Ατομική Έκθεση της Αλεξάνδρας Μαράτη

Από την ομάδα του Positivelife.gr.

Η Αλεξάνδρα Μαράτη συνεχίζει τις εικαστικές της περιπλανήσεις περνώντας από πολιτείες κοντινές ή μακρινές που τις άγγιξαν οι πολυεπίπεδες  και μακροχρόνιες σύγχρονες viral πληγές. Με ανιχνευτική ματιά η καλλιτέχνης εισβάλλει στα εσωτερικά κλειστών χώρων, αποκαλύπτει τόπους – καταφύγια και τρόπους διαφυγής με μέσα μεταφοράς και φαντασιακά οχήματα. Οι σπονδυλωτές αλληγορικές εικόνες της, διεισδύουν παράλληλα στις ψυχικές διαδρομές των προσώπων που εμφανίζονται καλυμμένα, κρυμμένα, χαμένα. Οι ερημικές σκηνές τονίζονται από ομιχλώδεις γκρι αποχρώσεις, στις οποίες παρεμβαίνει ένας χρωματικός καταρράκτης που δημιουργεί φώτα μέσα στο viral σκοτάδι. Διαφαίνονται μεμονωμένα οχήματα και αντικείμενα που μετεωρίζονται και εκτινάσσονται με δύναμη, πολλαπλασιαστικά…η απέραντη Δύναμη του Ανθρώπου. Η αίσθηση της ερημιάς μετατρέπεται σε αχνούς τόνους αισιοδοξίας…

Για την έκθεση γράφουν οι ιστορικοί τέχνης Hartwig Knack, Θάλεια Στεφανίδου και Σάνια Παπά.

Hartwig Knack
Πίσω από τα έργα της Αλεξάνδρας Μαράτη ανακαλύπτουμε μια κριτική αντανάκλαση αυτών που η ίδια συναντά κάθε μέρα στο ίντερνετ, στα κοινωνικά μέσα, στις εφημερίδες, στο δρόμο ή ακόμη και στην ιδιωτική ζωή. Η τέχνη της γεμίζει από την παρατηρητικότητα, την ευαισθησία και την ενσυναίσθηση  απέναντι στους άλλους. Όλο αυτό αναδεικνύεται ζωγραφικά και πλαστικά μέσα από πίνακες και αντικείμενα που διηγούνται για την κοινωνική διαδραστικότητα, την αναζήτηση του εαυτού μας, για την φύση και το αστικό τοπίο, την επισφάλεια των οικοσυστημάτων μας, την μετανάστευση και για τους ανθρώπους που τρέπονται σε φυγή από πείνα και πόλεμο.

Ωστόσο, πάντα, ανακαλύπτουμε φωτεινές αναλαμπές- αισιόδοξες ουτοπίες- στις εικόνες των έργων της. Οι κρυστάλλινες, σαν πολύτιμες πέτρες δομές ή ακόμη και το τρεμόσβημα των φασματικών χρωμάτων της, σηματοδοτούν τα άξια και τα πολύτιμα. Μια πυκνή αδιαπέραστη βλάστηση και τόποι που τους διαπερνά το φως, στους οποίους συμβιώνει η ανθρώπινη κοινότητα, επιβεβαιώνουν τον πολυμορφικό, πολύπλοκο και πληθωρικό κόσμο στον οποίο ζούμε και στον οποίο αξίζει να ζούμε.-

Θάλεια Στεφανίδου
Επαναλαμβάνει τα σημάδια της. Όλα διφορούμενα. Ανάμεσα σε συνοριακά πεδία με ενεργειακή αύρα. Μοντέλα αναπαράστασης – ακτινογραφικές / φασματικές εικόνες – αποσυναρμολογήσεις. Συναισθηματικές ιχνογραφές  αντικειμένων, τόπων, επιθυμίας, αινίγματος. Η διέλευση είναι πάντα το πρόσταγμα, σχεδόν εμμονή. Εκείνο το απειροελάχιστο πέρασμα ανάμεσα σε χωρικές και χρονικές διαστάσεις. Επιλεκτική αναδρομή για το διαφεύγον και το ανοίκειο μέσα από οικειότητες. Είναι πολύ σπάνιο ένα “βουνό” να αλλάξει θέση. Είναι πολύ σπάνιο ένας “ωκεανός” να στερέψει. “Πνοή ανέμου – πνοή ανέμου – όλα είναι πνοή ανέμου”

