Τα Καλοκαιρινά Φρούτα & η Θρεπτική τους Αξία

Από την Ειρήνη Πασχαλέρη Βιολόγο (Βsc, Msc), Ειδικευμένη στη Διατροφή, Ιδρύτρια του Natural Health Clinic.

Τα φρούτα είναι μία από τις βασικότερες κατηγορίες τροφίμων, καθώς μας παρέχουν πολλές βιταμίνες, μέταλλα, αντιοξειδωτικές ουσίες και φυτικές ίνες.

Άλλα τα απολαμβάνουμε συγκεκριμένες εποχές όπως τα κεράσια και τα ροδάκινα και άλλα τα έχουμε στη διάθεσή μας όλο το χρόνο, όπως τα μήλα και τα αχλάδια.

Τώρα το καλοκαίρι έχουμε στη διάθεσή μας πολύ μεγάλη ποικιλία φρούτων και είναι καλό να καταναλώνουμε 3-5 μερίδες καθώς τα αντιοξειδωτικά που μας προσφέρουν, μας προστατεύουν από χρόνιες ασθένειες όπως τον καρκίνο και την στεφανιαία νόσο.

Ποια είναι τα νόστιμα φρούτα εποχής και τι μας προφέρουν;

1. Κεράσια: έχουν ευχάριστη, γλυκιά γεύση. Είναι πλούσια σε κάλιο (οπότε και αποτελούν εξαιρετικά αποτελεσματικό διουρητικό), περιέχουν βιταμίνη C και είναι πολύ καλή πηγή φλαβονοειδών, ισχυρές αντιοξειδωτικές ουσίες. Ιδανικά καταναλώνονται φρέσκα.

2. Βερίκοκα: από το χρώμα τους καταλαβαίνουμε πως περιέχουν αρκετό β-καροτένιο, το οποίο ο οργανισμός μας το μετατρέπει σε βιταμίνη Α. Είναι φρούτο πλούσιο σε φυτικές ίνες (που υπάρχουν κυρίως στην φλούδα και η οποία τρώγεται) οπότε είναι εξαιρετικά για την δυσκοιλιότητα, αλλά έχουν και πολλά σάκχαρα, οπότε οι διαβητικοί πρέπει να τα καταναλώνουν με προσοχή. Ακόμη, είναι πλούσια σε σίδηρο και κυρίως σε αποξηραμένη μορφή.

3. Νεκταρίνια και Ροδάκινα: ανήκουν στην ίδια οικογένεια οπότε έχουν παρόμοια θρεπτική αξία. Περιέχουν αρκετή βιταμίνη C – ένα νεκταρίνι την ημέρα καλύπτει τις ημερήσιες ανάγκες σε βιταμίνη C – μικρή ποσότητα φυτικών ινών, β-καροτένιο και μέταλλα. Έχουν μειωμένες θερμίδες και μειωμένο νάτριο οπότε είναι χρήσιμο φρούτο για όσους έχουν υπέρταση ή αυξημένη χοληστερόλη. Ιδανικά καταναλώστε τα ωμά με τη φλούδα τους.

4. Σταφύλια: είναι ιδανικό φρούτο για γρήγορη ανάρρωση, καθώς είναι πηγή θρέψης και ενδυνάμωσης. Βοηθούν στην αντιμετώπιση της αναιμίας, της κόπωσης, της αρθρίτιδας και των ρευματισμών που μπορεί να οφείλονται στην κακή λειτουργία του απεκκριτικού συστήματος. Ακόμη, βοηθούν στην απώλεια βάρους και έχουν αντικαρκινικές ιδιότητες χάρη στις αρωματικές ενώσεις που περιέχουν  όπως οι στυπτκές τανίνες, οι φλαβόνες, οι κόκκινες ανθοκυανίνες, η λιναλόλη, η γερανιόλη και η νερόλη.

5. Πεπόνι και καρπούζι: είναι φρούτα πλούσια σε βιταμίνη C και κάλιο. Είναι ιδανικά τώρα στη ζέστη και επιπλέον ενυδατώνουν τον οργανισμό καθώς περιέχουν μεγάλη ποσότητα νερού. Επομένως θεωρούνται φυσικό φάρμακο για τα νεφρά και την ουροδόχο κύστη. Καταπολεμούν την δυσκοιλιότητα, τις ουρολοιμώξεις και την ουρική αρθρίτιδα.

6. Σύκα: προς το τέλος του καλοκαιριού έρχονται και τα αγαπημένα μας σύκα. Είναι πλούσια σε βενζαλδεϋδη, μια αντικαρκινική ουσία. Επίσης περιέχουν φλαβονοειδή και ένζυμα που συμβάλλουν στην καλή πέψη όπως είναι το ένζυμο συκίνη. Είναι εξαιρετική πηγή σιδήρου, καλίου, β-καροτενίου και διαλυτών φυτικών ινών. Δίνουν ενέργεια, καταπολεμούν την δυσκοιλιότητα, προστατεύουν από την αναιμία και τον καρκίνο. Τρώγονται είτε φρέσκα είτε αποξηραμένα.

Να επιλέγεται να έχετε καθημερινά ποικιλία φρούτων, όπως και λαχανικών, καθώς όσο περισσότερα χρώματα έχετε στο πιάτο σας τόσο περισσότερες βιταμίνες και αντιοξειδωτικά είστε σίγουροι πως καταναλώνετε.


Η Ειρήνη Πασχαλέρη (Βsc, Msc) είναι Βιολόγος με ειδίκευση στη διατροφή. Σπούδασε στο τμήμα βιολογίας της σχολής Θετικών Επιστημών του Α.Π.Θ. και ειδικεύτηκε στον τομέα της διατροφής στο King’s College of London. Το 2002 ίδρυσε μαζί με τους διαιτολόγους συνεργάτες της το κέντρο Διατροφής και Αντιγήρανσης ”Natural Health Clinic”. Είναι συγγραφέας του βιβλίου «Οι συνταγές που άλλαξαν», το οποίο στηρίζεται στο concept, “Ελληνική μαγειρική, αλλά υγιεινή & διαίτης για όλη την οικογένεια”. Είναι μέλος της Ελληνικής Ιατρικής Εταιρίας Παχυσαρκίας, της International Society On Nutrigenetics / Nutrigenomics, της Ελληνικής Επιστημονικής Εταιρείας Προληπτικής Ιατρικής & Αντιγήρανσης και της Εταιρείας Αθηροσκλήρωσης Βορείου Ελλάδος. Η φιλοσοφία της εστιάζει στη μακροπρόθεσμη απώλεια βάρους και τη διατήρηση του με τροποποίηση της διατροφικής συμπεριφοράς.

Facebook: Eirini Paschaleri
Instagram: @eirinipaschaleri

share post to:
Author