5 Μύθοι για τη Διαλειμματική Νηστεία (intermittent fasting)

Γράφει η Dr Φιλίτσα Σουγιουλτζόγλου, Παθολόγος-Διαβητολόγος.

Η διαλειμματική νηστεία (intermittent fasting, IF) είναι ένας δημοφιλής τρόπος διατροφής που μπορεί να βοηθήσει στην απώλεια βάρους. Αρκεί να εφαρμοστεί σωστά και το πρόγραμμα γευμάτων να είναι προσαρμοσμένο στις ιδιαίτερες ανάγκες του κάθε ατόμου.

Κάποιος που ακολουθεί το intermittent fasting μπορεί να τρώει μέσα σε ένα “παράθυρο¨ 8-10 ωρών. Δηλαδή τρώει κατά τη διάρκεια 8 ή 10 ωρών, ενώ τις υπόλοιπες 16 ή 14 ώρες πίνει μόνο νερό, σκέτο καφέ ή σκέτο τσάι. Μπορεί να εφαρμοσθεί το ωράριο 16:8, που σημαίνει για 16 ώρες επιτρέπονται μόνο υγρά χωρίς θερμίδες ενώ μέσα σε ένα 8ωρο γίνονται όλα τα γεύματα. Υπάρχει και το διατροφικό πλάνο 5:2 κατά το οποίο 5 μέρες την εβδομάδα η διατροφή είναι ελεύθερη και 2 μέρες πολύ αυστηρή.

Και όπως συμβαίνει με κάθε δημοφιλή διατροφή κυκλοφορούν πολλοί μύθοι για αυτή:

Μπορείς να τρως ό,τι θέλεις
Εφόσον ο σκοπός είναι η απώλεια βάρους, οι συνολικές θερμίδες πρέπει να είναι περιορισμένες.
Επίσης πρέπει να καλύπτονται οι ανάγκες σε πρωτεΐνες, βιταμίνες, ιχνοστοιχεία, αντιοξειδωτικά και τα υπόλοιπα θρεπτικά στοιχεία. Δεν πρέπει επομένως να το βλέπουμε σαν ευκαιρία για να φάμε τις λιχουδιές που κάποιες δίαιτες απαγορεύουν. Σύμφωνα με μια άποψη ξεκινάμε με ένα γεύμα που περιέχει πρωτεΐνες και λαχανικά και στο τελευταίο γεύμα της ημέρας συμπεριλαμβάνουμε τους υδατάνθρακες.

Χάνεις περισσότερο λίπος από την κοιλιά
Το λίπος της κοιλιάς, επίσης γνωστό ως σπλαχνικό λίπος, είναι το λίπος που περιβάλλει τα εσωτερικά όργανα, οδηγώντας σε μεγαλύτερο κίνδυνο διαβήτη και καρδιακών παθήσεων. Από μεταναλύσεις μελετών φαίνεται ότι τόσο τα προηγούμενα προγράμματα απώλειας βάρους όσο και το intermittent fasting μειώνουν σε παρόμοιες ποσότητες το λίπος στην κοιλιά.

Κάνει κακό στον μεταβολισμό γιατί πρέπει να τρώμε κάθε 3 ώρες
Το σώμα μας δεν έχει ανάγκη να τρώμε κάθε 3 ώρες.
Εξάλλου αν επιβάλουμε σε ένα άτομο, που έχει κιόλας αυξημένη όρεξη να τρώει κάθε 3 ώρες, πεινάει δεν πεινάει, το πιο πιθανό είναι να παχύνει περισσότερο τελικά. Το να τρώει κάποιος κάθε 3 ώρες δεν αυξάνει τον μεταβολισμό του, αλλά τον βοηθάει να μην πεινάει υπερβολικά και τελικά φάει περισσότερο στο επόμενο γεύμα. Αν το intermittent fasting ταιριάζει στα ωράρια γευμάτων και εργασίας του ατόμου μπορεί να βοηθήσει πολύ. Για παράδειγμα ταιριάζει σε ανθρώπους που δεν έτρωγαν πρωινό. Μπορούν να τρώνε μέσα στο παράθυρο 14.00 -22.00. Από την άλλη υπάρχουν άνθρωποι που τους είναι πολύ δύσκολο να τηρήσουν αυτό το ωράριο. Επειδή η καλύτερη διατροφή είναι αυτή που προσαρμόζεται στους βιορυθμούς του κάθε ατόμου, το intermittent fasting προτείνεται μόνο για όσους μπορούν να την εφαρμόσουν χωρίς κόπο.

Προκαλεί απώλεια μυϊκής μάζας
Δεν υπάρχουν στοιχεία ότι η νηστεία προκαλεί μεγαλύτερη απώλεια μυών από τον συμβατικό περιορισμό θερμίδων. Στην πραγματικότητα, μελέτες δείχνουν ότι η διαλείπουσα νηστεία μπορεί να μας βοηθήσει να διατηρήσουμε τη μυϊκή μάζα ενώ κάνουμε δίαιτα. Συγκεκριμένα, η διαλείπουσα νηστεία είναι δημοφιλής σε πολλούς bodybuilders, οι οποίοι θεωρούν ότι βοηθά στη διατήρηση των μυών παράλληλα με ένα χαμηλό ποσοστό σωματικού λίπους. Το βασικό είναι να προσλαμβάνονται οι απαραίτητες πρωτεΐνες, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία.

Είναι πιο αποτελεσματικό για την απώλεια βάρους από τις παραδοσιακές δίαιτες
Φαίνεται όσοι ακολουθούν παραδοσιακές δίαιτες περιορισμού των θερμίδων χάνουν περίπου το ίδιο βάρος με εκείνους που ακολουθούν το IF. Ενώ υπάρχει ένα μικρό πλεονέκτημα για όσους κάνουν intermittent fasting, το πλεονέκτημα δεν είναι σημαντικό. Επιπλέον, οι ειδικοί εξακολουθούν να μην γνωρίζουν εάν τα προγράμματα IF είναι δυνατόν να τηρηθούν για μεγάλα χρονικά διαστήματα.

Συμπερασματικά, το καλύτερο πρόγραμμα διατροφής για απώλεια βάρους είναι το εξατομικευμένο, αυτό που ταιριάζει στον καθένα ξεχωριστά.


Η Dr Φιλίτσα Σουγιουλτζόγλου είναι Ιατρός Παθολόγος Διαβητολόγος. Είναι κάτοχος διδακτορικού διπλώματος με θέμα τον σακχαρώδη διαβήτη. Παράλληλα ολοκλήρωσε τις σπουδές της στη Διαιτολογία. Εξειδικεύτηκε στη Μ. Βρετανία στη Διαβητολογία και ιδιαίτερα στην αντιμετώπιση του διαβήτη της κύησης. Έχει μεγάλη εμπειρία στην αντιμετώπιση της παχυσαρκίας και τη διατροφική αντιμετώπιση ασθενειών. Διατηρεί ιδιωτικό ιατρείο στη Θεσσαλονίκη.

share post to:
Author