Γιατί να Τρώμε Σταφύλια;

Από την Ειρήνη Πασχαλέρη Βιολόγο (Βsc, Msc), Ειδικευμένη στη Διατροφή.

Τα σταφύλια είναι το κατεξοχήν φθινοπωρινό φρούτο! Περιέχουν πολλά θρεπτικά συστατικά και αντιοξειδωτικά ενώ είναι χαμηλά σε θερμίδες!

Τα σταφύλια που συναντάμε κατηγοριοποιούνται ανάλογα με το χρώμα τους σε:
•Πράσινα
•Μωβ
•Κόκκινα
•Μαύρα

Ορισμένα είδη σταφυλιών έχουν βρώσιμους σπόρους. Άλλοι τύποι δεν έχουν σπόρους.

Ποιο χρώμα σταφυλιού να επιλέξω;

Ανάλογα με το χρώμα που έχουν τα σταφύλια, μας προσδίδουν και διαφορετικά θρεπτικά συστατικά. Για παράδειγμα, τα σκουρόχρωμα σταφύλια (μωβ-κόκκινα, μαύρα) περιέχουν μεγαλύτερες ποσότητες αντιοξειδωτικών που ονομάζονται φλαβονοειδή.

Να τρώω το σταφύλι με το κουκούτσι ή χωρίς;

Σε πολλές έρευνες επισημαίνεται πόσο σημαντικό είναι να καταναλώνουμε τα σταφύλια μαζί με το κουκούτσι τους γιατί: περιέχει μεγάλες ποσότητες αντιοξειδωτικών, περιέχει ουσίες που καθαρίζουν το αίμα, έχει αντιβακτηριδιακές ιδιότητες ενώ προλαμβάνει και την γήρανση του δέρματος.

Ποια είναι όμως τα οφέλη των σταφυλιών;

Τα σταφύλια είναι τροφή που βοηθά στην αντιγήρανση.
Όλες οι ποικιλίες σταφυλιών περιέχουν πολυφαινόλες. Οι πολυφαινόλες είναι ενώσεις που δίνουν στα σταφύλια και σε ορισμένα άλλα φρούτα το ζωηρό χρώμα τους, ενώ προσφέρουν επίσης προστασία από ασθένειες και περιβαλλοντικές βλάβες. Οι πολυφαινόλες είναι γνωστά αντιοξειδωτικά που βοηθούν στην καταπολέμηση των ελεύθερων ριζών στο σώμα που προκαλούνται από διάφορες τοξίνες και από το stress. Οι φλούδες και ο πολτός των σταφυλιών περιέχουν τις περισσότερες πολυφαινόλες.

Τα σταφύλια βοηθούν στην καλή λειτουργία της καρδιάς.
Οι πολυφαινόλες στα σταφύλια μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη καρδιαγγειακών παθήσεων. Εκτός από την απομάκρυνση των ελεύθερων ριζών, πιστεύεται ότι τα σταφύλια έχουν αντιφλεγμονώδη δράση, μειώνοντας έτσι τον κίνδυνο θρόμβωσης στις αρτηρίες ή τα επεισόδια αθηροσκλήρωσης.

Τα σταφύλια ενισχύουν την υγεία των ματιών.
Σύμφωνα με έρευνα του Bascom Palmer Eye Institute στο Πανεπιστήμιο του Μαϊάμι, η τακτική κατανάλωση σταφυλιών μπορεί να βοηθήσει στην προστασία της φθοράς του αμφιβληστροειδή. Αυτό οδηγεί σε ασθένειες του αμφιβληστροειδούς όπως ο εκφυλισμός της ωχράς κηλίδας. Στη μελέτη, η λειτουργία του αμφιβληστροειδούς προστατεύτηκε σε ποντίκια που τρέφονταν με τρεις μερίδες σταφυλιών καθημερινά. Επιπλέον, οι αμφιβληστροειδείς των ποντικών αλλά και οι αντιδράσεις φωτοϋποδοχής βελτιώθηκαν.

