Don’t Worry Eat Happy

Από την Ειρήνη Πασχαλέρη Βιολόγο (Βsc, Msc), Ειδικευμένη στη Διατροφή, Ιδρύτρια του natural health clinic.

Σωματικό, διανοητικό, συναισθηματικό και εργασιακό στρες, νευρικές διαταραχές, ευερεθιστότητα, αλλαγές στη διάθεση, παροδική κατάθλιψη, κόπωση … συναισθήματα που λίγο πολύ όλοι έχουμε νιώσει κατά καιρούς, άλλοι έντονα και άλλοι παροδικά.
Τι γίνεται όμως αν υπήρχε μια υγιής, φυσική και αποτελεσματική εναλλακτική λύση για να ζήσει κανείς μια πιο γαλήνια ζωή; Όπως είναι για παράδειγμα, αν προσθέτουμε τα πιο anti-stress τρόφιμα στο πιάτο μας!

Αν και δεν υπάρχει τροφή θαύμα που μπορεί να καταπολεμήσει ή να μειώσει το άγχος, το άγχος αυξάνει την ανάγκη για ορισμένα θρεπτικά συστατικά. Τα βασικά θρεπτικά συστατικά είναι

•Μαγνήσιο
•Βιταμίνη C
•Βιταμίνες συμπλέγματος B
•σίδηρος και
•ωμέγα 3.

Το μαγνήσιο είναι απαραίτητο για την καταπολέμηση του στρες και την αύξηση των ενεργειακών επιπέδων. Βελτιώνει τη νευρική, ψυχική και συναισθηματική ισορροπία. Οι βιταμίνες Β (ειδικά Β6, Β9, Β12) βοηθούν στην παραγωγή αντικαταθλιπτικών ορμονών όπως η ντοπαμίνη και η νορεπινεφρίνη. Τέλος, πολλές μελέτες έχουν δείξει τις αντι-καταθλιπτικές δράσεις των ωμέγα 3 λιπαρών.

Ποιες είναι οι Top anti-stress τροφές:

Σολομός

Πολύ πλούσιος σε ωμέγα 3 λιπαρά, ο σολομός, όπως ο τόνος και το σκουμπρί, είναι μία εξαιρετική αντι-στρες τροφή. Περιέχει φώσφορο (προστατευτικό του νευρικού συστήματος) και βιταμίνες Β5, Β9 και Β12 (αποτελεσματική κατά της κόπωσης) που ηρεμούν την νευρικότητα. Μπορεί επίσης να ενεργοποιήσει την έκκριση της μελατονίνης, μιας ορμόνης που ρυθμίζει τον ύπνο μας.. Μεγάλες αρετές ενάντια στο άγχος!

Αυγά

Όταν μιλάμε για αυγά και θρεπτικά συστατικά, σκεφτόμαστε πρωτεΐνες, αλλά δεν περιέχουν μόνο αυτό. Έχουν επίσης ένα πολύ ενδιαφέρον περιεχόμενο σε βιταμίνες, ειδικά του συμπλέγματος Β. Οι βιταμίνες της ομάδας Β είναι γνωστές για τις ιδιότητες κατά του στρες.

Ολικής αλέσεως

Το ψωμί ολικής αλέσεως και τα δημητριακά (βρώμη, ρύζι, κινόα κ.λπ.) έχουν δύο ιδιότητες: παρέχουν αργά σάκχαρα για να θρέψουν τον εγκέφαλό μας και τα νευρικά μας κύτταρα και βιταμίνες Β που ισορροπούν τη διάθεση. Η απορρόφηση σύνθετων υδατανθράκων επιτρέπει στο σώμα να παράγει αμινοξέα που ενεργοποιούν την παραγωγή σεροτονίνης, η οποία προκαλεί ηρεμιστικό αποτέλεσμα.

Σπανάκι

Μας παρέχουν βιταμίνη Β9 που διεγείρει την παραγωγή ντοπαμίνης, ένας νευροδιαβιβαστής που αναφέρεται επίσης ως «ορμόνη κέντρο ευχαρίστησης και ανταμοιβής». Είναι επίσης γνωστό ότι έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε μαγνήσιο, ένα αντιοξειδωτικό μέταλλο.

Γαλακτοκομικά Προϊόντα

Πλούσιο σε βιταμίνες ασβεστίου, μαγνησίου και συμπλέγματος Β, τα γαλακτοκομικά προϊόντα βοηθούν στον έλεγχο του στρες. Το γάλα, ειδικότερα, παρέχει τρυπτοφάνη, που μπορεί να βοηθήσει στην παραγωγή σεροτονίνης και να προσφέρει μια αίσθηση χαλάρωσης.

