Consumer Needs – 2023

Από τη Lydia Kyriakopoulos, Fashion Psychologist.

To συγκεκριμένο άρθρο επικεντρώνεται στα consumer trends για το 2023 και εξετάζει τις ανάγκες των καταναλωτών και πιο συγκεκριμένα τις επιθυμίες τους για το ερχόμενο έτος. Προσδιορίστε τις μεγαλύτερες τάσεις στις οποίες αξίζει να δώσετε προσοχή και ανακαλύψτε τους πιθανούς τρόπους με τους οποίους η επιχείρηση σας μπορεί να επωφεληθεί. Παροπλίστε, λοιπόν, το brand σας για το μέλλον, ευθυγραμμισμένοι με το άκρως μεταβαλλόμενο καταναλωτικό τοπίο.

Ξεκινώντας, θα αναφερθούμε επιγραμματικά στους επτά (7) βασικούς παράγοντες της καταναλωτικής συμπεριφοράς:

1. Wellbeing: Σωματική και ψυχική ευεξία

2. Experiences: Αναζήτηση του στοιχείου της διέγερσης

3. Rights: Αίσθημα σεβασμού – προστασίας – υποστήριξης

4. Value: Εύρεση απτών και μετρήσιμων οφελών από επενδύσεις

5. Surroundings: Αίσθηση σύνδεσης με το εξωτερικό περιβάλλον

6. Identity: Κατανόηση και έκφραση του εαυτού και της θέσης του στην κοινωνία

7. Technology: Εύρεση λύσεων μέσω της τεχνολογίας στο φυσικό και ψηφιακό κόσμο

Λαμβάνοντας υπόψη τους παραπάνω παράγοντες, και δημιουργώντας έτσι το πλαίσιο του θέματος, συνεχίζουμε στην ανάλυση των τριών εκ των βασικότερων consumer trends για το 2023 and on.

Α) ΑΛΛΑΓΗ ΝΟΟΤΡΟΠΙΑΣ:

‍Οι καταναλωτές θα είναι πρόθυμοι να εστιάσουν ξανά στον εαυτό τους, και τα brands μπορούν να τους βοηθήσουν να βρεθούν στο επίκεντρο. Τα τελευταία δύο χρόνια οι καταναλωτές ασπαζόντουσαν τη νοοτροπία της κοινότητας, παραμερίζοντας σε ένα μεγάλο ποσοστό τις δικές τους ανάγκες ώστε να δώσουν προτεραιότητα στη δημόσια υγεία και ασφάλεια.

/ 2022 /

Η ταυτότητα χτίζεται στις καθημερινές ρουτίνες και τις συνήθειες που συσσωρεύονται με τα χρόνια. Η πανδημία διέκοψε μεγάλο μέρος αυτής της ρουτίνας, αφήνοντας τους ανθρώπους με την ευκαιρία να επαναπροσδιορίσουν το ποιοι είναι. Τα brands αναγνωρίζουν αυτή την αυξανόμενη ανάγκη των ανθρώπων να σταθεροποιηθούν, και να γιορτάσουν την ατομικότητά τους. Εορτάζοντας τα ενδιαφέροντα που κάνουν τους καταναλωτές μοναδικούς, οι επιχειρήσεις μπορούν να παρέχουν στους καταναλωτές τη σιγουριά που χρειάζονται για να δοκιμάσουν κάτι νέο ή ακόμα και να τους βοηθήσουν να ξανασκεφτούν το ποιοι είναι ως άτομα. ‍

