Η φιλοσοφία του Industrial Design

1. Ασχολείσαι χρόνια με το industrial design και έχεις δώσει τις διαπιστεύσεις σου τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Ποιες είναι οι πιο σημαντικές διαφορές στη φιλοσοφία των Ελλήνων σε σχέση με τους άλλους Ευρωπαίους όσο αφορά το design;

Καταρχήν πρέπει να διευκρινίσω ότι η λέξη design χρησιμοποιείται σαν μια λέξη ομπρέλα που καλύπτει “οτιδήποτε νέο” συμβαίνει στο σχεδιασμό αντικειμένων σε διάφορες εφαρμογές. Αυτό το “νέο” περιέχει τους πειραματισμούς πολλών σχεδιαστών και εταιρειών που έχουν πολύ διαφορετικά στυλ και προτεραιότητες και σίγουρα το κάθε ένα απευθύνεται σε λίγο ή περισσότερο διαφορετικό κοινό.

Πραγματικά δεν υπάρχουν σημαντικές διαφορές φιλοσοφίας στο αγοραστικό κοινό στις περισσότερες χώρες. Σε όλο τον κόσμο υπάρχει ένα μικρό ποσοστό του γενικού πληθυσμού που ακολουθεί στενά τα νέα του design σε όλα τα στυλ – επενδύει σε αυτό – και καθορίζει αρχικά τι είναι “πετυχημένο” προϊόν και τι όχι.

Στην Ελλάδα είμαστε μια μικρογραφία του κόσμου σχετικά με αυτό. Απλά σε μερικές άλλες χώρες κάποια στυλ design είναι πιο επιθυμητά και άλλα όχι τόσο. Εμείς (στην Ελλάδα) είμαστε πιο κοντά στην μεσογειακή κουλτούρα και συνεπώς μας αρέσουν πιο πολύ οι οργανικές φόρμες και τα έντονα χρώματα ενώ σε άλλες χώρες είναι προτιμότερες οι απλές γεωμετρικές φόρμες και τα γήινα ή απαλά χρώματα.

Ένας καθοριστικός ρόλος του design είναι η βελτίωση ενός προϊόντος στην χρήση του. Αυτό είναι κάτι που ξεπερνάει κάθε στυλ και χρώμα. Αν το προϊόν είναι το πιο χρηστικό από όλα τότε έχει γίνει ένα σημαντικό βήμα, σχεδιαστικά, για όλους! Το ιδανικό είναι η μέγιστη ισορροπία ανάμεσα στην ομορφιά, την απλότητα και την χρηστικότητα σε λογικό κόστος.

2. Πως ξεκίνησε η συνεργασία σου με την Ελληνική εταιρεία GRUPPE;

Με τη Gruppe ξεκινήσαμε τη συνεργασία μας το 2016, όταν ο Πέτρος και ο Δημήτρης Χατζηγεωργίου μου ζήτησαν να σχεδιάσω, αρχικά, ένα μίξερ ροφημάτων. Η εταιρεία ήθελε νέα προϊόντα που να ξεχωρίζουν για την ομορφιά και την κομψότητά τους, αλλά, να είναι, επίσης αρκετά βελτιωμένα σε χρηστικότητα και εργονομία. Αυτό ακριβώς ήταν και το δικό μου όραμα. Η συνεργασία και η επικοινωνία μας ήταν και είναι άψογη.

Μετά, ακολούθησαν και άλλα προϊόντα και μέχρι στιγμής έχω σχεδιάσει δύο μίξερ ροφημάτων και δύο multi chopper τα οποία ήδη κυκλοφορούν στην αγορά (το Kyklos είναι το τελευταίο) και έχουν δρομολογηθεί άλλες δύο συσκευές για το μέλλον.

Το ξεχωριστό σχετικά με αυτή τη συνεργασία είναι ότι τα προϊόντα αυτά (ηλεκτρικές συσκευές κουζίνας) είναι πολύ ευρείας κατανάλωσης και έντονης καθημερινής χρήσης άρα και οι απαιτήσεις σε εργονομία – λειτουργικότητα – χρηστικότητα αλλά και αισθητική είναι πολύ αυξημένες σε σχέση με άλλα.

