Από την ομάδα του Positivelife.gr.
Ο όρος υπερτουρισμός χρησιμοποιείται για να περιγράψει προορισμούς όπου οι ντόπιοι ή οι τουρίστες αισθάνονται ότι υπάρχει υπερβολικός αριθμός επισκεπτών και η ποιότητα ζωής εκφυλίζεται σε απαράδεκτα επίπεδα.
Η Ελλάδα είναι μία χώρα που κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες προσελκύει πλήθος τουριστών στα νησιά της. Μετά τη διακοπή των τουριστικών δραστηριοτήτων το 2020 λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, η τουριστική κίνηση προς την Ελλάδα άρχισε να επιταχύνεται ξανά το καλοκαίρι του 2021. Αυτό το φαινόμενο, επηρεάζει τόσο τους ίδιους τους τουρίστες όσο και τους ντόπιους. Το εκάστοτε τουριστικό μέρος γεμίζει με κόσμο, μαγαζιά, μεταφορικά μέσα, με αποτέλεσμα να χάνει ο προορισμός την αυθεντικότητά του από την οπτική γωνία των τουριστών και να προκαλεί εκνευρισμό και ενόχληση στην καθημερινή ζωή των κατοίκων.
Θετικές Επιπτώσεις
1. Ο τουρισμός ενισχύει την οικονομική ανάπτυξη
2. Παρέχει θέσεις εργασίας
3. Συμβάλλει στην ανάπτυξη νέων επαγγελμάτων
4. Ενισχύει τη δημιουργία νέων υποδομών
5. Βοηθάει στην ανάπτυξη απομονωμένων περιοχών
6. Συμβάλλει στην αύξηση των δημοσίων φορολογικών εσόδων που συνδέονται με τον τουρισμό
Αρνητικές Επιπτώσεις
1. Η ποιότητα ζωής των ντόπιων αλλάζει δραστικά
2. Διάβρωση των ηθών και εθίμων
3. Εκμετάλλευση και κερδοσκοπία των τουριστών από ντόπιους επιχειρηματίες
4. Επιπτώσεις στο περιβάλλον (μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες, οδικά δίκτυα και καυσαέρια μέσα από τις μεταφορές τουριστών κλπ.)
5. Υπερβολική κατανάλωση νερού (για προσωπική χρήση, συντήρηση πισίνας κλπ.)
6. Μεγαλύτερη παραγωγή απορριμμάτων
Σαντορίνη
Από τον Απρίλιο έως τον Οκτώβριο, τα σοκάκια της Σαντορίνης γεμίζουν από χιλιάδες τουρίστες και επισκέπτες που έχουν έρθει στο νησί με το φημισμένο ηλιοβασίλεμα. Τα τελευταία χρόνια μάλιστα η Σαντορίνη έχει γίνει ένας από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς παγκοσμίως. Ο πληθυσμός της Σαντορίνης σχεδόν διπλασιάζεται κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής σεζόν λόγω των εργαζομένων που απαιτούνται. Και παρόλο που ο τεράστιος αριθμός επισκεψιμότητας έχει δημιουργήσει μία πρωτοφανή οικονομική επιτυχία, ειδικά σε μια χώρα που αντιμετωπίζει τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης, έχει σοβαρές επιπτώσεις καθώς πολλές φορές η ίδια η τοπική κοινωνία αδυνατεί να διαχειριστεί τις ορδές τουριστών. Πάνω από 18.000 επισκέπτες κρουαζιερόπλοιων μπορούν να φτάνουν στη Σαντορίνη ημερησίως σε περίοδο αιχμής.
Μύκονος
Το μυκονιάτικο τοπίο έχει αλλάξει όλα αυτά τα χρόνια από τον ανεξέλεγκτο τουρισμό και την ανάπτυξη. Η υποβάθμιση του δημόσιου παραδοσιακού χώρου λόγω του τουρισμού συνιστά ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα, που έχουν να αντιμετωπίσουν τα μέρη που πλήττονται από τον υπερτουρισμό. Οι κοινόχρηστοι χώροι του νησιού γεμίζουν τους μήνες αιχμής με καρέκλες και τραπέζια από τα μαγαζιά και τα εστιατόρια και το εξωτερικό πολλών κτιρίων αλλάζει ώστε να αποκτά μια πιο σύγχρονη προσέγγιση. Έτσι το νησί καταλήγει να χάνει πολλά στοιχεία από την ταυτότητά σου.
Κρήτη
Δεν είναι όμως η Σαντορίνη και η Μύκονος τα μόνα μέρη που αδυνατούν να αντιμετωπίσουν αυτό το φαινόμενο. Κάποια από τα μέρη στην Κρήτη παλεύουν με υπερβολικό αριθμό τουριστών. Αξίζει να αναφερθούμε τουλάχιστον στα Χανιά, όπου η παλιά πόλη είναι γεμάτη κόσμο στην κορύφωση της σεζόν. Ο υπερτουρισμός είναι ιδιαίτερα ορατός και στον Μπάλο ή στο Ελαφονήσι, δηλαδή στις δύο πιο δημοφιλείς παραλίες του νησιού.
Αθήνα
Η Αθήνα είναι ένα άλλο προφανές σημείο συγκέντρωσης πολλών επισκεπτών. Όπως και η Σαντορίνη, είναι μια δημοφιλής στάση για τις γραμμές κρουαζιέρας, με περισσότερους από ένα εκατομμύριο επιβάτες να χρησιμοποιούν το πλησιέστερο λιμάνι της, τον Πειραιά, κάθε χρόνο.
Τρόποι Αντιμετώπισης
Η ανάγκη για ένα νέο τουριστικό μοντέλο βασισμένο στη βιωσιμότητα είναι επιτακτική. Χρειάζεται ένα πλάνο για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της πρόκλησης του περιβάλλοντος, της πράσινης ανάπτυξης, και την κλιματική αλλαγή. Οι τουρίστες έχουν πάντα τη δυνατότητα να επισκέπτονται τη χώρα μας εκτός περιόδου αιχμής, να επιλέγουν οικολογικά ξενοδοχεία και να καταβάλλουν προσπάθειες για να μειώσουν τις σπατάλες.