Δρ. Σάνια Παπά
Σε μια εποχή «ανισορροπίας» του τρόμου και ιλίγγου, το παρόν τεχνικό μας περιβάλλον προκαλεί μια υπέρτατη δυσφορία, ενώ η σημερινή πρόοδος χαρακτηρίζεται ως «αυτοκτονική». Στην αρχή της τρίτης χιλιετίας, η επιτάχυνση του πραγματικού δημιουργεί ατυχήματα του χρόνου, μια υπερ-έκθεση του κοινού στον τρόμο, ενώ η σταδιακή γενίκευση καταστροφικών συμβάντων δημιουργεί «ατυχήματα» και ολέθρους. «Η πιο απάνθρωπη πράξη γίνεται εύκολη, όταν ο δρόμος που οδηγεί σ’ αυτήν έχει διανοιχθεί όπως πρέπει».

H Αλεξάνδρα Μαράτη προτείνει στη νέα ενότητα των έργων της τον τίτλο Viral, έργα «αινιγματικών ερωτήσεων με απροσδιόριστες και πολυσύνθετες απαντήσεις κυρίως μη αναστρέψιμες (ακραία καιρικά φαινόμενα, κλιματική αλλαγή, βιομηχανικές ή φυσικές καταστροφές που επαυξάνονται όχι μόνο γεωμετρικά ή γεωγραφικά αλλά συμπαντικά, κατανάλωση και παραγωγή, τέχνη και επικοινωνία, δημόσια υγεία, κοινωνικές δομές, νέες μορφές επικοινωνίας, μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media). Η ίδια γνωρίζει ότι εμείς ως θεατές, παρευρισκόμαστε «αποσβολωμένοι, σε μια απόπειρα προώθησης του καλλιτεχνικού βασανισμού, του αισθητικού αυτοακρωτηριασμού και της αυτοκτονίας που θεωρείται μια από τις καλές τέχνες».

Στη ζωγραφική της διαδικασίας και συμπεριφοράς, οι συνειρμικές χρωματικές ιδιότητες και ποιότητες στην αφαιρετική πολυεπίπεδη εικονοποιία, το απροσδιόριστο βάθος της σύνθεσης (επαλληλίες χρωματικών διακυμάνσεων) με την ιδιόμορφη χρήση του spray, αποτελούν πρωταρχικά συνθετικά στοιχεία. Η ζωγραφική της διαδικασία βασίζεται στη «διαμάχη» πολλαπλών χρωματικών επιπέδων. Οι αντιπαραθέσεις, οι συνειρμικές τονικές ποιότητες και οι αλληλοεπικαλύψεις έντονων χρωμάτων με τη φωτεινή ακτινοβόλα τους διαύγεια προβάλλονται ως ερμητικοί τόποι αυτογνωσίας και εξάσκησης του βλέμματος. Το «εσωτερικό» φως με τις προσθετικές τεχνικές του μεταλλάξεις, ενδυναμώνει την αίσθηση της απειλής αλλά ταυτόχρονα και της εσωτερικής αναζήτησης.

Η ενότητα αποτελείται από έργα ζωγραφικής και μεταλλικές κατασκευές.

Εγκαίνια Έκθεσης Παρασκευή 15 Οκτωβρίου, 19.00.

Διάρκεια έκθεσης 08.10.21 – 08.11.21

Donopoulos IFA gallery
Αγ. Θεοδώρας 3, Θεσσαλονίκη

Τρίτη – Πέμπτη – Παρασκευή 11:00-14:00 & 18:00-21:00
Τετάρτη 11:00-14:00
Σάββατο 11:00-15:00

share post to:
Author