Πως Διαχειρίζεσαι τις Οικογενειακές Σχέσεις όταν Περνάς Χρόνο στο Σπίτι

Από την Νταίζη Μανιατοπούλου, Ψυχοθεραπεύτρια.

Στην εποχή που διανύουμε ειδικά τους τελευταίους μήνες, οι ζωές όλων μας επηρεάστηκαν και άλλαξαν, για άλλους σε μεγαλύτερο και για άλλους σε μικρότερο βαθμό. Ένα είναι σίγουρο: κανείς μας δεν έχει παραμείνει ανεπηρέαστος από την αβεβαιότητα, το στρες, την καραντίνα, τον κοινωνικό αποκλεισμό και τις αλλαγές στον εργασιακό, κυρίως χώρο. Όλοι μας έχουμε περάσει περισσότερο χρόνο στο σπίτι όλο αυτό το διάστημα, εφόσον -αναγκαστικά- οι δραστηριότητες και έξοδοί μας περιορίστηκαν στο ελάχιστο.

Η διαχείριση των σχέσεων μέσα στην οικογένεια, όταν περνάμε τόσο πολύ χρόνο μέσα στο σπίτι, αποτελεί μια πρωτόγνωρη πρόκληση για τους περισσότερους από εμάς. Υπάρχουν, όμως, τρόποι και στρατηγικές που μπορούν να μας βοηθήσουν στο να διατηρήσουμε τις καλές μας σχέσεις ή ακόμη και να τις βελτιώσουμε! Η καραντίνα μπορεί να γίνει το κίνητρό μας για να θέσουμε νέες, θετικές και υγιείς βάσεις στις ενδοοικογενειακές μας σχέσεις.

Τώρα είναι η ώρα να εξασκηθούμε στη συνεργασία! Χρειάζεται όλοι να συμμετέχουμε, να ενδιαφερόμαστε και να συμβάλλουμε στην αρμονική ζωή μέσα στο σπίτι. Γονείς και παιδιά, ανεξαρτήτως ηλικίας, μπορούν και πρέπει να συνεργάζονται, ώστε να βρίσκουν τρόπους να διευκολύνουν ο ένας τη ζωή του άλλου, αυτή την απαιτητική περίοδο.

Πως μπορεί να γίνει αυτό στην πράξη; Βάζοντας το οικογενειακό συμβούλιο σε εφαρμογή. Χρειάζεται να ορίσουμε μια ώρα που θα είμαστε όλοι, μικροί και μεγάλοι, διαθέσιμοι και χαλαροί, ώστε να εκφράζουμε τις ανάγκες και τις επιθυμίες μας. Είναι χρήσιμο να ξεκαθαρίσουμε, ανοιχτά, πότε χρειάζεται να εργαζόμαστε, να ξεκουραζόμαστε, να τρώμε, να μοιραζόμαστε τις δουλειές του σπιτιού, να περνάμε χρόνο μόνοι μας και πότε να βρισκόμαστε όλοι μαζί σαν οικογένεια.

Το οικογενειακό συμβούλιο μπορεί να γίνει μια μοναδική ευκαιρία κατά την οποία θα ακούσουμε με πραγματικό ενδιαφέρον τους συνομιλητές μας και θα τους δείξουμε έμπρακτα -πρώτα από όλους εμείς, οι γονείς- ότι τους σεβόμαστε και ενδιαφερόμαστε να συνεργαστούμε μαζί τους με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Θα πρέπει να φροντίσουμε, λοιπόν, να καταλήξουμε σε μία κοινά αποδεκτή συμφωνία:

  1. Για το ποιους χώρους του σπιτιού θα χρησιμοποιεί ο καθένας και πότε
  2. Για το πώς θα μοιράσουμε τις δουλειές του σπιτιού
  3. Για το πότε θα περνάμε χρόνο χωριστά και πότε όλοι μαζί
  4. Ποιες δραστηριότητες είναι ευχάριστες για όλους μας στον κοινό χρόνο που θα μοιραζόμαστε μαζί (π.χ. να τρώμε το βράδυ όλοι μαζί, να δούμε κάποια ταινία, να παίξουμε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι, να περπατήσουμε, να βάλουμε ένα βίντεο με γυμναστική και να αθληθούμε όλοι μαζί, να τραγουδήσουμε και να χορέψουμε κλπ.)
  5. Είναι χρήσιμο να διαχωρίσουμε τις δραστηριότητες κατά τη διάρκεια των καθημερινών και του Σαββατοκύριακου

Είναι πολύ σημαντικό να κατανοήσουμε πως, αφενός το να υπάρχει ρουτίνα στην καθημερινότητά μας βοηθά στην ομαλή κι αρμονική συμβίωση μεταξύ των μελών της οικογένειας, αφετέρου βοηθά στην αποφυγή των συγκρούσεων και των χαοτικών καταστάσεων που μπορεί να προκύψουν όταν κανείς δεν ξέρει τι χρειάζεται να κάνει και πότε. Η ρουτίνα μάς βοηθά να είμαστε οργανωμένοι και να ζούμε τις ημέρες μας αποδοτικά κι αρμονικά εφόσον ξέρουμε ποιες είναι οι υποχρεώσεις αλλά και τα δικαιώματά μας, μέσα στην οικογένεια.

Κλείνοντας, θα ήθελα να τονίσω πως το να χρησιμοποιούμε το οικογενειακό συμβούλιο είναι ένα από τα πιο σημαντικά εργαλεία που έχουμε στα χέρια μας, ώστε να δίνεται σε όλους η δυνατότητα να εκφράζουν τα συναισθήματα και τις ανάγκες τους χωρίς καμία κριτική. Ο τελικός στόχος είναι να καταλήγουμε σε κοινά αποδεκτές συμφωνίες. Όταν έχουμε συμφωνήσει σε κάτι και δεν μας έχει επιβληθεί μονομερώς, είναι και πολύ πιθανότερο να το πραγματοποιήσουμε. Αυτή, εξάλλου, είναι κι η έννοια της συνεργασίας (συν-εργάζομαι) και ο μόνος τρόπος να υπάρχει πρόοδος και γαλήνη στις σχέσεις μας με την οικογένειά μας και τους άλλους ανθρώπους.


Η Νταίζη Μανιατοπούλου σπούδασε ψυχολογία στο Deree – The American College of Greece όπου και ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές της σπουδές, Master of Science in Counseling Psychology and Psychotherapy. Από το 2016 εργάζεται ιδιωτικά ως ψυχοθεραπεύτρια, είναι συντονίστρια εβδομαδιαίων ομάδων εκπαίδευσης γονέων και έχει δημιουργήσει τα  12 online μαθήματα για γονείς .

share post to:
Author