Brazil Nuts: Το Νέο Superfood!

Από την Ειρήνη Πασχαλέρη Βιολόγο (Βsc, Msc), Ειδικευμένη στη Διατροφή.

Αν σας αρέσουν τα τραγανά, αλμυρά σνακ, ίσως θελήσετε να προσθέσετε ξηρούς καρπούς Βραζιλίας στη διατροφή σας. Αυτοί οι ξηροί καρποί έχουν αρχίσει να γίνονται πολύ δημοφιλείς τα τελευταία χρόνια!

Τι είναι τα καρύδια Βραζιλίας;

Οι ξηροί καρποί Βραζιλίας είναι οι σπόροι του δέντρου καρυδιών της Βραζιλίας, ένα τροπικό δέντρο που βρίσκεται στο τροπικό δάσος του Αμαζονίου σε χώρες της Νότιας Αμερικής, όπως η Βολιβία, το Περού και φυσικά η Βραζιλία.

Εκτός από την περιεκτικότητα τους σε πρωτεΐνη, φυτικές ίνες, νιασίνη και βιταμίνη Β6, οι βραζιλιάνικοι ξηροί καρποί διαθέτουν μαγνήσιο, κάλιο και ψευδάργυρο. Ωστόσο, το καρύδι Βραζιλίας, αναφέρεται ως “η πιο ισχυρή πηγή σεληνίου”. Στην πραγματικότητα, μόνο ένα καρύδι Βραζιλίας περιέχει αρκετό σελήνιο για να καλύψει τις καθημερινές σας ανάγκες.

Γιατί λοιπόν αυτό είναι αξιοσημείωτο; Επειδή το σελήνιο εμπλέκεται σε μια σειρά λειτουργιών, όπως η παραγωγή ορμονών του θυρεοειδούς και η σύνθεση του DNA, σύμφωνα με το National Institute of Health. (ΝΙΗ)

Ακολουθεί το διατροφικό προφίλ δύο ξηρών καρπών (~ 10 γραμμάρια) σύμφωνα με το Υπουργείο Γεωργίας των Ηνωμένων Πολιτειών:

• 66 θερμίδες
• 1 γραμμάριο πρωτεΐνης
• 7 γραμμάρια λίπους
• 1 γραμμάριο Υδατάνθρακα
• <1 γραμμάριο Φυτικές Ίνες
• <1 γραμμάριο ζάχαρη

Ποια είναι τα οφέλη των Brazil Nuts, για την υγεία μας;

• Συμβάλλουν στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού, με αποτέλεσμα τη μείωση εμφάνισης ασθενειών.
Το σελήνιο που περιέχει είναι ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να καταπολεμήσει τις ελεύθερες ρίζες και το οξειδωτικό στρες, ελαχιστοποιώντας έτσι τον κίνδυνο χρόνιων ασθενειών. Επίσης, τα brazil nuts περιέχουν βιταμίνη Ε και ουσίες που ονομάζονται φαινόλες, οι οποίες είναι επίσης ισχυρά αντιοξειδωτικά. Η βιταμίνη Ε υποστηρίζει επίσης τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, σύμφωνα με το NIH, ενισχύοντας περαιτέρω τα οφέλη των καρπών της Βραζιλίας, στην καταπολέμηση των ασθενειών.

• Υποστηρίζουν τη λειτουργία του θυρεοειδούς.
Το σελήνιο στα καρύδια της Βραζιλίας μπορεί επίσης να προωθήσει την υγιή λειτουργία του θυρεοειδούς αδένα. O θυρεοειδής αδένας παράγει θυρεοειδικές ορμόνες, οι οποίες ρυθμίζουν τις σωματικές λειτουργίες όπως ο μεταβολισμός και η εμμηνόρροια. Έτσι, η υγεία του θυρεοειδούς είναι ζωτικής σημασίας για τη συνολική ευεξία και το σελήνιο στα καρύδια της Βραζιλίας μπορεί να βοηθήσει. Η παραγωγή ορμονών στον θυρεοειδή αδένα εξαρτάται από το σελήνιο, επομένως η ανεπάρκεια μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τον μεταβολισμό.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το πανεπιστήμιο του Harvard, το σελήνιο βοηθά στην αλλαγή της ορμόνης του θυρεοειδούς σε ενεργή μορφή, διασφαλίζοντας ότι το σώμα μπορεί να τη χρησιμοποιήσει σωστά. Το σελήνιο επίσης “προστατεύει” τον θυρεοειδή αδένα από το οξειδωτικό στρες. Αυτό είναι βασικό δεδομένου ότι το οξειδωτικό στρες συνδέεται με προβλήματα θυρεοειδούς, συμπεριλαμβανομένου του υποθυρεοειδισμού (υπολειτουργία του θυρεοειδούς) ή του υπερθυρεοειδισμού (υπερδραστήριος θυρεοειδής), σύμφωνα με σχετικές έρευνες.