Τα προϊόντα που σχεδίασα(με) απευθύνονται σε όλους. Η έμφαση βρίσκεται στην ισορροπία μεταξύ απλότητας, χρηστικότητας, αλλά και διαχρονικότητας. Ο στόχος μας είναι το προϊόν να είναι εύχρηστο ποιοτικό και λειτουργικό με διαχρονική ομορφιά ώστε να μην εμπίπτει σε μόδες και να χάνει την αισθητική αξία του σε λίγα χρόνια. Σε μερικές επιλογές (π.χ. χρώμα) ακολουθήσαμε την μόδα και τις σημερινές τάσεις αλλά παράλληλα κρατήσαμε και μερικά χρώματα που θα είναι πάντα όμορφα.

3. Είναι περιοριστικό να σχεδιάζεις αντικείμενα καθημερινής χρήσης με μία συγκεκριμένη μορφή ή είναι μία δημιουργική πρόκληση;

Είναι σίγουρα δημιουργική πρόκληση… Νομίζω ότι ένα σχεδιαστικό πρότζεκτ που έχει πολλούς περιορισμούς είναι πολύ πιο ενδιαφέρον από κάτι απλούστερο. Πολλά αντικείμενα καθημερινής χρήσης είναι σύνθετα και στηρίζονται σε μια ιστορία εξέλιξης που ακολουθεί γενικά τους κανόνες εργονομίας και χρήσης που έχουμε συνηθίσει. Όμως σε πολλά από αυτά μπορεί να βρει κανείς “λάθη” (μικρά ή μεγάλα) που μπορεί να βελτιώσει, χρηστικά ή και αισθητικά.

• Πολυκόφτης multi ΜΙΧ Gruppe PDH700 Designed in Greece wood
• Πολυκόφτης KYKLOS Gruppe PDH402PL Designed in Greece grey/wood
• Μίξερ ροφημάτων Gruppe PDH330 Designed in Greece wood
• Μιξεράκι χειρός Gruppe PDH007 Designed in Greece wood

Ο καλύτερος τρόπος να διαχειριστεί ένας σχεδιαστής ένα τέτοιο πρότζεκτ είναι μέσα από την έρευνα αρχικά και μετά βάζοντας τον εαυτό του στη θέση του χρήστη. Μόνο χρησιμοποιώντας συχνά παρόμοιες συσκευές μπορείς να έχεις καλή γνώση του αντικειμένου. Επίσης η εμπειρία του κάθε σχεδιαστή σχετικά με τον τρόπο που κατασκευάζονται τα αντικείμενα βοηθάει να βρεθούν εναλλακτικές λύσεις σε κάθε πρόβλημα. Και οι λύσεις/ιδέες έρχονται και αξιολογούνται και η διαδικασία συνεχίζεται μέχρι να βρεθεί η “χρυσή τομή”…

Προσωπικά παίρνω μεγάλη ικανοποίηση όταν ξέρω ότι κάποιος έχει αγοράσει το προϊόν που σχεδίασα και παίρνει μια καθημερινή ικανοποίηση από την χρήση αυτού. Άρα, όταν οι χρήστες ενός προϊόντος είναι πολλοί τότε, αντίστοιχα, πολλαπλασιάζεται και η ικανοποίησή μου! Στην περίπτωση της Gruppe τα προϊόντα θα μπουν σε εκατοντάδες χιλιάδες σπίτια σε λίγα χρόνια. Οι πελάτες θα τα χρησιμοποιήσουν σαν «εργαλεία καθημερινότητας».

4. Μέχρι τώρα έχεις σχεδιάσει μίξερ ροφημάτων, μίξερ χειρός και πολυκόφτες. Θα ήθελες η συνεργασία σου με τη GRUPPE να επεκταθεί και σε άλλα είδη;

Νομίζω ότι η εξαιρετική ομαδική δουλειά που έγινε με τους ανθρώπους της Gruppe λειτούργησε με απόλυτη αρμονία και λόγω αυτού το αποτέλεσμα ξεπέρασε τις προσδοκίες των μελών. Όπως πολλές συνεργασίες μου τα τελευταία χρόνια έχει εξελιχθεί σε μια σχέση φιλίας και εμπιστοσύνης. Έχουμε και οι δύο πολλά όνειρα για νέα αντικείμενα και νομίζω σε σχετικά μικρό χρονικό διάστημα θα τα πραγματοποιήσουμε.

Θανάσης Μπάμπαλης
www.ababalis.com

Δείτε πληροφορίες για περισσότερα προϊόντα Gruppe στο www.gruppe.gr και στα social media.
Facebook: Gruppe
Instagram: gruppe_design_wise
Youtube: Gruppe Pdhemporio

share post to:
Author