Από το Στέφανο Κόγια, DipWSET.
Για τα Fruit-Flavored Wines δεν είμαι σίγουρος αν υπάρχει κάποιος επίσημος χαρακτηρισμός στην Ελληνική γλώσσα. Θα μπορούσε κάποιος να τα ονομάσει “Κρασιά με γεύση φρούτων” ή ίσως πιο απλά “Αρωματισμένα Κρασιά”.
Τι είναι όμως τα Fruit-Flavored ή Fruit Fusion Wines;
Είναι ποτά με βάση το κρασί, ενισχυμένα με αρώματα φρούτων, όπως οι φράουλες, τα μύρτιλλα, το καρπούζι και τα φραγκοστάφυλα ή αρωματικών φυτών, όπως η μέντα, το λεμονόχορτο και η αλόη. Είναι ελαφρώς ή αρκετά γλυκά στη γεύση και μερικά από αυτά έχουν έντονο ή ήπιο αφρισμό.
Όλα ξεκίνησαν από την ιδέα της προσέλκυσης νεαρών καταναλωτών, που προτιμούν τις πιο γλυκές γεύσεις και τα εύκολα αρωματικά προφίλ. Από έρευνες είχε διαφανεί ότι οι νεοεισερχόμενοι καταναλωτές αλκοολούχων ποτών είναι πρόθυμοι να δοκιμάσουν νέες γεύσεις, αρκεί αυτές να είναι ελαφρώς γλυκές και χωρίς ευδιάκριτες αιχμές, όπως η οξύτητα και οι τανίνες. Πηγή έμπνευσης ήταν επίσης, η απήχηση που είχαν cocktails όπως το αρωματισμένο Prosecco με μέντα, λάιμ ή πορτοκάλι.
Τα τελευταία δυο-τρία χρόνια όλο και περισσότερα Fruit- Flavored Wines εμφανίζονται στα ράφια των Βρετανικών και Γερμανικών σούπερ-μάρκετς, ενώ σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως η Γαλλία, φαίνεται πως έχουν ήδη καθιερωθεί. Ναι, στη Γαλλία, στη σύγχρονη Μέκκα του κρασιού, όπου αμέσως μετά την εμφάνισή τους στην αγορά η θετική ανταπόκριση των καταναλωτών ήταν άμεση. Με αυτό τον τρόπο κατόρθωσαν να ισοσκελίσουν τη σταθερή μείωση της κατανάλωσης κρασιού που συνέβαινε εκεί τα τελευταία χρόνια.
Η προσπάθεια της παγκόσμιας βιομηχανίας κρασιού στην προσέλκυση νέων καταναλωτών είναι μεγάλη και συνεχής. Ένας από τους λόγους της στροφής προς την παραγωγή κρασιών με γεύση φρούτων ήταν και η άνοδος τού όγκου πωλήσεων μπύρας και μηλίτη αρωματισμένων με φρούτα, μια αύξηση που οφείλονταν κυρίως στην κατανάλωσή τους από νεαρούς πότες. Η δημιουργία λοιπόν των Fruit-Flavored Wines ήταν ένας τρόπος προσέλκυσης νέων που δεν τους αρέσει ακόμη η γεύση του αλκοόλ, ενώ είναι πιο δελεαστικά γι αυτούς τα ποτά με γεύσεις που συνήθως βρίσκονται στα αναψυκτικά.
Βέβαια κάποιος θα μπορούσε να σκεφτεί ότι το κανονικό κρασί έχει αρώματα φρούτων από φυσικού του, όμως τα καινούργια αυτά Fruit-Flavored Wines είναι σαφώς γλυκά και τα αρώματα των φρούτων πιο έντονα, ευδιάκριτα και λιγότερο πολύπλοκα.
Κάποιοι πιστεύουν πως αν οι νέοι καταναλωτές ξεκινήσουν με Fruit-Flavored Wines, τότε σίγουρα αργότερα θα μεταπηδήσουν πιο εύκολα στον κόσμο του πραγματικού κρασιού, σε αντίθεση με αυτούς που ξεκινούν με μπύρα ή μηλίτη.
Και μη βιαστείτε να αφορίσετε την ιδέα. Η Ελληνική αγορά του κρασιού θα ωριμάσει όταν σταματήσουμε να το αντιμετωπίζουμε με τόση σοβαρότητα. Και τι έγινε αν κάποιος προσθέσει ένα-δυο παγάκια το κατακαλόκαιρο σε ένα ποτήρι ροζέ ή ένα αρωματικό λευκό κρασί; Έγκλημα; Γιατί τότε κανείς κρασο-θρησκόληπτος δεν βγήκε να αφορίσει την Moët Ice ή την Veuve Clicquot Rich που αυτό το καλοκαίρι θα είναι δυσεύρετες;
Τα Fruit-Flavored Wines είναι αναμφισβήτητα ένα ακόμη στοίχημα του παγκόσμιου οινικού κλάδου και γι αυτό το λόγο οι μεγάλες εταιρείες κρασιού προσπαθούν συνεχώς να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις των σύγχρονων καταναλωτών, δημιουργώντας νέα προϊόντα.

Ο Στέφανος Κόγιας τα τελευταία 17 χρόνια είναι σύμβουλος γεύσης και ασχολείται επαγγελματικά με το κρασί. Είναι κάτοχος του Level 4 WSET, Diploma του Wine and Spirit Education Trust (DipWSET) και του Πιστοποιητικού Κατάρτισης στον τομέα “Αμπελοκαλλιέργεια και Σύγχρονοι Μέθοδοι Οινοποίησης” του ΑΠΘ. Δημιούργησε και διευθύνει την εταιρεία Wine Style. Επιπλέον διευθύνει το project “Food and Wine Experience” και το Τhessaloniki Wine Show, μια έκθεση κρασιών στη Θεσσαλονίκη. Είναι εισηγητής της σχολής Wine and Spirit Professional Center (W.S.P.C.), ο επίσημος φορέας στην Ελλάδα του Wine and Spirit Education Trust (W.S.E.T.), που εδρεύει στη Μεγάλη Βρετανία. Τα τελευταία 15 χρόνια αρθρογραφεί στον Οινοχόο, στο krasiagr.com, στο D-Files magazine και στο περιοδικό Οινολογία.