Γιατί τα Ροζέ Κρασιά Είναι Τόσο Δημοφιλή;

Από τον Στέφανο Κόγια – DipWSET.

Το Rosé είναι ένα στυλ κρασιού που βρίσκονταν κάτω απ’ τη σκιά των ερυθρών και των λευκών κρασιών για μεγάλο χρονικό διάστημα, αλλά η δημοτικότητά του έχει αυξηθεί εντυπωσιακά τα τελευταία χρόνια.

Η μεγάλη rosé άνοδος και μάλιστα στην ανοιχτόχρωμη εκδοχή του, δεν είναι ελληνικό φαινόμενο. Ίσα-ίσα, ξεκίνησε λίγο καθυστερημένα σε σχέση με άλλες χώρες, παρόλο που τόσο οι κλιματολογικές συνθήκες, όσο και η ελληνική γαστρονομία, ευνοούν αφάνταστα την κατανάλωση των παγωμένων ροζέ κρασιών. Η τάση αυτή ξεκίνησε σταδιακά πριν από 18 χρόνια. Από το 2013 έως το 2018 η ζήτηση για ανοιχτόχρωμα ροζέ αυξήθηκε στην παγκόσμια αγορά κατά 69% ενώ οι περισσότεροι καταναλωτές κρασιού, ξοδεύουν πλέον μόνο για τις καλοκαιρινές τους αγορές, πάνω από το 20% των συνολικών τους εξόδων σε κρασί . . . για να αγοράσουν ροζέ.

Η κατανάλωση ροζέ κρασιών σε γυναικοπαρέες είναι πλέον μια συνηθισμένη εικόνα. Άλλωστε το 40% των ροζέ καταναλωτών είναι γυναίκες ηλικίας κάτω των 34 ετών. Όμως η κατανάλωση αυτού του στυλ κρασιών δεν είναι πλέον μόνο γυναικεία υπόθεση. Είναι η απελευθέρωση της απόλαυσης για κάθε φύλο και για κάθε ηλικία, ενώ ενώνει εύκολα την κοινή αποδοχή ακόμη και της πιο ανομοιογενούς παρέας! Στο μπαρ ή στα μπητς μπαρ, στα πάρτι ή σε ένα απλό κάλεσμα στο σπίτι, το άνοιγμα ενός ροζέ κρασιού είναι το αυτονόητο της κάθε στιγμής.

Τι τα κάνει όμως τόσο δημοφιλή;

Τα ροζέ κρασιά έχουν μεγάλη συγγένεια με τα κόκκινα κρασιά, αφού παρασκευάζονται μέχρι ένα σημείο όπως αυτά και συνήθως από τις ίδιες ποικιλίες σταφυλιών. Ωστόσο τα αρώματα αν και παρόμοια είναι πιο ανάλαφρα, η γεύση τους είναι λιγότερο συμπυκνωμένη, η οξύτητα τους υψηλότερη και πιο τραγανή και το αλκοόλ τους σαφώς χαμηλότερο, αφού τα σταφύλια που προορίζονται για ροζέ κρασί συνήθως δεν χρειάζεται να ωριμάσουν εντελώς. Συνεπώς δεν έχουν τα βαριά αρώματα ούτε τα σκληρά στοιχεία, όπως είναι οι τανίνες των ερυθρών κρασιών, αλλά δεν είναι και τόσο ανάλαφρα όσο τα περισσότερα λευκά.

Συνδυάζονται πολύ καλά σχεδόν με όλα τα πιάτα, κυρίως επειδή το προφίλ της γεύσης τους δεν έχει ακρότητες. Από μια σαλάτα λαχανικών ή φρούτων έως τα πιο σοφιστικέ φαγητά με βάση το ψάρι ή ακόμη και μια χοιρινή μπριζόλα και από μια πλειάδα αλλαντικών μέχρι ενός πλατό φρέσκων λευκών και ημίσκληρων κίτρινων τυριών, θα διαπιστώσετε ότι ταιριάζουν υπέροχα με κάποια, από τις διαφορετικές παραλλαγές των ροζέ που κυκλοφορούν. Επειδή το ροζέ σερβίρεται παγωμένο, είναι επίσης ένας εξαιρετικός συνδυασμός για κάθε χαλαρό δείπνο ή για κάθε γεύμα που θέλετε να είναι απλό και ελαφρύ.

