Πως να Αναγνωρίσεις τα Θετικά των Ανθρώπων Γύρω σου

Από τη Νάντια Καπλανίδου, Business Coach & Mentor.

Διανύουμε μια περίοδο όπου όλοι μας πιεζόμαστε σε πολλά επίπεδα, σε ένα πλαίσιο ανελευθερίας και ανασφάλειας. Πιο πολύ από ποτέ λοιπόν όλοι μας έχουμε την ανάγκη να ακούσουμε κάτι θετικό, έναν «καλό λόγο», που θα μας κάνει να νιώσουμε καλύτερα, θα μας δώσει αυτοπεποίθηση και δύναμη να συνεχίσουμε. Πόσοι όμως από εμάς ξέρουμε να εκφράζουμε σωστά μια αναγνώριση; Πόσο σημαντικό είναι πραγματικά για έναν ηγέτη, έναν επιχειρηματία, έναν δάσκαλό ή ένα γονιό να ξέρει να το κάνει σωστά;

Σήμερα θα σας παρουσιάσω μια συγκεκριμένη μεθοδολογία, με απλά βήματα αλλά πολύ ουσία, που θα σας βοηθήσει να μην περιορίζεστε σε ένα μπράβο ή ευχαριστώ αλλά να κάνετε ένα «λεκτικό δώρο» στους ανθρώπους γύρω σας. Είναι μια μεθοδολογία και φέρνει αποτελέσματα φτάνει να είναι αληθινή και να μην γίνεται απλά τεχνικά.

Τα βήματα λοιπόν είναι τα εξής:

1. Αναγνώριση Χαρακτηριστικού Προσωπικότητας

π.χ. υπεύθυνος, υπομονετικός, οργανωτικός, συνεργάσιμος κ.λ.π.
Ίσως είναι και το πιο δύσκολο από την όλη διαδικασία αναγνώρισης γιατί δεν έχουμε συνηθίσει να το κάνουμε στην καθημερινότητα μας. Θα πρέπει λοιπόν να προσδιορίσουμε, σκεπτόμενοι είτε τις πράξεις είτε από την στάση του ανθρώπου απέναντί μας, ποιο χαρακτηριστικό της προσωπικότητας του θέλουμε να «επιβραβεύσουμε». Οι άνθρωποι βέβαια δεν έχουν συνηθίσει να παίρνουν αναγνώριση για την προσωπικότητα τους αλλά μόνο για το επιτεύγματα τους και αυτό από μόνο του θα κάνει τεράστια διαφορά από την πρώτη κιόλας πρόταση μας.

2. Ποια είναι η απόδειξη;

Πρέπει να αναφέρουμε ένα συγκεκριμένο περιστατικό όπου το χαρακτηριστικό αυτό αναδεικνύεται. Η αναγνώριση γίνεται έτσι πιο “εύπεπτη” και πιστευτή από τον συνομιλητή μας.

3. Ποιο είναι το όφελος από τα χαρακτηριστικό αυτό της προσωπικότητας;

Εδώ θα πρέπει να επισημάνουμε πως μπορεί ο ίδιος ή οι γύρω του να “κερδίσουν” από αυτό. Συνήθως στο στάδιο αυτό ο συνομιλητής σαστίζει και αισθάνεται πως θέλει με κάποιο τρόπο να ανταποδώσει και δεν ξέρει πως…

4. Η ερώτηση

Κάνουμε μία οποιαδήποτε απλή ερώτηση που συνδέεται με την αναγνώριση αλλά όχι σε σχέση με το περιστατικό που περιγράψαμε. Θα βγάλουμε έτσι το συνομιλητή από την αμήχανη στιγμή και θα προχωρήσει η συζήτηση. π.χ.
Πως το αξιοποιείς σε άλλους τομείς της ζωής σου;
Είσαι και σε άλλους τομείς έτσι;
Πόσο θετικά σε έχει επηρεάσει έως τώρα;
Πόσο πιστεύεις ότι θα σε βοηθήσει στο μέλλον;

Την αναγνώριση την διέπουν 4 κανόνες

  1. Αναγνωρίστε 1 και ΜΟΝΟ χαρακτηριστικό την φορά. Αλλιώς αποσυντονίζουμε το συνομιλητή. Αυτό το χαρακτηριστικό συνδέστε το με 1 περιστατικό. Αν αναφερθούμε σε πολλά μπορεί να τον μπερδέψουμε ή να τον βάλουμε να το συνδέσει με άλλα θέματα.
  2. Υπογραμμίζουμε ΓΙΑΤΙ είναι σημαντικό για τον ίδιο ή την ομάδα του.
  3. Κλείνουμε πάντα με ερώτηση.
  4. Δεν πρέπει να την χρησιμοποιούμε συχνά γιατί ο απέναντι μας μπορεί να νιώσει με τον καιρό ότι τη χρησιμοποιούμε χειριστικά.

