Tips από την Ayurveda για το Φθινόπωρο

Από τον Κωνσταντίνο Χαραντινιώτη, Well-being Coach – Δάσκαλο Mindfulness & Yoga.

Η εποχή αλλάζει. Μπορείτε να παρατηρήσετε την είσοδο του Φθινοπώρου στον καιρό που γίνεται ψυχρότερος, στα φύλλα των δέντρων που πέφτουν και ίσως κάποιοι από εσάς να παρατηρούν αλλαγές και στο εσωτερικό τους περιβάλλον. Κάτι αλλάζει σε σχέση με το καλοκαίρι.

Στην επιστήμη της Ayurveda το φθινόπωρο είναι η εποχή της Vata Dosha. Τα στοιχεία της Vata είναι ο αέρας και ο αιθέρας, πράγμα που σημαίνει ότι χαρακτηρίζεται από τις ποιότητες της κίνησης, της ελαφρότητας, της ξηρότητας, της τραχύτητας και της λεπτότητας. Είναι μια εποχή αλλαγής.

Κατανοώντας αυτή την αλλαγή θα μπορείτε να προσφέρετε αυτό που χρειάζεται στο σύστημά σας για να γίνει η μετάβαση από τη θερμότητα του καλοκαιριού στο κρύο του χειμώνα, ομαλά και ισορροπημένα.

Το σώμα το Φθινόπωρο

Η Vata στο σώμα μας έχει να κάνει με το παχύ έντερο, τα οστά, τις αρθρώσεις, τους γοφούς/μηρούς, τα αυτιά, το δέρμα και τον εγκέφαλο. Όπως είπαμε βασική της ποιότητα είναι η κίνηση, γι’ αυτό το λόγο ισορροπημένη Vata σημαίνει ισορροπία στην αναπνοή, στη μυϊκή κίνηση, στην κυκλοφορία του αίματος και στις κενώσεις. Όσον αφορά την εγκεφαλική δραστηριότητα η Vata έχει να κάνει με την δημιουργικότητα, την επικοινωνία και στην ευστροφία.

Όταν βρίσκεται σε ανισορροπία είναι πιθανό να βιώνουμε αϋπνίες, αρθρίτιδα ή πόνους στις αρθρώσεις, μυϊκή ακαμψία, ξηρότητα στο δέρμα, δυσκοιλιότητα, φούσκωμα, πόνο στο κάτω μέρος της πλάτης και χαμηλά επίπεδα ενέργειας. Αντιθέτως Vata σε ισορροπία σημαίνει δημιουργικότητα, αυξημένη αντίληψη, προσαρμοστικότητα, ευελιξία και εκφραστικότητα.

Tips για ισορροπία της Vata το Φθινόπωρο

Ακολουθήστε μία δίαιτα που περιλαμβάνει ζεστά θρεπτικά γεύματα και ροφήματα. Αποφύγετε τις κρύες και ωμές τροφές.

• Αν επιλέξετε ωμή σαλάτα, εμπλουτίστε την με dressing πλούσιο σε καλά λιπαρά.

• Εκμεταλλευτείτε τα λαχανικά και τα φρούτα εποχής όπως η πορτοκαλί κολοκύθα, τα μήλα, τα σταφύλια, τα κάστανα, το ρόδι κτλ.

Αποφύγετε ή περιορίστε τις τροφές που προκαλούν διέγερση όπως για παράδειγμα ο καφές.

• Εντάξετε στη ρουτίνα σας αγιουρβεδικά μασάζ με ζεστό λάδι (ονομάζεται Abhayanga στο link μπορείτε να διαβάσετε για αυτό).

• Απλώστε στην άκρη των ρουθουνιών σας μικρή ποσότητα σησαμέλαιου ως πρόληψη από το κρυολόγημα και να για ενυδάτωση της περιοχής.

• Αφιερώστε χρόνο για στροφή προς τα έσω κάνοντας είτε λίγα λεπτά διαλογισμό το πρωί ή και το βράδυ ή απλά διατηρώντας ησυχία και επίγνωση όταν καταναλώνετε τα γεύματά σας. Ρίξτε τους ρυθμούς ανά τακτά χρονικά διαστήματα για να επαναφορτιστείτε σε σώμα και νου.

Ασκηθείτε καθημερινά, επιλέγοντας τρόπους που γεμίζουν ενέργεια το σώμα και ισχυροποιούν το ανοσοποιητικό σύστημα. Καλές επιλογές είναι η yoga και το περπάτημα.

• Το Φθινόπωρο είναι η κατάλληλη εποχή για αποτοξίνωση. Στο πλαίσιο αυτό κάντε εκκαθάριση και στον φυσικό σας χώρο, στο σπίτι ή στο γραφείο σας. Η ποιότητα της απλότητας θα σας προσφέρει ηρεμία και θα σας βοηθήσει να οργανωθείτε προς την κατεύθυνση που επιθυμείτε.

• Είναι επίσης μία εποχή εκκίνησης. Μία νέα αρχή. Αναθεωρήστε τις προθέσεις σας και τους στόχους σας. Βάλτε καλύτερες προτεραιότητες. Κάντε ωφέλιμες αλλαγές. Η εποχή εμπνέει τέτοιες δράσεις.

• Σε μία εποχή έντονης έμπνευσης και δημιουργικότητας τροφοδοτήστε τον νου σας με εμπνευστική “τροφή”, όπως βιβλία, δραστηριότητες, κύκλους ανθρώπων που δημιουργούν το περιβάλλον για να πάτε πιο μακριά.

Πηγή: www.konstantinosc.com


Ο Κωνσταντίνος Χαραντινιώτης είναι Well-being Mentor, Ayurvedic Life-Style Consultant, NLP Master Coach, και διεθνώς αναγνωρισμένος Δάσκαλος Mindfulness, διαλογισμού και Γιόγκα. Προσφέρει ατομικές συνεδρίες και εξειδικευμένα προγράμματα Well- being Coaching & σεμινάρια με θέμα το Mindfulness. Επίσης προσφέρει προγράμματα επικοινωνιακών δεξιοτήτων και εργασιακού well-being σε επιχειρήσεις και οργανισμούς. Την εμπειρία και τις γνώσεις του τις μοιράζεται μέσω podcast, αρθρογραφίας και βίντεο στο κανάλι του στο YouTube.

share post to:
Author