Ζωγραφική με Πρόσωπα στην Παιδική Ηλικία
Από το Νίκο Τσιαπάρα, Visual Artist
1. Απόφοιτος με Άριστα της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. και Υπότροφος του Ιδρύματος Ωνάση στο Goldsmiths College και στο Middlesex University του Λονδίνου. Ποιες είναι οι πιο σημαντικές συμβουλές που δέχτηκες κατά τη διάρκεια αυτών των ετών;
Το σημαντικότερο στις μεταπτυχιακές μου σπουδές αλλά και ως υποψήφιος διδάκτωρ στα παραπάνω πανεπιστήμια ήταν το timing που αυτές έγιναν και οι καθηγητές που είχα ως επιβλέποντες. Το ξεκίνημα αυτών των σπουδών συνέπεσε με την εμφάνιση των ΥΒΑ (Young British Artists) που η πλειονότητά τους ήταν απόφοιτοι του Goldsmits College όπου Διευθυντής Σπουδών του τμήματος ήταν ο Jon Thomson, ο μετέπειτα επιβλέπων καθηγητής της διδακτορικής μου διατριβής με τίτλο Picturing the Child: from photographic images to painting. Στάθηκα πραγματικά τυχερός έχοντας δίπλα μου καθηγητές αλλά και εξωτερικούς συνεργάτες / επισκέπτες του πανεπιστημίου που είχαμε τη δυνατότητα να καλέσουμε για one to one tutorial, οι οποίοι ήταν και είναι πολύ μεγάλες μορφές της σύγχρονης τέχνης. Η κυριότερη συμβουλή που θα μπορούσα να ξεχωρίσω τώρα με τη χρονική απόσταση είναι ότι η ιδέα που μεταφέρει το εικαστικό έργο πρέπει να είναι ισάξια σε δύναμη κι ένταση με την τεχνική αρτιότητα του ζωγράφου. Ο ζωγράφος δεν είναι μόνο «τεχνίτης» αλλά είναι και λόγιος.
2. Ταυτόχρονα είσαι και εκπαιδευτικός. Ποιο είναι το πιο σημαντικό μάθημα που έχεις πάρει από τους μαθητές σου;
Πολλά είναι τα στοιχεία που μπορεί ένας εικαστικός να αποκομίσει από τη συναναστροφή του με τους νεότερους μαθητές του. Ως καθηγητής εικαστικών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση αλλά και ως διδάσκων τώρα στη σχολή Καλών Τεχνών του ΑΠΘ θα ξεχώριζα τη “φρέσκια” ματιά και προσέγγιση στη ζωγραφική διαδικασία, αυτή ή πολλές φορές ακόμη και naïf αντιμετώπιση, ειδικά από τους μικρότερους μαθητές, η οποία πολλές φορές εκλείπει με την πάροδο των χρόνων στους ωριμότερους ή “επαγγελματίες” καλλιτέχνες.
3. Από τι εμπνέεσαι για να δημιουργήσεις τους πίνακές σου;
Ο όρος έμπνευση θεωρώ ότι πλέον είναι πολύ παρεξηγημένος, στα όρια σχεδόν του παροχυμένου. Αφορμή για τη ζωγραφική μου ήταν για πολλά χρόνια πρόσωπα και καταστάσεις που αναφέρονται στην παιδική ηλικία, μικρά κορίτσια κι αγόρια, λολίτες, παιχνίδια κτλ. Οι οποίες αυτές εικόνες αποτέλεσαν και το θέμα της διατριβής μου. Όλα είχαν ξεκινήσει από κάποιες δικές μου λήψεις φωτογραφιών των ανιψιών μου στη διάρκεια των κοινών διακοπών μας. Αυτή η “είσοδος” στο μαγικό κόσμο της παιδικότητας και της παιδικής ηλικίας αποτέλεσαι, κι αποτελεί εν μέρη ακόμη, μια μεγάλη δεξαμενή θεμάτων για την τέχνη μου. Επίσης, εικόνες του εφήμερου, από το διαδίκτυο, από τον κόσμο των κόμικ και των περιοδικών, από τον χώρο της διαφήμισης, επιρροές και γενικότερα υλικό από τον κόσμο της μαζικής κουλτούρας, της Ποπ και μετα-Ποπ εποχής.
4. Στις 28 Οκτωβρίου θα συμμετέχεις σε μία έκθεση στο Νομισματικό Μουσείο στην Αθήνα με τίτλο “Τα μετάλλια του Αγώνα” με θέμα τους Ήρωες του ‘21. Μίλησε μας γι’ αυτήν.
Η ομαδική έκθεση με τίτλο “Τα Μετάλλια του Αγώνα” που πραγματοποιείται στο Νομισματικό Μουσείο και τελεί υπό την αιγίδα της Προεδρίας της Δημοκρατίας, είναι ένας εικαστικός διάλογος ανάμεσα στα αυθεντικά μετάλλια που εξέδωσε ο βασιλιάς Όθωνας για να τιμήσει τους Ήρωες του ’21 – και που αποθησαυρίζονται στο Μουσείο – και σε ζωγραφικά έργα που βασίζονται στις φιγούρες όπως αυτές παρουσιάζονται στα μετάλλια αυτά. Αποτελεί ένα δύσκολο εγχείρημα αποτύπωσης ενός ιστορικού κομματιού και ιστορικότητας, που δύσκολα αποτυπώνεται εικαστικά. Παρουσιάζονται ένα τελάρο με ακρυλικό σε καμβά και δύο σχέδια με χρωματιστά μολύβια σε χαρτί.