/ 2023 + /‍

Οι καταναλωτές θέλουν να προχωρήσουν γρήγορα προς τα εμπρός και να αναπληρώσουν το χαμένο χρόνο, εστιάζοντας στις προτεινόμενες αναζητήσεις τους με όρεξη, αναζητώντας εξατομικευμένα προϊόντα και υπηρεσίες που ταιριάζουν με το επίπεδο δεξιοτήτων τους. Συνεπώς, οι καταναλωτές θα αναζητήσουν τρόπους για να γίνουν πιο “ανθεκτικοί” καθώς προετοιμάζονται για τις αβεβαιότητες του μέλλοντος. Η ζήτηση για προϊόντα που εστιάζουν στην ψυχική υγεία και την ευεξία θα αυξηθεί καθώς οι καταναλωτές προσπαθούν να κατανοήσουν τα τυφλά σημεία τους ώστε να εργαστούν ενεργά για να τα ξεπεράσουν. Οι επιχειρήσεις μπορούν να αντιμετωπίσουν αυτήν την επιθυμία για σαφήνεια σχετικά με το μέλλον, αξιοποιώντας τις πνευματικές πρακτικές ή τις ηθικές πεποιθήσεις που ακολουθούν και στις οποίες εμπλέκονται οι καταναλωτές.

Καθώς οι καταναλωτές εξοικειώνονται με την εικονική τεχνολογία, θα θέλουν να ελέγχουν ποια μέρη του εαυτού τους ζουν σε αυτούς τους ψηφιακούς χώρους. Οι καταναλωτές θα χρησιμοποιήσουν το metaverse για να αναπτύξουν μοναδικές ταυτότητες που ταιριάζουν με το ψηφιακό περιβάλλον τους. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα κατακερματισμένες ταυτότητες, όπου οι καταναλωτές θα δημιουργούν και εκφράζουν διαφορετικά μέρη του εαυτού τους στο διαδίκτυο ανάλογα με την πλατφόρμα ή το πλαίσιο στο οποίο εργάζονται. Σαφώς, το παραπάνω προϋποθέτει μια ισχυρότερη κίνηση προς το απόρρητο των δεδομένων και την προστασία των καταναλωτών, καθώς το ψηφιακό αποτύπωμα τους γίνεται πιο ισχυρό και πολυεπίπεδο.

Β) ΔΥΝΑΜΗ ΣΤΟΥΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ:

Οι επιχειρήσεις πρέπει να κάνουν χώρο για ένα νέο «c» στους c-suite τους… consumers! Είναι η στιγμή να επιτρέψουν στους καταναλωτές να είναι το δημιουργικό κέντρο της καινοτομίας. Αυτή η ιδέα ξεπερνά το γεγονός ότι οι επιχειρήσεις παραδέχονται ότι «ο πελάτης έχει πάντα δίκιο» και εξελίσσεται σε ένα μοντέλο κατά το οποίο οι καταναλωτές επενδύουν, συν-δημιουργούν και ψηφίζουν για την αλλαγή παράλληλα με τα brands.

/ 2022 /

Δημοφιλείς κοινωνικές πλατφόρμες όπως το TikTok δίνουν προτεραιότητα στην αυτοέκφραση, οδηγώντας τους καταναλωτές να αναπτύξουν και να επιδείξουν τη δημιουργικότητά τους σε διάφορους τομείς. Οι επιχειρήσεις αξιοποιούν αυτό το δημιουργικό πνεύμα προσκαλώντας εξωτερικές προοπτικές στις διαδικασίες ανάπτυξης των προϊόντων τους. Για να δείξουν τη δέσμευσή τους για συνεργασία, πολλές επωνυμίες δίνουν έμφαση σε δημιουργικές θέσεις εντός του οργανισμού τους που συχνά καλύπτονται (ακόμα αν είναι συμβολικά) από διασημότητες, influencers, παιδιά ή καθημερινούς χρήστες προϊόντων.

Τα brands μπορούν να ενθαρρύνουν τους καταναλωτές να είναι το δημιουργικό κέντρο της καινοτομίας των προϊόντων και να τονίσουν πως τα νέα προϊόντα και υπηρεσίες είναι αποτελέσματα των σχολίων των χρηστών.

