Νερό: Γιατί & Πώς;

Από την Ιζαμπέλ Ραζή – Coach Υγείας.

Το υγρό στοιχείο βρίσκεται παντού, το νερό είναι ζωή, το νερό είναι έμπνευση, το νερό είναι φύση, το νερό είναι χρυσός. Και, αγαπάμε το νερό. Το αγαπάμε όλο τον χρόνο και όχι μόνο το καλοκαίρι που το θέλουμε τόσο πολύ, το αγγίζουμε τόσο συχνά, το αναζητάμε και λέμε … το νερό νεράκι. Το νερό εξάλλου συνδέεται με τον χρόνο που περνά, την ταχύτητα, την κίνηση και χρησιμοποιείται λεκτικά για να χαρακτηρίσει άπειρες καταστάσεις στη καθημερινότητα μας. “Ο χρόνος κυλάει σαν νερό”. “Μέσα στο νερό”. “Κάνει νερά”. “Πίνω νερό στο όνομα του”. “Σαν τα κρύα τα νερά”. “Έδωσε γη και ύδωρ”. “Δεν στάζει νερό από τα χέρια του”. “Το αίμα νερό δεν γίνετε”. “Τα είπε νεράκι”. “Πυρ, γυνή και θάλασσα”. “Μία τρύπα στο νερό”. “Και από την πέτρα βγάζει νερό” κλπ. Εν ολίγοις, το νερό είναι αναπόσπαστο στοιχείο του Σύμπαντος, της Γης, της Ύπαρξης, του Ανθρώπινου νου και σώματος.

Του Ανθρώπου σαν όλο, δηλαδή του σώματος συνολικά, αφού το ανθρώπινο σώμα αποτελείται κατά 60% από νερό. Αλλά, και κάθε μεμονωμένης λειτουργίας του οργανισμού διότι το νερό παίζει τον ζωτικό του ρόλο σε κάθε όργανο του σώματος. Οι πνεύμονές μας είναι κατά 90% νερό, ο εγκέφαλος κατά 70%, τα οστά 22% και οι μυς αποτελούνται κατά 75% από νερό!!

Το νερό τρέφει λοιπόν κάθε όργανο, μας διατηρεί στη ζωή, βελτιώνει την ευεξία μας, μας χαρίζει καθαρή σκέψη και μας δίνει ενέργεια.

Το νερό λειτουργεί σαν ασπίδα προστασίας του οργανισμού μας και, όταν ρέει αρμονικά διευκολύνεται η κίνηση μας καθώς μαλακώνει τις αρθρώσεις και απορροφά τους κραδασμούς. Το νερό υγραίνει μάτια, στόμα, μύτη και καθαρίζει τα κύτταρα και τα νεφρά μας μεταφέροντας τροφή και οξυγόνο και αποβάλλοντας τοξίνες και άχρηστα υλικά. Το νερό δίνει δροσιά στο σώμα το καλοκαίρι και προστατεύει από το κρύο το χειμώνα. Χωρίς νερό δεν έχουμε αίμα, ιδρώτα, δάκρυα, σάλια.

Το νερό συνδράμει στην διατήρηση του επιθυμητού μας βάρους αφού αυξάνει τις θερμίδες που καίγονται καθημερινά, καταπολεμά την κατακράτηση υγρών απαλλάσσοντας το σώμα από το υπερβάλλον νάτριο και βοηθά στη μείωση των αποθεμάτων λίπους. Επιπλέον, όταν πίνουμε νερό νιώθουμε πιο πλήρης, μειώνεται η επιθυμία για φαγητό και τρώμε λιγότερο. Εξάλλου, συχνά δεν συγχέουμε το αίσθημα της δίψας με το αίσθημα της πείνας και καταφεύγουμε σε αλμυρά ή γλυκά σνακ και πρόχειρα γεύματα; Ας ακούσουμε και ας συνδεθούμε καλύτερα με το σώμα μας και τότε θα αναγνωρίσουμε ότι τις πιο πολλές φορές κάτι θέλει να μας πει και πολλές φορές το σώμα μας απλά φωνάζει ΝΕΡΟ.

Το νερό μας ομορφαίνει το δέρμα και αν το σώμα δεν λαμβάνει αρκετή ποσότητα νερού, το δέρμα θα αισθανθεί τις επιπτώσεις και, μάλιστα, περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο όργανο. Το νερό ενυδατώνει το δέρμα, αφήνοντάς το πιο λείο, πιο απαλό, πιο εύκαμπτο και με λιγότερες ρυτίδες.

Το νερό βελτιώνει την ικανότητα αεροβικής άσκησης και προλαμβάνει την εμφάνιση της αφυδάτωσης που επηρεάζει την απόδοση στην άσκηση αλλά μπορεί να γίνει και πολύ επικίνδυνη για την υγεία μας αν οδηγήσει σε θερμοπληξία λόγω και υψηλών θερμοκρασιών. Εδώ παραθέτω έναν εύκολο τρόπο για να αναγνωριστεί πόσα υγρά χρειάζεστε κατά την διάρκεια της άσκησης (Δ. Μπερτζελέτος «Άσκηση και νερό»). Ζυγιστείτε πριν και αμέσως μετά την άσκηση. Αν το βάρος αλλάξει περισσότερο από 2% σε σχέση με το αρχικό, τότε την επόμενη φορά θα πίνετε τόσο νερό ώστε το βάρος μετά την άσκηση να μην αποκλίνει πάνω από 2% σε σχέση με το βάρος πριν την άσκηση (πχ πίνοντας ένα ποτήρι κάθε 20’).

