Οι Τάσεις στα Χρώματα για το 2021

Από τη Νέλη Σαμαρά, Αρχιτέκτονα Μηχανικό MSc MSc DipArchNTUA ARB.

Χρώμα! Όλοι αναγνωρίζουμε τη σημασία του στην ζωή μας, στους χώρους που διαμένουμε, κινούμαστε και εργαζόμαστε. Πως όμως έχει επηρεάσει ο COVID 19, τις ζωές μας και την ψυχολογία μας, τον διαφορετικό τρόπο ζωής μας και τις ανάγκες μας για σταθερότητα, δύναμη, αισιοδοξία, σε μια εποχή όπου η ψυχική και σωματική ευεξία έχουν γίνει πιο σημαντικά από ποτέ και πως αυτό αποτυπώνεται στις τάσεις για τα χρώματα που θα επικρατήσουν το 2021;

Τα χρώματα και οι παλέτες είναι εμπνευσμένες από οργανικά, φυσικά χρώματα από τη φύση που εμπνέουν ηρεμία, ασφάλεια, ισορροπία, βεβαιότητα, σιγουριά και σταθερότητα. Το επίκεντρο θα δοθεί στις αποχρώσεις του μπλε, του πράσινου αλλά και της πιο ουδέτερης, μίνιμαλ παλέτας του γκρι.
Στον αντίποδα, το πιο έντονο φωτεινό κίτρινο, που δίνει ενέργεια, ζωντάνια και μια νότα αισιοδοξίας, επίσης θα είναι κυρίαρχη τάση. Επιπλέον το αναζωογονητικό, ζεστό και παθιασμένο κόκκινο, χρώμα που προσδίδει ενέργεια και πληθώρα θετικών συναισθημάτων, συμπληρώνει την χρωματική παλέτα του 2021.

Δύο από τις πιο σημαντικές και επιφανείς εταιρίες που κάθε χρόνο αναζητούν, διαμορφώνουν και προτείνουν τις τάσεις στα χρώματα είναι η αμερικάνικη PANTONE και το βρετανικό WGSN.

Κάθε χρόνο τα τελευταία είκοσι χρόνια, η αμερικάνικη εταιρία PANTONE και το PANTONE Color Institute με έδρα το New Jersey, προτείνει το Χρώμα της Χρονιάς, το οποίο θα επηρεάσει τις αποφάσεις ανάπτυξης προϊόντων και αγορών σε διάφορες βιομηχανίες, όπως μόδα, αρχιτεκτονική, διακόσμηση, επίπλωση, βιομηχανικό σχεδιασμό, graphic design.
Οι ειδικοί χρωμάτων στο Pantone Color Institute αναζητούν νέες χρωματικές επιρροές από τη βιομηχανία ψυχαγωγίας και τις ταινίες στην παραγωγή, τις συλλογές τέχνης, τους νέους καλλιτέχνες, τη μόδα, όλους τους τομείς του σχεδιασμού, τους δημοφιλείς ταξιδιωτικούς προορισμούς, καθώς και τους νέους τρόπους ζωής, αλλά και τις κοινωνικοοικονομικές συνθήκες.

Το 2021 θα είναι μια ιδιαίτερη χρονιά και σίγουρα οι επιρροές για την επιλογή του χρώματος είναι επηρεασμένες από την επέλαση της πανδημίας του COVID 19 το 2020. Σίγουρα μόνο ένα χρώμα θα ήταν δύσκολο να μπορέσει να συμβολίσει και να εκφράσει καλύτερα τη διάθεση για το Pantone Color of the Year 2021, έτσι επιλέχθησαν δύο ανεξάρτητα χρώματα που αναδεικνύουν τον τρόπο με τον οποίο τα διαφορετικά στοιχεία ενώνονται για να υποστηρίζουν το ένα το άλλο, ενώ η ένωσή τους συμβολίζει τη δύναμη και την θετικότητα-βεβαιότητα, strength and positivity.

Καθώς οι άνθρωποι αναζητούν τρόπους για να οχυρωθούν με ενέργεια, σαφήνεια και ελπίζουν να ξεπεράσουν τη συνεχιζόμενη αβεβαιότητα, οι ζωηρές και εντυπωσιακές αποχρώσεις ικανοποιούν την αναζήτηση για ζωτικότητα. Έτσι το PANTONE 13-0647 Illuminating, είναι ένα λαμπερό και χαρούμενο κίτρινο με ζωντάνια και μια απόχρωση του εμπνέεται από την ηλιακή ενέργεια.

