Οι 10 Κυρίαρχες Τάσεις της Γαστρονομίας
Από τη Σύλβια Κουμεντάκη, του Chef stories.
Πόσο εντυπωσιακό αλλά και παράδοξο, με κλειστή την εστίαση στα περισσότερα μέρη του κόσμου, για τόσο μεγάλα χρονικά διαστήματα λόγω της πανδημίας και η γαστρονομία δεν έχει κατέβει ούτε σκαλί από το βάθρο της, αποτελώντας κινητήριο δύναμη, αποκούμπι, χόμπι και στόχο επαγγελματικό για …. όταν ανοίξουμε. Οι αξίες της παραμένουν σταθερές και διαχρονικές, αλλά προσαρμόζονται στις ανάγκες της εποχής και εξελίσσονται, φέρνοντας “νέα” που μας εκπλήσσουν ευχάριστα.
1. Μικρές δόσεις πολυτέλειας – Ας μας κακομάθουμε λίγο.
Λίγο η ανησυχία για αυτά που συμβαίνουν στον κόσμο, λίγο η «άφεση αμαρτιών» γιατί έχουμε πιεστεί στο σπίτι και άλλωστε, «τι άλλο να κάνουμε;», λίγο το ελληνικό μότο «μια ζωή την έχουμε», μας δίνουμε εύκολα το δικαίωμα να παραδοθούμε σε μικρές πολυτέλειες. Η τάση για περιποίηση, για πιο προσεγμένη επιλογή υλικών, τρόπο μαγειρέματος, σερβιρίσματος και εξέλιξης των καθημερινών γευμάτων «ρουτίνας», είναι εδώ και πολύ έντονη: ο σκέτος καφές γίνεται iced coffee με κόκκους φρεσκοκομμένου μονοποικιλιακού καφέ, το τοστ γίνεται pancakes, το λαδόξυδο γίνεται dressing, το σκέτο κουλούρι γίνεται cookies βρώμης, η μπριζόλα γίνεται steak με λάδι τρούφας.
2. Εγκράτεια – Σεβασμός στη φύση.
Η κουλτούρα του throwaway (πετάω αλόγιστα) έχει πια απορριφθεί. Καταναλωτές και επιχειρήσεις επιδεικνύουν μία συμπεριφορά εγκράτειας, για οικονομικούς αλλά και περιβαλλοντικούς λόγους. Ανακύκλωση τροφίμων και συσκευασιών, αγορές με σύνεση, χρήση όλου του ζώου (nose to tale & fin to fin), ατομικά μποστάνια, επαναχρησιμοποιούμενα υλικά (coffee cups, lunch boxes), μηδενικό ενεργειακό αποτύπωμα.
3. Comfort rules
…. και χωρίς ενοχές. Γεύματα και snacks, συνήθως θερμιδικά επιβαρυμένα, που ενεργοποιούν τη σεροτονίνη, την «ορμόνη της ευτυχίας» και μας κάνουν να νιώθουμε όμορφα, ασφάλεια, θαλπωρή, οικειότητα, ανασύρουν τις γευστικές μνήμες και αποτελούν το διατροφικό αντικαταθλιπτικό. Η τάση της σπιτικής δημιουργίας ψωμιού, κέικ, μπισκότων, τάρτας, muffins, μαζί με την επιστροφή των ενοχοποιημένων υδατανθράκων είναι έντονη. Τελικά, η επιλογή ανάμεσα σε παστίτσιο, γιουβέτσι, πίτες, γιουβαρλάκια, gourmet σάντουιτς ή πίτσα είναι απενοχοποιημένη και καθαρά προσωπική.
4. Home delivery
Όλα τα είδη: πρωινό, καφές, σνακ, καθημερινό γεύμα, gourmet γεύμα, εξωτικές κουζίνες, ποτά & κρασί, cocktails, προϊόντα από «ψαγμένα» παντοπωλεία ή τον ίδιο τον παραγωγό.
Για όλες τις περιστάσεις: κουτί brunch, kit για παιδικό πάρτι, cocktails’ box, special degustation menu από υψηλού επιπέδου επαγγελματικές κουζίνες, wine pairing box με οδηγίες χρήσης.
Τα πάντα παραδίδονται στην πόρτα μας φρέσκα, εύγεστα, οικονομικά, γρήγορα.
5. Φλόγες παντού
Η ανάγκη γνωριμίας με διαφορετικές κουζίνες, γεύσεις, υλικά είναι μία σταθερή τάση, που η σημερινή έκφραση της είναι έντονη στον κόσμο του ψησίματος. Πειραματισμούς συναντάμε σε όλα τα επίπεδα. Προσεγμένες πρώτες ύλες με καταγωγή, τεχνικές από την Ιαπωνία έως τη Σκανδιναβία και το Μεξικό, εξελιγμένες συσκευές & είδη ξύλου, μαρινάδες και σάλτσες, κάπνισμα & ψήσιμο και άλλων ειδών (βούτυρο, θαλασσινά, λαχανικά, γλυκά) από τις υψηλού επιπέδου κουζίνες έως τα μπαλκόνια & τους κήπους των σπιτιών μας.