Γενικά είναι κρασιά με μεγάλη ευελιξία, αλλά και με ένα αρκετά μεγάλο ποικιλιακό εύρος και στυλ. Τα βρίσκουμε από εξαιρετικά ανοιχτόχρωμα έως έντονα λαμπερά κοκκινέλια και από εντελώς ξηρά και στιλπνά έως ημίξηρα και ημίγλυκα. Μερικές φορές μάλιστα θα μπορούσαν να συνοδεύσουν μια μεγάλη γκάμα ανάλαφρων γλυκισμάτων, όπως μια τάρτα φρούτων ή μια Πάβλοβα.

Οι τιμές τους είναι στην συντριπτική πλειοψηφία πολύ προσιτές, αφού μπορεί να τα αποκτήσει κάποιος στην ελληνική αγορά από 5 μέχρι και 15 ευρώ το πολύ.

Τα Rosé είναι επίσης υπέροχα για κοκτέιλ. Επειδή τείνουν να είναι λιγότερο ακριβά από άλλα κρασιά, κανείς δεν θα νοιώσει ενοχές αν τα συνδυάσει με άλλες γεύσεις για να φτιάξει ένα δροσιστικό αναζωογονητικό και διαφορετικό κοκτέιλ, ή απλά να του προσθέσει πάγο αν επιθυμεί να το κάνει πιο ανάλαφρο πιο δροσερό και σαφώς πιο καλοκαιρινό. Και χάρη σ’ αυτή του την ευελιξία του, μπορεί κάποιος να το χρησιμοποιήσει και ως βάση για να δημιουργήσει μια τεράστια ποικιλία μικτών ποτών (mixed drinks), όπως το Frosé ή μια Ροζέ λεμονάδα ή σπράιτ. Για όλους αυτούς τους λόγους, το ροζέ είναι ένα κρασί ιδανικό για δώρο, αλλά κυρίως για να γεμίσετε το ψυγείο σας το καλοκαίρι.

Eίναι πλέον σαφές, ότι η κατηγορία των ροζέ θα συνεχίσει να ανθίζει σε όλους τους τομείς της αγοράς. Θα το δούμε να παράγεται από οινοποιεία που δεν είχαν ασχοληθεί ποτέ μέχρι τώρα με αυτή την κατηγορία, σε νέες περιοχές, σε υψηλότερες τιμές και σε πιο premium εκφράσεις ή ακόμη και σε νέες συσκευασίες, όπως τα μεταλλικά κουτιά (στις ΗΠΑ γνωρίζουν ήδη μεγάλη αποδοχή). Καθώς μάλιστα η κατηγορία των ροζέ θα συνεχίζει να διευρύνεται, οι καταναλωτές αναμένεται ότι θα αναζητήσουν και άλλα, διαφορετικά προφίλ γεύσεων της κατηγορίας, όπως χρώματα και στυλ πέραν των ήδη γνωστών.


Ο Στέφανος Κόγιας τα τελευταία 17 χρόνια είναι σύμβουλος γεύσης και ασχολείται επαγγελματικά με το κρασί. Είναι κάτοχος του Level 4 WSET, Diploma του Wine and Spirit Education Trust (DipWSET) και του Πιστοποιητικού Κατάρτισης στον τομέα “Αμπελοκαλλιέργεια και Σύγχρονοι Μέθοδοι Οινοποίησης” του ΑΠΘ.
Δημιούργησε και διευθύνει την εταιρεία Wine Style. Επιπλέον διευθύνει το project “Food and Wine Experience” και το Τhessaloniki Wine Show, μια έκθεση κρασιών στη Θεσσαλονίκη. Είναι εισηγητής της σχολής Wine and Spirit Professional Center (W.S.P.C.), ο επίσημος φορέας στην Ελλάδα του Wine and Spirit Education Trust (W.S.E.T.), που εδρεύει στη Μεγάλη Βρετανία.
Τα τελευταία 15 χρόνια αρθρογραφεί στον Οινοχόο, στο krasiagr.com, στο D-Files magazine και στο περιοδικό Οινολογία.

share post to:
Author