Ψηφιακή Αποτοξίνωση: SOS

Από την Νταίζη Μανιατοπούλου, Ψυχοθεραπεύτρια.

Μικροί και μεγάλοι στην εποχή μας περνάμε πολλές ώρες μπροστά από τις οθόνες του υπολογιστή ή του κινητού μας, συνδεδεμένοι μέσω ίντερνετ με τα social media, το YouTube, και με διάφορα site.

Κανείς δεν αρνείται ότι η χρήση της τεχνολογίας και του Ίντερνετ έχουν βελτιώσει τη ζωή μας δίνοντας μας εύκολη και γρήγορη πρόσβαση σε πολύ χρήσιμες πληροφορίες και υπηρεσίες. Το πρόβλημα είναι όταν ο ψηφιακός κόσμος κατακλύζει το μεγαλύτερο κομμάτι της καθημερινότητας μας και τελικά γίνεται εθισμός.

Δυστυχώς, όλο και πιο συχνά χάνεται εντελώς η ισορροπία μεταξύ της ζωής μας στον αληθινό κόσμο και στον ψηφιακό κόσμο. Δεν αντιλαμβανόμαστε ότι δεν έχουμε μια φυσιολογική ζωή, με επαρκή διάδραση με τους ανθρώπους και τη φύση.

Πρόσφατες έρευνες έχουν δείξει πως η εκτεταμένη καθημερινή χρήση των smartphones και των social media, οδηγούν σε αυπνία, κατάθλιψη, αγχώδεις διαταραχές και παρορμητική συμπεριφορά.

Αξιοσημείωτο είναι ότι ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (WHO) έχει κατατάξει την υπερβολική ενασχόληση με τα βιντεοπαιχνίδια σε νέα ψυχική διαταραχή (gaming disorder), η οποία κατατάσσεται στην ίδια κατηγορία με τις υπόλοιπες διαταραχές εθισμού όπως ο εθισμός από αλκοόλ, ναρκωτικές ουσίες και τυχερά παιχνίδια.

Ο ΠΟΥ, τονίζει την επιτακτική ανάγκη για περιόδους ψηφιακής αποτοξίνωσης προκειμένου να αναχαιτιστεί ο ολοένα αυξανόμενος εθισμός από τον ψηφιακό κόσμο.

Όλοι μας αν το αποφασίσουμε μπορούμε να πάρουμε συνειδητά την απόφαση να ξεκινήσουμε ένα σταδιακό πρόγραμμα αποτοξίνωσης κατά τη διάρκεια του οποίου θα αποσυνδεόμαστε για κάποιο χρονικό διάστημα από το ίντερνετ και τις smart συσκευές και αντίστοιχα θα συνδεόμαστε με τη φύση και τους ανθρώπους πραγματικά.

Μπορείς να ξεκινήσεις κλείνοντας το κινητό σου και όλες τις υπόλοιπες ψηφιακές συσκευές για 15’ την ημέρα. Ο στόχος είναι κάθε μέρα να αυξάνεις την χρονική διάρκεια. Μπορείς να φτάσεις να απέχεις κάθε μέρα για κάποιες ώρες είτε συνεχόμενα είτε να κάνεις 5 με 6 ψηφιακά διαλείμματα διάρκειας 30’ το καθένα μέσα στην ημέρα. Επίσης κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου θα ήταν χρήσιμο να διαλέξεις μία μέρα κατά τη διάρκεια της οποίας θα απέχεις εντελώς από την ψηφιακή σου περιπλάνηση σε κοινωνικές πλατφόρμες και ψηφιακά μέσα. Μπορείς να διαθέσεις μόνο λίγο χρόνο να κοιτάξεις τα email σου και κάποια προσωπικά μηνύματα.

Κάτι άλλο που χρειάζεται να έχουμε κατά νου είναι πως η διακοπή στη χρήση του κινητού τηλεφώνου και κάθε άλλης ψηφιακής συσκευής, είναι απαραίτητο να γίνεται τουλάχιστον μία ώρα πριν πάμε στο κρεββάτι. Δεκάδες έρευνες επιβεβαιώνουν ότι ο ποιοτικός ύπνος διαταράσσεται από τη χρήση smartphones κλπ επειδή το μπλε φως που εκπέμπουν αυτές οι συσκευές καθυστερεί την απελευθέρωση της μελατονίνης -ορμόνη που ρυθμίζει τον ύπνο- με πολύ επιβαρυντικές συνέπειες για την σωματική και την ψυχική μας υγεία μακροχρόνια.

Ένα άλλο μέτρο που είναι χρήσιμο να πάρουμε είναι να έχουμε σαν οικογενειακό κανόνα τη μη χρήση κινητών τηλεφώνων κατά τη διάρκεια των γευμάτων. Κανένα μέλος της οικογένειας δεν πρέπει να φέρνει στο τραπέζι το κινητό του τηλέφωνο ώστε, να υπάρχει η απρόσκοπτη ευκαιρία να επικοινωνήσουν τα μέλη της οικογένειας που συγκεντρώνονται για το φαγητό.

Τα συνειδητά και ηθελημένα ψηφιακά διαλείμματα είναι ευκαιρίες για να σπάσουμε το συνήθειο να είμαστε συνεχώς διαθέσιμοι στα τηλέφωνα, να χαμηλώσουμε τους ρυθμούς, να έρθουμε σε φυσική επαφή με τους ανθρώπους, να βγούμε έξω και να αναπνεύσουμε, να έχουμε αποκλειστικό χρόνο με τον εαυτό μας, να ξεκουραστούμε, να διαβάσουμε ένα βιβλίο, να τραγουδήσουμε, να απολαύσουμε ένα γεύμα, να διαλογιστούμε, να χορέψουμε, να συζητήσουμε, να έρθουμε αντιμέτωποι με την πραγματική μας δυσκολία και εξάρτηση από τις ψηφιακές συσκευές, να γίνουμε περισσότερο δημιουργικοί έχοντας ένα πιο «καθαρό» μυαλό, να νιώσουμε ελεύθεροι!

Η ψηφιακή αποτοξίνωση είναι ένας τρόπος να αποσυνδέομαι, ώστε να μπορέσω να συνδεθώ ουσιαστικά.

Μη χάνεις χρόνο, ξεκίνα σήμερα την ψηφιακή σου αποσύνδεση ώστε να κερδίσεις όλα τα οφέλη που θα σου φέρει η ουσιαστική σου σύνδεση με τον εαυτό σου, τους άλλους και τη φύση!

Καλή αρχή!


Η Νταίζη Μανιατοπούλου σπούδασε ψυχολογία στο Deree – The American College of Greece όπου και ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές της σπουδές, Master of Science in Counseling Psychology and Psychotherapy. Από το 2016 εργάζεται ιδιωτικά ως ψυχοθεραπεύτρια, είναι συντονίστρια εβδομαδιαίων ομάδων εκπαίδευσης γονέων και έχει δημιουργήσει τα 12 online μαθήματα για γονείς.

share post to:
Author