/ 2023 + /

Τα NFT (non-fungible tokens) και οι κοινότητες Web3 ανοίγουν νέα κανάλια στους καταναλωτές για να επενδύσουν σε επιχειρήσεις. Η καινοτομία των NFT μειώνεται, αλλά η χρησιμότητα αυτών των ψηφιακών στοιχείων αυξάνεται. Τα brands χρησιμοποιούν τα NFT ως έναν τρόπο ώστε οι καταναλωτές να κατέχουν ένα κομμάτι της εκάστοτε εταιρείας, και να τους συνδέσουν άμεσα με τη συνολική επιτυχία και ανάπτυξη της. Επίσης, οι επωνυμίες σχεδιάζουν NFT που, όταν αγοράζονται, προσφέρουν είσοδο σε προγράμματα επιβράβευσης, κλαμπ μελών και ακόμη και μοίρασμα κερδών. Οι κάτοχοι NFT έχουν έγκαιρη πρόσβαση σε πληροφορίες για νέα προϊόντα, δικαιώματα ψήφου και ουσιαστικά μια θέση στο τραπέζι. Με αυτούς τους τρόπους, τα επόμενα δύο χρόνια, αναμένεται να δείτε τα ψηφιακά περιουσιακά στοιχεία να γίνονται ένα σημείο εισόδου για καταναλωτές με προσανατολισμό στη δράση, που θέλουν να βοηθήσουν στη διαμόρφωση της κατεύθυνσης των εμπορικών σημάτων που αγαπούν. Τα επόμενα πέντε χρόνια, οι επωνυμίες θα καλύπτουν όλο και περισσότερο τις εξειδικευμένες ταυτότητες των πιστών καταναλωτών επενδυτών, κατακερματίζοντας μεγάλες, παλαιού τύπου επωνυμίες σε μικρότερες, πιο στοχευμένες επιχειρηματικές μονάδες. ‍

Γ) ΣΚΟΠΙΜΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ:

Παράγοντες όπως η ευελιξία, η ανθεκτικότητα και η βιωσιμότητα θα διαδραματίσουν ολοένα και σημαντικότερους ρόλους στην εξίσωση αξίας των καταναλωτών.

/ 2022 /

Σε μια εποχή που ακόμα προσπαθούν καταναλωτές και επιχειρήσεις να ανακάμψουν από τη περίοδο του COVID-19, η μετάβαση μέσα από την αβεβαιότητα απαιτεί σοφή χρήση των πόρων. Οι καταναλωτές επικεντρώνονται στο να ξοδεύουν πιο συνετά. Σε ένα σκληρό οικονομικό περιβάλλον, επιθυμούν να κάνουν έξυπνες οικονομικές επιλογές χωρίς να θυσιάζουν την ποιότητα ζωής τους. Ως απάντηση στις αυξήσεις των τιμών σε όλες τις κατηγορίες, οι καταναλωτές αναγκάζονται να επαναξιολογούν συνεχώς τις προτεραιότητες τους και τον προϋπολογισμό τους. Από το «Ας δοκιμάσουμε αυτό το εμπορικό σήμα, είναι λίγο φθηνότερο» έως το «Ας δούμε αν μπορούμε να απέχουμε από αυτό το εμπορικό σήμα γι’ αυτόν τον μήνα», οι καταναλωτές εξερευνούν, συγκρίνουν και αφαιρούν αντικείμενα από τα καλάθι τους για να εξασφαλίσουν ότι οι ανάγκες τους για το σήμερα και οι στόχοι για το αύριο μπορούν να εκπληρωθούν. Οι επόμενοι 12 μήνες θα είναι έντονα ανταγωνιστικοί, καθώς οι επωνυμίες επιδιώκουν να κερδίσουν νέους, ή να διατηρήσουν τους υπάρχοντες καταναλωτές μέσω προτάσεων σχέσης ποιότητας/τιμής. Από τις μαζικές εκπτώσεις και το πάγωμα των τιμών, μέχρι τις πιο μαζικές επωνυμίες που ενισχύονται με κορυφαίες ενδείξεις (π.χ. αισθητική, αρώματα, αποτελεσματικότητα συστατικών ή βιωσιμότητα), οι καταναλωτές θα προσελκύονται από τα προϊόντα που προσφέρουν το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

