Η Πανδημία Κινητήριος Δύναμη για Δημιουργία

Από τη Χριστίνα Μόσχου, Αρχιτέκτονα – Ζωγράφο.

Η αγάπη μου για την τέχνη ξεκίνησε από μικρή ηλικία από τον ενθουσιασμό μου για το χρώμα, το φως και την μετάλλαξή τους μέσα στον χώρο. Σταδιακά καλλιέργηθηκε με τη μελέτη της διαδρομής Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, με επισκέψεις σε μουσεία και εκθέσεις και κυρίως με ταξίδια. Το Βέλγιο, στο οποίο ζω από τα 18 μου, είναι μια χώρα που με βοήθησε να ανθίσω εικαστικά. Γενέτηρα πολλών σουρεαλιστών, πολυπολιτισμική, ενεργή ως προς τη σύγχρονη καλλιτεχνική σκηνή και με εύκολη πρόσβαση στα πολιτιστικά δρώμενα γειτονικών χωρών, αποτελεί ένα πεδίο με πληθώρα πληροφοριών και έμπνευσης που εάν έχεις ήδη το έναυσμα, παροτρύνουν στη δημιουργία.

Η πανδημία ήταν η κινητήριος δύναμη που με ώθησε να ενασχοληθώ με τη ζωγραφική πιο εντατικά και πιο συστηματικά. Αυτή η πρωτόγνωρη για όλους εμπειρία, προσωπικά μου χάρισε χρόνο να σκεφτώ, και κυρίως να δημιουργήσω. Ξεκίνησα να μοιράζομαι μέσω του προσωπικού μου λογαριασμού (@mosx_x) τους πίνακες και τα σχέδια μου, σαν προσωπικό ημερολόγιο και σταδιακά η ταύτιση και το ενδιαφέρον από γνωστούς και άγνωστους, Έλληνες και ξένους, μεγάλωσε.
Ξεκίνησαν διαδικτυακές συζητήσεις και γνωριμίες με ανθρώπους του χώρου, μερικές εκ των οποίων οδήγησαν σε συνεργασίες και νέα projects.

Η συμπληρωματικότητα αρχιτεκτονικής – ζωγραφικής
Εξέχον λόγος που ασχολούμαι με τη ζωγραφική, παράλληλα με την αρχιτεκτονική, είναι η ανάγκη μου για μια έκφραση πιο εσωτερική και πιο ελεύθερη. Μια έκφρασή που φέρεται από τα χρώματα, τις διαρρυθμίσεις, τη σύνθεση. Τόσο τα αρχιτεκτονικά μου projects όσο και οι πίνακες μου ταυτίζονται με μια μινιμαλιστική αισθητική και προσέγγισή.

Μέσα από πειραματισμούς διαφόρων υλικών και επιπέδων, ανέπτυξα μια προσωπική μεθοδολογία που με οδήγησε από τις αρχιτεκτονικές μακέτες σε έργα που συνδυάζουν δισδιάστατα σχέδια με ανάγλυφα στοιχεία.

Μεθοδολογία
Δουλεύω πρώτα στο χέρι, έπειτα στον υπολογιστή και μετά πάλι στο χέρι, δίνοντας μορφή μέσα από αυτή την διαδικασία αμφιταλάντευσης, στη σύνθεση που θα αποδωθεί με τα πινέλα και τα ακρυλικά πάνω στον καμβά. Η προσαρμογή της σύλληψης σε κάθε διαφορετικό στάδιο είναι απαραίτητη για την εξέλιξη και την ανάπτυξη του τελικού αποτελέσματος. Δουλεύοντας αφαιρετικά, προσπαθώ να καθορίσω τα απαραίτητα στοιχεία κάθε σύνθεσης, εξαλείπτωντας οποιαδήποτε περιττή πληροφορία. Μια αναλυτική διαδικασία που παραμένει άρρηκτα συνδεδεμένη με το συναίσθημα αναζητώντας σε κάθε στάδιο της σύνθεσης την ισορροπία και την αρμονία.

