα και τις εμπειρίες των καταστημάτων, γεφυρώνοντας το χάσμα μεταξύ διαδικτυακών και εκτός σύνδεσης καναλιών, απομακρυνόμενοι από αυτόνομες τεχνολογίες όπως μαγικοί καθρέφτες, συνδεδεμένες κρεμάστρες και διαδραστικά ολογράμματα. Οι εφαρμογές “πελατείας” για κινητά εντός καταστήματος θα μπορούσαν να προσφέρουν στους συνεργάτες καταστημάτων έναν τρόπο χωρίς τριβές να εξυπηρετούν τους πελάτες, ενώ οι εφαρμογές για κινητά στο κατάστημα μπορούν να βοηθήσουν στην ενίσχυση της αφοσίωσης, και στην αύξηση του χρόνου περιήγησης. Πέρα από το κατάστημα, η ρομποτική και το λογισμικό βελτιστοποίησης αποθεμάτων μπορούν να βοηθήσουν τις επωνυμίες και τους λιανοπωλητές να δημιουργήσουν κέντρα μικροεκπλήρωσης, ενσωματώνοντας φυσικά καταστήματα ως ψηφιακούς κόμβους στα δίκτυα διανομής και παράδοσης και μειώνοντας το κόστος εκπλήρωσης έως και 90%.
Βλέπουμε επωνυμίες να εστιάζουν στην ιχνηλασιμότητα μέσω των αλυσίδων εφοδιασμού τους, βοηθώντας τους να αντιμετωπίσουν τις απαιτήσεις από ρυθμιστικές αρχές, επενδυτές και πελάτες για μεγαλύτερη διαφάνεια. Καθώς στοχεύουν στη μείωση των εκπομπών και την επίτευξη των περιβαλλοντικών, κοινωνικών και διακυβέρνησης (ESG) στόχων τους, οι επωνυμίες θα μπορούσαν να επωφεληθούν από μια κοινή γλώσσα δεδομένων για τη δυνατότητα σύγκρισης, καθώς και από νέα πρότυπα σήμανσης και λογισμικό παρακολούθησης. Οι επωνυμίες θα μπορούσαν να εξετάσουν το ενδεχόμενο να ενώσουν τις δυνάμεις τους με νεοφυείς επιχειρήσεις και φορείς του κλάδου για να δημιουργήσουν ένα κοινό πρότυπο δεδομένων και να μοιραστούν δεδομένα και γνώση μέσω μιας πλατφόρμας λογισμικού.
Το καθήκον για τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων μόδας είναι να εξετάσουν πώς να αξιοποιήσουν την τεχνολογία στη δημιουργικότητα, να εξορθολογίσουν τις συγκεκριμένες λειτουργίες και να δημιουργήσουν αξία από την καινοτομία που μπορεί να διατηρηθεί τα επόμενα χρόνια.
Γοητευμένη τόσο από την επιστήμη της ψυχολογίας όσο και από το χώρο της μόδας, είχε την τιμή να συνεργαστεί στενά με την ιδρύτρια και γκουρού της Ψυχολογίας της Μόδας (Fashion Psychology), Dr. Carolyn Mair. Επαγγελματικά, έχει συνεργαστεί με πολλές επιχειρήσεις, τόσο τοπικές όσο και high-end διεθνείς, καθώς και με διαφημιστικές εταιρείες, παρέχοντας υπηρεσίες συμβουλευτικές και ερευνητικές, ιδιαίτερα στο τομέα εξειδίκευσής της, την Ψυχολογία του Χρώματος (Color Psychology). Σε ατομικό επίπεδο, στόχος της είναι να παρέχει μια βαθύτερη κατανόηση των αμοιβαίων επιρροών μεταξύ της μόδας και της ανθρώπινης συμπεριφοράς ώστε να παρακινήσει τα άτομα να αποκτήσουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και να συμβάλουν σε μια πιο ηθική και βιώσιμη βιομηχανία, χρησιμοποιώντας τη μόδα ως “όχημα” για τη βελτίωση της ευημερίας τους. Σε εταιρικό επίπεδο, ο σκοπός είναι η καλύτερη κατανόηση του καταναλωτή και των αναγκών του, συνδυάζοντας βαθιές γνώσεις τόσο από την επιστήμη της Ψυχολογίας όσο και από το χώρο της μόδας, με απώτερο στόχο τη παροχή δημιουργικών και καινοτόμων λύσεων που θα αναπτύξουν την επιχείρηση.