/ 2023 + /

Κατά τους επόμενους 18 μήνες έως δύο χρόνια, να αναμένετε ότι οι αλλαγές στις συνθήκες θα οδηγήσουν σε αλλαγές στις συνήθειες και στον τρόπο ζωής. Θα δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στην ανθεκτικότητα, την ευελιξία και τη διαχρονικότητα, καθώς οι καταναλωτές θα επιδιώκουν να αγοράζουν λιγότερα και να επενδύουν σε προϊόντα που διαρκούν περισσότερο και εξυπηρετούν πολλαπλούς σκοπούς. Καθώς η αγορά γίνεται όλο και πιο κορεσμένη με ισχυρισμούς προστιθέμενης αξίας (π.χ. φιλικά προς το περιβάλλον, τοπικά οφέλη ή δωρεάν παράδοση), οι καταναλωτές θα γίνουν πιο δύσπιστοι και απαιτητικοί. Οι αξιώσεις θα τεθούν σε δοκιμασία και η διαφάνεια των εμπορικών σημάτων θα αξιολογηθεί πολύ πιο αυστηρά καθώς οι καταναλωτές θα συνεχίσουν να εστιάζουν στις ιδιότητες που εκτιμούν περισσότερο. Όλο και περισσότεροι ανησυχούν για το μέλλον, το περιβάλλον και τις κοινότητες που επηρεάζονται από τις καθημερινές επιλογές και συνήθειες τους. Τέλος, οι καταναλωτές θα αναζητήσουν αξία στο σκοπό, υποστηρίζοντας αξιόπιστα brands που κάνουν τη διαφορά καθώς αποκομίζουν κέρδη, με σκοπό να διασφαλίσουν ότι οι καθημερινές καταναλωτικές επιλογές τους ευθυγραμμίζονται με το μέλλον που φιλοδοξούν να έχουν.


Γοητευμένη τόσο από την επιστήμη της ψυχολογίας όσο και από το χώρο της μόδας, είχε την τιμή να συνεργαστεί στενά με την ιδρύτρια και γκουρού της Ψυχολογίας της Μόδας (Fashion Psychology), Dr. Carolyn Mair. Επαγγελματικά, έχει συνεργαστεί με πολλές επιχειρήσεις, τόσο τοπικές όσο και high-end διεθνείς, καθώς και με διαφημιστικές εταιρείες, παρέχοντας υπηρεσίες συμβουλευτικές και ερευνητικές, ιδιαίτερα στο τομέα εξειδίκευσής της, την Ψυχολογία του Χρώματος (Color Psychology). Σε ατομικό επίπεδο, στόχος της είναι να παρέχει μια βαθύτερη κατανόηση των αμοιβαίων επιρροών μεταξύ της μόδας και της ανθρώπινης συμπεριφοράς ώστε να παρακινήσει τα άτομα να αποκτήσουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και να συμβάλουν σε μια πιο ηθική και βιώσιμη βιομηχανία, χρησιμοποιώντας τη μόδα ως “όχημα” για τη βελτίωση της ευημερίας τους. Σε εταιρικό επίπεδο, ο σκοπός είναι η καλύτερη κατανόηση του καταναλωτή και των αναγκών του, συνδυάζοντας βαθιές γνώσεις τόσο από την επιστήμη της Ψυχολογίας όσο και από το χώρο της μόδας, με απώτερο στόχο τη παροχή δημιουργικών και καινοτόμων λύσεων που θα αναπτύξουν την επιχείρηση.

Author