Για να γίνει όμως πιο κατανοητό ας δούμε κάποια παραδείγματα:

  • Άννα θαυμάζω το πόσο αποτελεσματική είσαι.

Το τελευταίο διάστημα για λόγους υγείας δεν μπορούσα να είμαι συγκεντρωμένη στα project που αναλάβαμε μαζί, εσύ όμως αντιμετώπισες την κατάσταση αυτή όχι με γκρίνια αλλά με υπευθυνότητα και συνέπεια και το αποτέλεσμα βγήκε εξαιρετικό.

Η στάση σου αποτελεί παράδειγμα για όλους μας αφού μας έδειξες ότι οι απρόβλεπτες δυσκολίες που προκύπτουν δεν πρέπει να αποτελούν δικαιολογίες για μέτρια αποτελέσματα αλλά πρόκληση για να κρατηθούν τα αποτελέσματα σε υψηλά επίπεδα.

Στο σπίτι σου πρέπει να μεγαλώσεις πρωταθλητές…

  • Ανδρέα έχω εντυπωσιαστεί με το πόσο ευέλικτος είσαι.

Άλλαξε σε μία νύχτα η υπεύθυνη του τμήματος μας και αντί να “παγώσεις” στην αρχή όπως όλοι μας την προσέγγισες κάνοντας της τις σωστές ερωτήσεις για να καταλάβεις την δική της οπτική και απαιτήσεις.

Βοήθησες έτσι όλο το τμήμα να προσαρμοστεί γρήγορα στην νέα τάξη πραγμάτων και αλλά και την ίδια να νιώσει αμέσως άνετα μαζί μας.

Ήσουν έτσι από μικρός;

Και ένας για τα παιδιά σας!

  • Μαρία μου είσαι τόσο υπεύθυνη και πρόθυμη να προσφέρεις!

Έλειψα όλο το πρωί για δουλείες και σας ζήτησα να διατηρήσετε το σπίτι καθαρό γιατί το απόγευμα θα έχουμε επισκέψεις. Εσύ όχι μόνο φρόντισες να είναι τα πράγματα στη θέση τους αλλά τακτοποίησες και το δωμάτιο σας και έβαλες τα άπλυτα πιάτα και ποτήρια στο πλυντήριο.

Έτσι και εμένα ξεκούρασες από δουλείες που θα έπρεπε να κάνω και μου απέδειξες πως δεν χρειάζεται να σου ζητήσω κάτι για να πάρεις πρωτοβουλία προς τη σωστή κατεύθυνση.

Αν είσαι έτσι και στο σχολείο είμαι σίγουρη ότι και η δασκάλα σου θα είναι τόσο περήφανη για εσένα όσο και εγώ…

Πάρτε λοιπόν χαρτί και μολύβι και σκεφτείτε 3 σημαντικούς ανθρώπους στη ζωής σας που θέλετε να τους κάνετε αυτό το «λεκτικό δώρο», γράψτε τους επαίνους που θέλετε να εκφράσετε και κάντε τρία τηλεφωνήματα σήμερα το απόγευμα… Είναι πιο εύκολο στην αρχή να το κάνετε τηλεφωνικά μέχρι και εσείς να εξοικειωθείτε με την μέθοδο αυτή.

Σίγουρα όμως δεν συγκρίνεται με την εμπειρία που και εσείς θα ζήσετε βλέποντας την αντίδραση των ανθρώπων από κοντά…

Καλή επιτυχία!


Η Νάντια Καπλανίδου είναι επιχειρηματίας Business Coach & Mentor με 25 χρόνια επαγγελματικής πορείας. Σήμερα είναι διευθύντρια και ιδιοκτήτρια του Κέντρου Δια Βίου Μάθησης & Συμβουλευτικής ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ και γνωστή Business Coach & Mentor επιχειρηματιών, επαγγελματιών και στελεχών συμμετέχοντας σε projects αναδιοργάνωσης, συγχώνευσης, πώλησης επιχειρήσεων με εξειδίκευση στις οικογενειακές επιχειρήσεις και τα θέματα που προκύπτουν κατά τη διαδοχή σε αυτές. 

share post to:
Author