Εκτός όλων αυτών, έχει αποδειχθεί ότι το νερό λειτουργεί σαν πανοπλία έναντι πολλών νόσων, όπως το απλό κρυολόγημα, την δυσκοιλιότητα, τις λοιμώξεις της ουρητικής οδού, την νεφρολιθίαση, μέχρι και πιο σοβαρές καταστάσεις ακόμα, όπως είναι ο καρκίνος της κύστης.

Εν συντομία λοιπόν το νερό κάνει πολύ περισσότερα από το να συντηρεί τη ζωή. Βελτιώνει την υγεία μας, την καθημερινότητα μας, την φυσική και πνευματική μας κατάσταση, ακόμη και την εμφάνισή μας.

Όμως, πόσο νερό πρέπει να πίνουμε;

Σε γενικές γραμμές και κατά μέσο όρο ένας ενήλικας άνδρας χρειάζεται περίπου 3 λίτρα καθαρό νερό την ημέρα, ενώ μια ενήλικη γυναίκα περίπου 2,2 λίτρα. Αλλά, παράγοντες όπως είναι το φύλο, η σωματική κατάσταση και η υγεία, το βάρος, οι καιρικές και γεωγραφικές συνθήκες, η σωματική δραστηριότητα και το είδος της διατροφής είναι καθοριστικής σημασίας για να προσδιοριστούν οι ακριβείς ανάγκες του καθενός. Τελικά, ο κανόνας είναι να πίνουμε τόσο ώστε να μην νιώθουμε ποτέ δίψα και η καλύτερη μέθοδος ενυδάτωσης, είναι να «ακούμε» το σώμα μας και να πίνουμε συχνά νερό μέσα στην διάρκεια της ημέρας. Όταν νιώθουμε δίψα σημαίνει ότι έχουμε ήδη χάσει περίπου 1% της ποσότητας νερού του οργανισμού μας και αυτό είναι αρκετό για να έχει επίδραση στην προσοχή μας, την διάθεση μας και τον σωματικό συντονισμό μας.

Επτά απλές συμβουλές ενυδάτωσης μπορούν να φανούν σωτήριο για όσους από εμάς «ξεχνάμε» να πίνουμε νερό. Συχνά, ο μόνος τρόπος είναι να τις εντάξουμε συνειδητά στην καθημερινότητα μας. Διαφορετικά, κινδυνεύει να μας το θυμίσει μόνο η δίψα και τότε είναι ήδη αργά.

Προτείνω λοιπόν:

-κατανάλωση πολλών λαχανικών και φρούτων
2 μεγάλα ποτήρια νερό στο ξύπνημα
-ένα ποτήρι νερό ½ ώρα πριν την άσκηση
-ένα ποτήρι νερό λίγο πριν τον ύπνο
-ένα μπουκάλι νερό στην τσάντα μας
-διαζύγιο από αναψυκτικά και χυμούς εμπορίου
-αναπλήρωση περισσότερου νερού αν πίνουμε καφέ ή αλκοόλ

Πίνουμε νερό και διατηρούμε την σωματική και νοητική μας ισορροπία, συνδεόμενοι με το οργανισμό μας και νιώθοντας τις ανάγκες μας ανά πάσα στιγμή καθώς και ενεργώντας συνειδητά προς μία συνολική ευεξία.

Πηγές:
ΤHE NATIONAL ACADEMIES PRESS Dietary Reference Intakes for Water, Potassium, Sodium
Chloride, and Sulfate (2005)]
Anatomy & Physiology for Nurses, Sheila Μ. Jackson
Textbook of Medical Physiology, Arthur C. Guyton
Journal of Public Health της Αυστραλίας και της Νέας Ζηλανδίας


Η Ιζαμπέλ Ραζή είναι Coach Υγείας. Δημιουργεί συμμαχίες στο ταξίδι των πελατών της προς την ολοκλήρωση των στόχων τους στο τομέα της Υγείας τους με σκοπό μία Ισορροπημένη, Ευτυχισμένη & Ποιοτική Ζωή. Μοιράζεται με πάθος τη μέθοδο της, που βασίζεται στο τρίπτυχο Ισορροπία-Σύνδεση-Πράξη (Balance Connect Act) μέσω «one  -to – one» συνεδριών, ομαδικών προγραμμάτων και «retreats» Ευεξίας. Έχει εκπαιδευτεί και πιστοποιηθεί ως διεθνής Coach Υγείας από τον οργανισμό των ΗΠΑ, the Institute of Integrative Nutrition και τον Διεθνή οργανισμό IAHC. Ήταν αποτέλεσμα πραγματικής ανάγκης και αυθεντικής σύνδεσης με τον εαυτό της, έπειτα από αλλαγές καριέρας, Δικηγόρος σε πολυεθνικές εταιρείες και σύμβουλος ακινήτων. Ζει μεταξύ Ρωσίας και Ελλάδας, με τον άντρα της και τα 3 παιδιά της.

 

share post to:
Author