Το PANTONE 17-5104 Ultimate Grey, είναι εμβληματικό με συμπαγή και αξιόπιστα στοιχεία που είναι αιώνια και αποτελούν μια σταθερή βάση. Τα χρώματα από τα βότσαλα στην παραλία και άλλα φυσικά στοιχεία των οποίων η ¨ξεπερασμένη” εμφάνιση υπογραμμίζει την ικανότητα να αντέχουν στη δοκιμασία του χρόνου, αποτελούν την βάση της έμπνευσης. Το Ultimate Grey διαβεβαιώνει ήσυχα, ενθαρρύνοντας τα συναισθήματα της ηρεμίας, της σταθερότητας και της ανθεκτικότητας.

Το WGSN, ένας παγκόσμιος ηγέτης στις τάσεις πρόβλεψης, με έδρα το Λονδίνο, παρακολουθεί και μελετά συνεχώς τα σήματα και σημάδια της παγκόσμιας αγοράς και πως αυτά θα επηρεάσουν τον τρόπο που σκέφτονται, αισθάνονται και συμπεριφέρονται οι καταναλωτές. Προβλέπουν με ακρίβεια τα προϊόντα, τις εμπειρίες και τις υπηρεσίες που θα χρειαστούν οι άνθρωποι τα επόμενα χρόνια, βοηθώντας τα brands να διασφαλίσουν τη θέση τους στο μέλλον.

Σε συνεργασία με την WGSN Coloro, το star color της παλέτας του 2021 θα είναι το χρώμα A.I. Aqua. Πρόκειται για ένα χρώμα εμπνευσμένο από την τεχνολογία και από την άφιξη του 5G, αλλά και την παλέτα εφαρμογών τηλεφώνου, όπως το Facebook, το Twitter ή το Linkedin.
Αυτή η απόχρωση του μπλε, συναντάται συχνά σε αυτές τις εφαρμογές, εφόσον το χρώμα αυτό βοηθά στη συγκέντρωση σε έντονες δραστηριότητες και επίσης έχει μεγάλη εμπορική απήχηση. Αναζητήστε το σε προϊόντα μόδας, εσωτερικού χώρου και τεχνολογίας.

Άλλα χρώματα που συμπεριλαμβάνονται στην παλέτα για το 2021 είναι το Good Grey, το Lemon Sherbet, το Oxy Fire και το Quiet Wave. Το Good Grey και το Lemon Sherbet, κινούνται σε παρόμοια γραμμή με τις προτάσεις της PANTONE.
Κάθε χρώμα στην παλέτα αντλεί έμπνευση από πράξεις και αισθήσεις και αντιπροσωπεύει μια φυσική δραστηριότητα και τα συναισθήματα που αυτή προκαλεί στο σώμα. Αναδεικνύει επίσης πως η κάθε απόχρωση μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να βελτιώσει την σωματική και πνευματική μας ευεξία. Ουδέτεροι και ήρεμοι τόνοι του πράσινου και του γκρι αλλά και ζωηρότεροι τόνοι όπως του κόκκινου, προκαλούν την κίνηση και την έκρηξη συναισθημάτων.

Το Good Grey είναι το χρώμα της βιωσιμότητας, του μινιμαλισμού και δρα σαν αντίβαρο στα υπόλοιπα πιο ζωηρά χρώματα. Το Lemon Sherbet, είναι ένα χρώμα συνδεδεμένο με τον ήλιο και το φως, ενώ ταυτόχρονα προκαλεί ερεθίσματα ηρεμίας και χαλάρωσης. Το Oxy Fire, έντονο, ζεστό κόκκινο, γεμάτο ενέργεια, προσδίδει ζωή σε προιόντα και συλλογές. Το Quiet Wave, απόχρωση του πράσινου, είναι ένα χρώμα που αποτελεί trend τα τελευταία χρόνια με αναφορές στη φύση. Το 2021, η σχέση του ανθρώπου με την φύση παρουσιάζεται πιο δυναμική, εφόσον δημιουργεί συναισθήματα ισορροπίας και αισιοδοξίας, συναισθήματα feel-good.


Η Νέλη Σαμαρά είναι Αρχιτέκτων Μηχανικός, απόφοιτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Είναι κάτοχος Μaster of Science in Architecture in Advanced Architectural Studies & Master of Science in Architecture in Virtual Environments της Bartlett School of Architecture του University College London. Διετέλεσε Research Fellow στο UCL, Bartlett School of Graduate Studies, με χρηματοδότηση της British Telecom. Είναι μέλος του Architects Registration Board UK και επί διετία Associate Architect στην εταιρία Ηelm Architecture London W1. Επίσης εργάστηκε ως Project Architect στην εταιρία Hayes Davidson, 3D and New Media Communications Company London W2. Είναι Σύμβουλος ανάπτυξης & προώθησης έργων με τη χρήση νέων τεχνολογιών και ιδρυτής της Digital Architecture (www.digitalarchitecture.gr).

share post to:
Author