6. Η τροφή οφείλει να είναι σύμμαχος της υγείας
Όλο και περισσότερα προϊόντα κυκλοφορούν με, όχι απλά υψηλής διατροφικής αξίας συστατικά, αλλά με έμφαση σε αυτά που βοηθούν ή και εξασφαλίζουν καλή λειτουργία στο μυαλό (mindfulness), το έντερο (δίνεται μεγάλη βαρύτητα), την καρδιά & το ανοσοποιητικό, προσφέρουν χαλάρωση & ευεργετικό ύπνο. Κεφίρ, ενισχυμένα γιαούρτια με προβιοτικά και πολυφαινόλες, αντιοξειδωτικά και βιταμίνες, τσιπς με φυτικές ίνες, δημητριακά με λιναρόσπορο και κανέλα, σοκολάτες με σπόρους, αναψυκτικά με μαγνήσιο, παγωτό με CBD (κανναβιδιόλη, είδος ιατρικής κάνναβης).
7. Ο θρίαμβος της διαφάνειας και της γνώσης
Ο ενημερωμένος καταναλωτής και επαγγελματίας την εποχή της πληροφορίας θέλει να ξέρει, από πού προέρχεται η τροφή του, τη διαδρομή της, τα συστατικά (μικρή και ευκατανόητη λίστα), το story του παραγωγού, τις πρακτικές που ακολουθεί, αν είναι οικολογικές και ηθικές, αν δεσμεύεται στην εικόνα που προβάλλει με ανακυκλώσιμες συσκευασίες, που φέρουν QR code & watermark.
8. Η επανάσταση του κατεψυγμένου
Καινοτομία και νέες τεχνολογίες έχουν δώσει νέα πνοή στα κατεψυγμένα προϊόντα. Η ευκολία και η ανάγκη μακροπρόθεσμου προγραμματισμού, ο υγιεινός τρόπος συντήρησης αλλά και οικονομικοί παράγοντες, οδηγούν σε αύξηση τόσο της γκάμας των προϊόντων που προσφέρονται (θαλασσινά, φρούτα, έτοιμα γεύματα, smoothies, sushi, λαχανικά όλο το χρόνο, gourmet πίτες) όσο και της ατομικής & οικογενειακής κατανάλωσης.
9. Η επόμενη γενιά των τροφών – Plant based – Vegetarian – Vegan.
Εναλλακτικές πηγές πρωτεϊνών, μπιφτέκια, ψάρια, αυγά και τυρί χωρίς ζωική προέλευση, αλλά από αρακά, φασόλια, ρεβίθια, σόγια κ.α.
Λαχανικά ως πρωταγωνιστές του γεύματος και όχι ως συνοδευτικά του πιάτου. Σχεδιασμένα «ειδικά για μένα» τρόφιμα, που να καλύπτουν το δικό μου lifestyle, πιστεύω & ανάγκες μου : flexitarian, free from (χωρίς : γλουτένη, ζάχαρη, λακτόζη, αυγό), μπισκότα Keto diet, ροφήματα με προβιοτικά, εμπλουτισμένα με πρωτεΐνη, χωρίς συντηρητικά, προσθήκες και «κρυφά» συστατικά, σύμφωνα με τις αντιλήψεις μου για τη μη εκμετάλλευση των ζώων.
10. Έτοιμοι να χαρούμε τους ανοιχτούς χώρους
Μαγειρεύουμε, καλλιεργούμε, συναντιόμαστε και τρώμε έξω. Σε αυλές, μπαλκόνια, πικ – νικ χώρους, αλλά και σε εξωτερικούς χώρους εστίασης, όπως ταράτσες, πεζοδρόμια, στοές, «κρυφές» αυλές. Κάτι που η Ελλάδα το ευνοεί και πάντα το ευνοούσε. Ευλογημένη λόγω κλίματος αλλά και της φύσης.
Ας απολαύσουμε λοιπόν κάθε μικρό ή μεγάλο, μόνοι ή με παρέα, όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν. Το σίγουρο είναι ότι η γαστρονομία δεν είναι μόδα. Είναι κομμάτι της ύπαρξής μας, είναι η επιβίωση, είναι χαρά!
Πηγή άρθρου www.montgomerygroup.com / www.foodingredientsfirst.com
Η Σύλβια Ιωάννα Κουμεντάκη ξεκίνησε με σπουδές & καριέρα στη διοίκηση διαφήμισης και το marketing. Μαζί με την αδελφή της Ελένη δημιούργησαν το 2007 το Chef stories, όπου έχει την ευθύνη της διοίκησης της εταιρείας. Η εταιρεία δραστηριοποιείται στη συμβουλευτική σε θέματα επικοινωνίας & ανάπτυξης στον κλάδο της γαστρονομίας, τη διοργάνωση εκδηλώσεων και την παραγωγή gourmet προϊόντων. Μέλος της διοικητικής ομάδας του Marketing Club Θεσσαλονίκης και υπεύθυνη της ομάδας επικοινωνίας.
Gastronomy articles : Positive life | chefstories.gr
[…] A) Ten major global trends in Gastronomy, that we must know of in Greece […]