Σκόρδο

Το σκόρδο περιέχει βιταμίνες C και B6, αλλά και σίδηρο, μαγνήσιο, θείο και ασβέστιο, που διασφαλίζουν την ορθή λειτουργία του νευρικού συστήματος.

Αβοκάντο

Αυτός ο καρπός έχει δύο εντυπωσιακές ιδιότητες κατά του στρες: μονοακόρεστα λιπαρά οξέα και κάλιο. Τα μονοακόρεστα λιπαρά οξέα είναι γνωστό ότι αποτρέπουν την κατάθλιψη και τις ψυχικές διαταραχές. Επίσης επιτρέπουν στον εγκέφαλό μας να απορροφά καλύτερα τη σεροτονίνη, μια ορμόνη που είναι επίσης γνωστή ως «ορμόνη ευτυχίας».

Μέλι και βασιλικό πολτό

Γενικά, όλα τα προϊόντα της κυψέλης (μέλι, βασιλικός πολτός, πρόπολη, γύρη) μπορούν να καταναλωθούν. Αυτά τα προϊόντα είναι πηγές βιταμινών Β, C, ανόργανων συστατικών όπως μαγνήσιο, κάλιο, σίδηρος, χαλκός και αντιοξειδωτικά. Τα προϊόντα της μέλισσας είναι εξαιρετικά για την καταπολέμηση της κόπωσης και του στρες καθώς και για την τόνωση της ανανέωσης των κυττάρων. Το μέλι, ειδικότερα, τροφοδοτεί την παραγωγή ενδορφινών που έχουν ευνοϊκή επίδραση στο άγχος.

Σοκολάτα

Η σοκολάτα (ειδικά η μαύρη σοκολάτα) είναι ένα από τα καλύτερα τρόφιμα κατά του στρες. Πολύ πλούσιο σε μαγνήσιο, σε φλαβονοειδή (γνωστά για τις χαλαρωτικές τους ιδιότητες), περιέχει επιπλέον φαινυλαιθυλαμίνη, πρόδρομος της σεροτονίνης, ορμόνη που ρυθμίζει τη διάθεσή μας. Όχι μόνο απελευθερώνει ενδορφίνες (ορμόνες ευχαρίστησης) στον εγκέφαλο, αλλά επίσης μειώνει την κορτιζόλη (την ορμόνη του στρες) στο σώμα.

Βότανα

Ορισμένα φυτά έχουν φυσικά αγχολυτικές ιδιότητες και μπορούν να μας βοηθήσουν να διαχειριστούμε καλύτερα το καθημερινό άγχος και τις ανησυχίες μας. Επιλέξτε για το τσάι σας βότανα όπως: Χαμομήλι, aswaganda, βαλεριάνα, rhosiola rosea, ginseng.

Last but not least…

Το ελαιόλαδο λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς του σε αντιοξειδωτικά και μονοακόρεστα λιπαρά οξέα, είναι εξαιρετικό για την καταπολέμηση του στρες.


Η Ειρήνη Πασχαλέρη (Βsc, Msc) είναι Βιολόγος με ειδίκευση στη διατροφή. Σπούδασε στο τμήμα βιολογίας της σχολής Θετικών Επιστημών του Α.Π.Θ. και ειδικεύτηκε στον τομέα της διατροφής στο King’s College of London. Το 2002 ίδρυσε μαζί με τους διαιτολόγους συνεργάτες της το κέντρο Διατροφής και Αντιγήρανσης ”Natural Health Clinic”. Είναι συγγραφέας του βιβλίου «Οι συνταγές που άλλαξαν», το οποίο στηρίζεται στο concept, “Ελληνική μαγειρική, αλλά υγιεινή & διαίτης για όλη την οικογένεια”. Είναι μέλος της Ελληνικής Ιατρικής Εταιρίας Παχυσαρκίας, της International Society On Nutrigenetics / Nutrigenomics, της Ελληνικής Επιστημονικής Εταιρείας Προληπτικής Ιατρικής & Αντιγήρανσης και της Εταιρείας Αθηροσκλήρωσης Βορείου Ελλάδος. Η φιλοσοφία της εστιάζει στη μακροπρόθεσμη απώλεια βάρους και τη διατήρηση του με τροποποίηση της διατροφικής συμπεριφοράς.

Facebook: Eirini Paschaleri
Instagram: @eirinipaschaleri

share post to:
Author