Photo: Nymphs I & II , 60x90cm, ακρυλικό σε ξύλο, 2020

Θεματολογία
Λίγα στοιχεία, τοποθετημένα με προσεκτικό τρόπο, συνθέτουν κομμάτια από την Ελλάδα με μια έντονη γεωμετρία και λιτότητα. Μορφές ακίνητες, στοχαστικές, πρωταγωνιστούν μέσα σε τοπία γνώριμα ως προς το χρώμα αλλά όχι συγκεκριμένα. Κορδέλες και νήματα συνοδεύουν τις στατικές μορφές προσδίδοντας κίνηση και ελαφρότητα. Άλλωτε λειτουργούν ως ένωση, άλλωτε ως νοητοί δεσμοί με το περιβάλλον, και άλλωτε ως μέσα που μεταφράζουν άυλες έννοιες όπως το πέρασμα του χρόνου, την απόσταση ή την αίσθηση από ένα ελαφρύ καλοκαιρινό αεράκι. Γραμμές, μοτίβα και σύμβολα εμπνευσμένα από αρχαιοελληνικά και μυθολογικά θέματα συνθέτουν μινιμαλιστικές αφηγηματικές σκηνές αποδοσμένες με μια προσωπική ματιά. Μια ελληνικότητα που φέρει το παρελθόν και γεννιέται από το παρόν, θολώνοντας χωροχρονικά τα όρια μεταξύ του αρχέγονου και το σύγχρονου, του πραγματικού και του φανταστικού.

Ελληνικές και ξένες επιρροές
Ακόμα κι αν τα έργα μου είναι βαθιά συνδεδεμένα με την ελληνική μου καταγωγή και τις μεσογειακές εικόνες που φέρω μέσα μου, είναι ταυτόχρονα βαθύτατα επηρεασμένα από το δυτικοευρωπαϊκό τοπίο που αποτελεί το παρόν μου. Πηγή έμπνευσης είναι εξίσου τα έργα των R. Magritte, F. Légere ή G. de Chirico όσο και μεγάλων καλλιτέχνων της νεότερης Ελλάδας όπως ο Γ. Μόραλης, ο Ν. Εγγονόπουλος ή ο Κ. Τσόκλης. Αυτή η σύζευξη επιρροών της χώρας στην οποία γεννήθηκα και της χώρας στην οποία ζω φανερώνεται στους πίνακές μου καθώς κατέχει σημαντικό κομμάτι της ταυτότητάς μου, χωρίς να χρειάζεται να το επιδιώξω.

Η ζωγραφική ως έκφραση
Είμαι πολύ συναισθηματικά δεμένη με τα έργα μου, σε βαθμό που πολλές φορές δυσκολεύομαι να τα αποχωριστώ. Βλέπω σε αυτά διαφορετικά κομμάτια του εαυτού μου. Είναι η Ελλάδα, το Βέλγιο, η αρχιτεκτονική, είναι καλοκαίρι, αναμνήσεις, επιρροές, εικόνες και κυρίως αισθήσεις και συναισθήματα αποτυπωμένα μέσα από χρώματα και σχήματα. Η ζωγραφική μου επέτρεψε να αποδώσω το κράμα αυτών που φέρω μέσα μου με τα όσα βιώνω και πλέον αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μου.


Η Χριστίνα Μόσχου κατάγεται από τη Θεσσαλονίκη και τα τελευταία χρόνια ζει και εργάζεται στις Βρυξέλλες ως αρχιτέκτονας έχοντας ολοκληρώσει τις προπτυχιακές και μεταπτυχιακές της σπουδές στο UCL / LOCI των Βρυξελλών. Παράλληλα με τα οικιστικά της projects ασχολείται με την ζωγραφική και το design. Έχει ήδη συνεργαστεί με διάφορες εταιρίες όπως την Mantililty για τη δημιουργία του μεταξωτού φουλαριού «Νύμφες», ή την Korres για το καλοκαιρινό αφιέρωμα στην Ελλάδα. Πρόσφατα ολοκλήρωσε μια καινούργια συλλογή σκαλιστών ελληνικών μαρμάρων που σύντομα θα κυκλοφορήσει και παράλληλα ετοιμάζει τις πρώτες της εκθέσεις στο Βέλγιο που θα πραγματοποιηθούν τέλη Μαΐου στις Βρυξέλλες και τέλη Ιουνίου στη Λιέγη.

share post to:
Author