• Συμβάλλει στην καλή λειτουργία της καρδιάς.
Οι ξηροί καρποί της Βραζιλίας βοηθούν στην ομαλή λειτουργία της καρδίας εξαιτίας του σεληνίου. Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, το οξειδωτικό στρες μπορεί να συμβάλει στην εμφάνιση καρδιακών παθήσεων, αλλά οι αντιοξειδωτικές ιδιότητες του σεληνίου μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση του κινδύνου. Οι ξηροί καρποί Βραζιλίας προσφέρουν επίσης θρεπτικά συστατικά που μειώνουν την υψηλή χοληστερόλη στο αίμα και την αρτηριακή πίεση, δύο βασικούς παράγοντες κινδύνου για καρδιακές παθήσεις, σύμφωνα με τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων.

Οι ξηροί καρποί της Βραζιλίας περιέχουν μονοακόρεστα («καλά») λιπαρά, τα οποία μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση των επιπέδων LDL («κακής») χοληστερόλης στο αίμα. Αυτό είναι το κλειδί γιατί, όταν υπάρχει σε υψηλές ποσότητες, η LDL χοληστερόλη μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο εμφράγματος και εγκεφαλικού. Στην πραγματικότητα, σε μια μελέτη του 2015, η ημερήσια πρόσληψη 13 γραμμαρίων καρύδια Βραζιλίας (περίπου δύο ξηροί καρποί) βελτίωσε τη χοληστερόλη και την αρτηριακή πίεση σε άτομα με υψηλά επίπεδα και των δύο.

• Ενισχύουν τα οστά
Οι ξηροί καρποί της Βραζιλίας περιέχουν ασβέστιο, το οποίο είναι απαραίτητο για υγιή οστά, καθώς και μαγνήσιο, που χαρακτηρίζεται «ένας άγνωστος ήρωας της υγείας των οστών», καθώς συμβάλλει στην διατήρηση της οστικής πυκνότητας.

• Προωθούν την υγεία του εγκεφάλου
Τα οφέλη του καρυδιού Βραζιλίας επεκτείνονται και στον εγκέφαλό σας. Οι αντιοξειδωτικές επιδράσεις του σεληνίου μπορούν να προστατεύσουν τα εγκεφαλικά κύτταρα από οξειδωτική βλάβη. Αυτό είναι σημαντικό επειδή το οξειδωτικό στρες μπορεί να συμβάλει στο γήρας που σχετίζεται με την ηλικία, σύμφωνα με έρευνες του 2020. Μπορεί επίσης να διαδραματίσει ρόλο σε νευροεκφυλιστικές ασθένειες, όπως η νόσος Αλτσχάιμερ, σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες. Στην πραγματικότητα, σύμφωνα με την εν λόγω ανασκόπηση, η νόσος Αλτσχάιμερ σχετίζεται με χαμηλά επίπεδα σεληνίου στον εγκέφαλο, υποδηλώνοντας μια σύνδεση μεταξύ των αντιοξειδωτικών ιδιοτήτων του σεληνίου και του οξειδωτικού στρες στη νόσο Αλτσχάιμερ.


Η Ειρήνη Πασχαλέρη (Βsc, Msc) είναι Βιολόγος με ειδίκευση στη διατροφή. Σπούδασε στο τμήμα βιολογίας της σχολής Θετικών Επιστημών του Α.Π.Θ. και ειδικεύτηκε στον τομέα της διατροφής στο Kings College of London. Το 2002 ίδρυσε μαζί με τους διαιτολόγους συνεργάτες της το κέντρο Διατροφής και Αντιγήρανσης Natural Health Clinic. Είναι συγγραφέας του βιβλίου «Οι συνταγές που άλλαξαν», το οποίο στηρίζεται στο concept, “Ελληνική μαγειρική, αλλά υγιεινή & διαίτης για όλη την οικογένεια”. Είναι μέλος της Ελληνικής Ιατρικής Εταιρίας Παχυσαρκίας, της International Society On Nutrigenetics / Nutrigenomics, της Ελληνικής Επιστημονικής Εταιρείας Προληπτικής Ιατρικής & Αντιγήρανσης και της Εταιρείας Αθηροσκλήρωσης Βορείου Ελλάδος. Η φιλοσοφία της εστιάζει στη μακροπρόθεσμη απώλεια βάρους και τη διατήρηση του με τροποποίηση της διατροφικής συμπεριφοράς.

Facebook: Eirini Paschaleri
Instagram: @eirinipaschaleri
www.thessaloniki-diaitologoi.gr

share post to:
Author