Η Θεραπευτική Αξία της Σιωπής σε Σώμα και Νου

Από τον Κωνσταντίνο Χαραντινιώτη, Well-being Coach – Δάσκαλο Mindfulness & Yoga.

H σύγχρονη ζωή είναι θορυβώδης! Είμαστε διαρκώς εκτεθειμένοι στους ήχους της πόλης και στο θόρυβο των ηλεκτρονικών συσκευών. Επιπλέον συνεχώς απασχολούμε το νου μας με μουσική, βίντεο, ραδιόφωνο, ταινίες, διαβάζοντας ένα βιβλίο, κάνοντας εσωτερικούς διαλόγους ή αδιάκοπη νοητική επεξεργασία δεδομένων.

Όσο και να το έχουμε συνηθίσει, και ενδεχομένως δεν το παρατηρούμε, η επιβάρυνση της υγείας μας λόγω της απουσίας της σιωπής είναι μία σύγχρονη πραγματικότητα που επιβεβαιώνεται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. Η ποιοτική ησυχία αποτελεί βασικό παράγοντα για την ευεξία μας.

Ποιοι είναι οι λόγοι που καθιστούν σημαντικό, το να μπορούμε να προσφέρουμε στον εαυτό μας την πολυτέλεια της απόλυτης ησυχίας και διαλείμματα αποχής από κάθε πνευματική δραστηριότητα; Ας τους δούμε παρακάτω:

Η Σιωπή αποφορτίζει από το στρες και την ένταση

Η συνεχής έκθεση σε θορύβους έχει ως αποτέλεσμα την υπερδιέγερση της αμυγδαλής του εγκεφάλου, η οποία παίζει πρωτεύοντα ρόλο σε λειτουργίες όπως η μνήμη, η λήψη αποφάσεων και οι συναισθηματικές αντιδράσεις. Οι κύριες ορμόνες που παράγονται με τις εντολές της αμυγδαλής είναι η αδρεναλίνη, η κορτιζόλη και η νορεπινεφρίνη, που μας κρατάνε σε εγρήγορση απέναντι σε κάποια «απειλή».

Όταν λοιπόν η λειτουργία της αμυγδαλής βρίσκεται σε ανισορροπία, βιώνουμε στρες και άγχος χωρίς πραγματική αιτία. Οι επιστημονικές μελέτες κατέληξαν ότι η συνειδητή σιωπή, έστω και για λίγα συνεχόμενα λεπτά μέσα στην ημέρα, κατευνάζει το στρες και προστατεύει την καρδιά καθώς μπορεί να μειώσει την αρτηριακή πίεση και τους καρδιακούς σφυγμούς.

Επιπλέον το επιστημονικό περιοδικό καρδιολογίας “Heart” σε έρευνα που δημοσίευσε το 2006 υποστηρίζει πως αν και συγκεκριμένα ήδη μουσικής μπορούν να μας προσφέρουν χαλάρωση, η πρακτική της σιωπής επιδρά πολύ πιο αποτελεσματικά στην εξισορρόπηση της αρτηριακής πίεσης.

Η Σιωπή συμβάλλει στην αναγέννηση των εγκεφαλικών κυττάρων

Ίσως να έχετε ακούσει ότι το χρόνιο στρες είναι παράγοντας που προκαλεί συρρίκνωση του εγκεφάλου. Η σιωπή όχι μόνο λειτουργεί ως αντίδοτο στο παραπάνω, επειδή όπως αναφέραμε βοηθά στην αποβολή του άγχους, αλλά επιπλέον, η ησυχία αυξάνει την παραγωγή εγκεφαλικών κυττάρων.

Συγκεκριμένα μία έρευνα που δημοσιεύθηκε το 2013 στο επιστημονικό περιοδικό “Brain Structure and Function”, απέδειξε μέσα από πειράματα ότι ακόμα και 2 ώρες ησυχίας αρκούν, για να δημιουργηθούν νέα κύτταρα στον ιππόκαμπο του εγκεφάλου. Ο ιππόκαμπος είναι η περιοχή που σχετίζεται με την μαθησιακή ικανότητα, την μνήμη και την αφομοίωση πληροφοριών.

Η σιωπή λοιπόν, εμποδίζει την εκφύλιση του εγκεφάλου και αποτελεί πρόληψη απένταντι σε ασθένειες που σχετίζονται με αυτήν, όπως είναι η άνοια.

