Το Ίδρυμα «Άσυλο του Παιδιού»

Από τη Μαίρη Ευθυμιάδη, Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος «Άσυλο του Παιδιού».

1. Πως τα τελευταία 100 χρόνια, το Ίδρυμα έχει συν-διαμορφώσει και υποστηρίξει την πόλη της Θεσσαλονίκης;

Το Ίδρυμα «Άσυλο του Παιδιού» ξεκίνησε τη λειτουργία του λίγο μετά την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης και μετά τους Βαλκανικούς και τον Α΄ Παγκόσμιο πόλεμο. Ήταν μια ανάγκη της εποχής, δημιουργήθηκε για να στηρίζει την πληττόμενη και ευάλωτη οικογένεια όπου οι μητέρες έπρεπε να εργαστούν και χρειαζόταν ένα σωστό καταφύγιο για τα παιδιά τους.

Οι καιροί και οι συνθήκες άλλαξαν, όμως το Άσυλο συνέχισε, με τον ίδιο σκοπό τα τελευταία 100 χρόνια, να στηρίζει την χαμηλόμισθη μητέρα και να φροντίζει συνεχώς τα παιδιά της πόλης που το έχουν ανάγκη.

Δεν έκλεισε ούτε για μια μέρα, ούτε μετά την Μικρασιατική καταστροφή του ’22, με τους χιλιάδες πρόσφυγες, ούτε μετά το οικονομικό κραχ του 1929 και τις δύσκολες μέρες που ακολούθησαν, ούτε με τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο, τον εμφύλιο, τον μεγάλο σεισμό, ούτε με την οικονομική κρίση της χώρας μετά το 2008 μέχρι σήμερα. Ίδρυσε το πρώτο ολοήμερο σχολείο στην Ελλάδα, το πρώτο Μαιευτήριο της πόλης, Σχολή Μαιών, Σχολή Βρεφονηπιοκόμων, Εξωτερικά Ιατρεία για άπορες μητέρες και τα παιδιά τους, Οδοντιατρείο, Παιδοχειρουργική Κλινική, Φαρμακείο με δωρεάν φάρμακα.

Μετά τον σεισμό του ’78 και έως σήμερα συνέχισε μόνο στον τομέα της εκπαίδευσης, διδάσκοντας και διαπαιδαγωγώντας 550-600 παιδιά κάθε χρόνο ηλικίας 2 μηνών έως 12 ετών για 11 μήνες, με διευρυμένο ωράριο από τις 6:30 έως τις 17:00, προσφέροντας 4 γεύματα την ημέρα, μελετητήριο και πρόγραμμα δημιουργικής απασχόλησης υψηλών προδιαγραφών.

Το εκπαιδευτικό του πρόγραμμα έχει βραβευθεί από την Ακαδημία Αθηνών.

Βιβλιοθήκη

2. Γιατί είναι σημαντικό όλα τα παιδιά να έχουν ίσες ευκαιρίες;

Στα παιδιά, από οποιοδήποτε κοινωνικό στρώμα και αν προέρχονται, πρέπει να δοθούν οι σωστές βάσεις, μόρφωση και διαπαιδαγώγηση, για να τους βοηθήσουν να προχωρήσουν στην μετέπειτα ζωή τους με αυτοπεποίθηση και πίστη στον εαυτό τους ότι θα τα καταφέρουν.

Είναι σημαντικό από μικρά να καταλάβουν την αξία της μόρφωσης, της προσπάθειας, της αριστείας. Να μάθουν να βάζουν υψηλούς στόχους και να προσπαθούν να τους πετύχουν.

Εδώ λοιπόν μπαίνει το θέμα και έχει μεγάλη σημασία η αναβάθμιση της Παιδείας στην Ελλάδα. Όλοι οι δάσκαλοι και τα σχολεία πρέπει να μπορέσουν να προσφέρουν ίσες ευκαιρίες σε όλους του μαθητές της χώρας, διότι ο μετέπειτα ανταγωνισμός τους θα είναι αμείλικτος και πρέπει να γίνει «επί ίσοις όροις».

3. Πως η πανδημία έχει επηρεάσει το οικογενειακό περιβάλλον και έχει επιβαρύνει την ψυχική υγεία των γονέων;

Οι πρωτοφανείς συνθήκες της πανδημίας οδήγησαν στο να επηρεάζεται όλο το οικογενειακό περιβάλλον από τις πρωτόγνωρες εμπειρίες και βιώματα των μελών του.