Τα σταφύλια μπορούν να ενισχύσουν τη μνήμη.
Ποικίλες έρευνες αναφέρουν ότι τα φρούτα που είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά, όπως ο χυμός σταφυλιών Concord, βοηθούν στη μείωση του οξειδωτικού στρες που οδηγεί στη γήρανση. Σε πολλές μελέτες, αυτή η μείωση του οξειδωτικού στρες, αύξησε την απόδοση της λεκτικής μνήμης και την κινητική λειτουργία. Μια μελέτη που πραγματοποιήθηκε το 2009 διαπίστωσε ότι ο χυμός σταφυλιών Concord που ελήφθη για 12 εβδομάδες αύξησε τη λεκτική μάθηση σε ενήλικες που είχαν μειωμένη μνήμη αλλά δεν είχαν άνοια.

Τα σταφύλια προλαμβάνουν την εμφάνιση μεταβολικού συνδρόμου.
Σύμφωνα με το National Heart, Blood and Lung InstituteTrusted Source, το μεταβολικό σύνδρομο είναι ο όρος για μια ομάδα παραγόντων κινδύνου που αυξάνουν τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων, διαβήτη και εγκεφαλικού. Αυτοί οι παράγοντες κινδύνου περιλαμβάνουν:

Αυξημένη περίμετρο μέσης
•Υψηλά τριγλυκερίδια
•Χαμηλή HDL («καλή») χοληστερόλη
•Υψηλή πίεση του αίματος
•Υψηλό σάκχαρο αίματος

Πλούσια σε πολυφαινόλες τρόφιμα όπως τα σταφύλια μπορούν να βοηθήσουν στην προστασία από το μεταβολικό σύνδρομο. Συγκεκριμένα, οι πολυφαινόλες σταφυλιού, ιδίως οι πολυφαινόλες από σπόρους σταφυλιού, μπορούν να βοηθήσουν στη βελτίωση του προφίλ χοληστερόλης, της πίεση αίματος και τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα.

Τα σταφύλια παρέχουν βιταμίνη Κ.
Τα σταφύλια είναι μια καλή πηγή βιταμίνης Κ. Η βιταμίνη Κ βοηθά στην πήξη του αίματός, ενώ είναι απαραίτητη για την σωστή λειτουργία των οστών καθώς δρα συνεργικά με την βιταμίνη D. Μπορεί επίσης να αυξήσει τον κίνδυνο οστεοπόρωσης, αν και χρειάζονται περισσότερες μελέτες.

Τα σταφύλια σας δίνουν φυτικές ίνες.
Τα σταφύλια περιέχουν μικρή ποσότητα διαλυτών φυτικών ινών. Αυτό μπορεί να μειώσει τα επίπεδα χοληστερόλης και σακχάρου στο αίμα. Ενώ βελτιώνουν και την λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος.


Η Ειρήνη Πασχαλέρη (Βsc, Msc) είναι Βιολόγος με ειδίκευση στη διατροφή. Σπούδασε στο τμήμα βιολογίας της σχολής Θετικών Επιστημών του Α.Π.Θ. και ειδικεύτηκε στον τομέα της διατροφής στο King’s College of London. Το 2002 ίδρυσε μαζί με τους διαιτολόγους συνεργάτες της το κέντρο Διατροφής και Αντιγήρανσης ”Natural Health Clinic”. Είναι συγγραφέας του βιβλίου «Οι συνταγές που άλλαξαν», το οποίο στηρίζεται στο concept, “Ελληνική μαγειρική, αλλά υγιεινή & διαίτης για όλη την οικογένεια”. Είναι μέλος της Ελληνικής Ιατρικής Εταιρίας Παχυσαρκίας, της International Society On Nutrigenetics / Nutrigenomics, της Ελληνικής Επιστημονικής Εταιρείας Προληπτικής Ιατρικής & Αντιγήρανσης και της Εταιρείας Αθηροσκλήρωσης Βορείου Ελλάδος. Η φιλοσοφία της εστιάζει στη μακροπρόθεσμη απώλεια βάρους και τη διατήρηση του με τροποποίηση της διατροφικής συμπεριφοράς.

Facebook: Eirini Paschaleri
Instagram: @eirinipaschaleri

share post to:
Author