Επιπλέον όταν δίνουμε την ευκαιρία στον εγκέφαλο να βρεθεί σε κατάσταση ηρεμίας, χωρίς να αποσπάται η προσοχή μας από ερεθίσματα, τότε μπορούμε να επεξεργαστούμε καλύτερα τις πληροφορίες που θα δεχθούμε στην συνέχεια, να καταλήξουμε σε ποιοτικότερες σκέψεις και αποφάσεις και να αυξήσουμε τόσο την αποτελεσματικότητα όσο και την δημιουργικότητά μας. Με απλά λόγια μπορούμε να απολαύσουμε τα οφέλη της νοητικής διαύγειας.

Η Σιωπή καταπολεμά την αϋπνία

Πολυάριθμες μελέτες έχουν καταλήξει πως ένας πολύ αποτελεσματικός τρόπος καταπολέμησης της αϋπνίας ή του κακού ύπνου, είναι να απολαμβάνουμε λίγα λεπτά σιωπής, μέσα στην ημέρα και ειδικά πριν τον ύπνο.

Ο διαλογισμός μπορεί να δημιουργήσει την κατάλληλη συνθήκη ησυχίας στον εγκέφαλο και να μας προσφέρει καλύτερο ύπνο και βαθιά χαλάρωση. Έτσι καταφέρνουμε να ξυπνάμε και να αισθανόμαστε γεμάτοι ενέργεια, ευεξία και πραγματική ξεκούραση.

Σιωπή σημαίνει σύνδεση με τον Εαυτό

Η σιωπή είναι ένα πολύτιμο αγαθό για τον σύγχρονο άνθρωπο, όχι μόνο για όλα τα οφέλη που ήδη περιγράψαμε, αλλά επιπλέον γιατί μπορεί να οδηγήσει σε εσωτερική επικοινωνία και ουσιαστική επαφή με τα συναισθήματα και τις ατομικές ανάγκες του καθενός.

Οι επιστήμονες υπολογίζουν ότι ο αριθμός των σκέψεων που κάνουμε μέσα σε ένα 24ωρο είναι περίπου 40,000 – 60,000. Μπορείτε να φανταστείτε την φασαρία που δημιουργούν; Κάποιες από αυτές είναι χρήσιμες και άλλες ανώφελες. Ο νους μας όμως συνηθίζει να επαναφέρει στην επιφάνεια τις σκέψεις που πηγάζουν από συναισθήματα όπως το άγχος και ο θυμός.

Οι σκέψεις αυτές όταν έχουν την τάση να επανέρχονται και να σκεπάζουν τις οφέλιμες και θετικές, γίνονται τοξικές, καταναλώνουν την ενέργειά μας και λειτουργούν ως εμπόδια απομακρύνοντάς μας από το τώρα, την ουσία των πραγμάτων και από όλα όσα είναι χρήσιμα για την ευζωία και την εξέλιξή μας.

Για να μπορέσουμε να “κοσκινίσουμε” την πληθώρα όλων αυτών των σκέψεων και να αφήσουμε να αναδυθούν αυτές που σχετίζονται με την εσωτερική μας αλήθεια, χρειάζεται να υπάρξει σιωπή.

Η εσωτερική σιωπή όταν γίνεται με ενσυνείδηση και πρόθεση, δημιουργεί χώρο μέσα στον οποίο μπορούν να “ακουστούν” σκέψεις ποιοτικές και ουσιαστικές, που είναι ευθυγραμμισμένες μόνο με ό,τι είναι χρήσιμο και μπορεί να μας πάει παραπέρα στη ζωή μας.

Για όλους τους παραπάνω λόγους η σιωπή έχει βαθιά θεραπευτική αξία, σε σώμα και νου. Σε έναν κόσμο αδιάκοπης πληροφορίας είναι ένα αγαθό πολύτιμο και δυσεύρετο. Μπορούμε να την βάλουμε στη ζωή μας, μέσω του διαλογισμού.


Ο Κωνσταντίνος Χαραντινιώτης είναι Well-being Mentor, Ayurvedic Life-Style Consultant, NLP Master Coach, και διεθνώς αναγνωρισμένος Δάσκαλος Mindfulness, διαλογισμού και Γιόγκα. Προσφέρει ατομικές συνεδρίες και εξειδικευμένα προγράμματα Well- being Coaching & σεμινάρια με θέμα το Mindfulness. Επίσης προσφέρει προγράμματα επικοινωνιακών δεξιοτήτων και εργασιακού well-being σε επιχειρήσεις και οργανισμούς. Την εμπειρία και τις γνώσεις του τις μοιράζεται μέσω podcast, αρθρογραφίας και βίντεο στο κανάλι του στο YouTube.

share post to:
Author