Οι πολλές καινούργιες συνήθειες που υιοθετήθηκαν κατά την διάρκεια των lockdown δείχνουν πως για πολλούς η πανδημία ενίσχυσε τη συναισθηματική τους σχέση με το οικογενειακό τους περιβάλλον. Άλλαξε ο τρόπος με τον οποίο οι γονείς προβάλλουν την προσωπικότητα τους, την κοινωνική τους θέση και τις προσωπικές τους αξίες μέσα στο σπίτι. Βλέπουν το σπίτι τους ως τον «ασφαλή τους χώρο» από τότε που ξέσπασε η πανδημία.

Ακόμη τα παιδιά αντιλαμβάνονται τα μέλη του οικογενειακού τους περιβάλλοντος, ειδικά τις μητέρες τους, ως «ήρωες» της καθημερινής ζωής.

Παράλληλα, η συνεχής έκθεση των γονέων στον φόβο του αόρατου εχθρού με την απειλή της φυσικής εξόντωσης του ατόμου ή και των προσφιλών προσώπων, την απομόνωση με τον περιορισμό κυκλοφορίας και την αβεβαιότητα για το μέλλον, οδήγησαν σε καταστάσεις δυσκολιών στη διαχείριση του άγχους, με αποτέλεσμα την εμφάνιση καταθλιπτικής συμπτωματολογίας καθώς και τάσεων για αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές.

Γι’ αυτό παρατηρείται μεγάλη αύξηση αναζήτησης βοήθειας από τον τομέα υπηρεσιών ψυχικής υγείας, ειδικά όσον αφορά την εξ αποστάσεως συμβουλευτική.

4. Μοιραστείτε μια στιγμή που νιώσατε πραγματική ευγνωμοσύνη το 2019.

Ήταν πολλές οι στιγμές που ένιωσα ευγνωμοσύνη μέσα στο 2019 διότι ήταν και η χρονιά που γιορτάσαμε τα 100 χρόνια από την Ίδρυση του «Ασύλου του Παιδιού». Ένοιωσα πολλές φορές απέραντη ευγνωμοσύνη προς όλους τους εργαζόμενους στο Άσυλο διότι με την βοήθειά τους, πολύ πέρα από τα κανονικά τους καθήκοντα, καταφέραμε να φέρουμε σε πέρας το βαρύτατο πρόγραμμα των εορτασμών και με πολύ μεγάλη επιτυχία:

  • Επίσκεψη Πατριάρχη
  • Επίσκεψη Προέδρου της Δημοκρατίας
  • Χορός των Ανεμώνων
  • Παιδο-ιατρικό Συνέδριο
  • Παιδικό Πανηγύρι
  • Παραστάσεις με την Παιδική Χορωδία.

Το ίδιο ισχύει και για όλους τους εθελοντές και χορηγούς που μας βοήθησαν. Χωρίς αυτούς τίποτε δεν θα ήταν το ίδιο.


Η Μαίρη Ευθυμιάδη είναι Διευθύντρια Δημοσίων Σχέσεων του Ομίλου Επιχειρήσεων ΕΥΘΥΜΙΑΔΗ. Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και είναι παντρεμένη με τον Νίκο Ευθυμιάδη και μητέρα τεσσάρων παιδιών. Είναι απόφοιτος της Γαλλικής Σχολής Θεσσαλονίκης και της Γεωπονικής Σχολής Θεσσαλονίκης. Μιλάει άπταιστα Αγγλικά, Γαλλικά και Γερμανικά και σχετικά καλά τα Ιταλικά. Είναι Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος «Άσυλο του Παιδιού» και Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του «Συλλόγου Φίλων Μουσικής Θεσσαλονίκης». Είναι Μέλος και δραστηριοποιείται ενεργά, στην Ελληνική Εταιρεία για την Προστασία του Περιβάλλοντος και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, στον Σύνδεσμο Επιχειρηματιών Γυναικών Ελλάδος (Σ.Ε.Γ.Ε.). και στο Κέντρο UNESCO για τις Γυναίκες και την Ειρήνη στα Βαλκάνια. Διετέλεσε μεταξύ άλλων ως Αντιπρόεδρος της Τοπικής Διοικούσης του «Παιδικού Χωριού S.O.S. Πλαγιαρίου» και Γενική Γραμματέας του Συλλόγου Φίλων της «Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής Θεσσαλονίκης».

share post to:
Author