Instagram & Influencers – Στον Παλμό του Αλγόριθμου

Από τη Ράνια Γ. Γεωργιάδου, Interior Designer – Θεωρητικό Τέχνης.

Τον Οκτώβριο του 2010, στο κατώφλι μιας νέας δεκαετίας τότε, εμφανίζεται μια νέα εφαρμογή για κοινή χρήση φωτογραφιών στο App Store της Apple: το Instagram. Σχεδιασμένη από τους Kevin Systrom και Mike Krieger προορίζεται αρχικά για χρήση επισήμανσης τοποθεσίας (geo- tagging) στο IOS. Όμως οι δημιουργοί της γρήγορα αντιλαμβάνονται ότι στην αγορά υπάρχει η ανάγκη για μια πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης με βάση τις εικόνες, φτιαγμένη ειδικά για smart phones. Πόσο δίκιο είχαν! Μέσα σε τρεις μήνες ένα εκατομμύριο χρήστες κάνουν λογαριασμό στο Instagram, ενώ το 2012 η εφαρμογή προσαρμόζεται στο Android μέχρι να πουληθεί στη Facebook για ένα δισ. δολάρια.

Chiara Ferragni

Περισσότερο από κάθε άλλη εφαρμογή social media, το Instagram δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες του να “κτίσουν” και να “ενεργοποιήσουν” ολόκληρους χαρακτήρες βασισμένους σε εικόνες της επιλογής τους, όπου προβάλλεται ένας “ιδανικός εαυτός”. Σ’ εκείνο ακριβώς το σημείο γεννιέται η έννοια followers (το Twitter ήταν το πρώτο που μετέτρεψε τους “φίλους” σε “ακόλουθους”). Τα social media εισέρχονται πλέον στην εποχή των followers και από το 2016 αναγνωρίζεται και επίσημα ο όρος “influencer” (αυτός που χρησιμοποιεί τη δύναμη των ακολούθων του για να προωθήσει πωλήσεις προϊόντων, social media marketing.)

Cristiano Ronaldo

Με έμφαση στο βομβαρδισμό στερεότυπων εικόνων, το instagram δίνει τη δυνατότητα στους δημοφιλείς και διάσημους χρήστες του, αλλά και στις fashion bloggers (ήδη γνωστές από site όπως το WordPress από το 2000) να μετατρέψουν τους πιστούς τους followers σε πελάτες – αγοραστές.

Κάπως έτσι γεννιούνται οι influencers και αρχίζουν πολύτιμες συνεργασίες με ονομαστά brands που προσελκύουν τον απλό θεατή ο οποίος εμπιστεύεται απόλυτα τον “καλοστημένο” influencer και τα είδη που αυτός προωθεί.

Τα τελευταία χρόνια έχει εκτοξευθεί ο αριθμός των influencers και έχει επικρατήσει ένα ανελέητο μάρκετιγκ, ενώ η αρχική έννοια της δικτύωσης για επικοινωνία με άλλους ανθρώπους έχει χαθεί. Αυτός ο ιδεατός κόσμος lifestyle και μόδας σχοινοβατεί ανάμεσα στην αληθινή ζωή και σε μια εικονική πραγματικότητα, προκαθορισμένη από έναν αλάνθαστο αλγόριθμο που στόχο έχει μάλλον να αναδεικνύει αυτούς που χρησιμοποιούν συστηματικά την εφαρμογή και όλες τις παραμέτρους της!

Ιστορικά θα μπορούσαμε να πούμε ότι η Coco Chanel ήταν η απόλυτη fashion influencer στη δεκαετία του ’20. Ο Άη Βασίλης όπως τον δημιούργησε η Coca Cola για τη διαφημιστική καμπάνια της το 1931, ο star του NBA Michael Jordan το 1984 όταν συνεργάστηκε με τη NIKE και έκανε πωλήσεις ύψους 70 εκατομμυρίων δολαρίων με τα περίφημα Air Jordan, όλοι ήταν influencers της εποχής.

Καθώς το influencer market του instagram αγγίζει τα 2,3 δισ. δολάρια το 2020, 89% των διαφημιστικών εταιρειών το τοποθετούν ως τη σημαντικότερη πλατφόρμα για τις καμπάνιες τους.

@muradosmann

Υπάρχουν πλέον εκατομμύρια influencers για κάθε κατηγορία που μπορεί να φανταστεί κανείς. Στην κορυφή βρίσκονται top celebrities όπως η ηθοποιός και τραγουδίστρια Selena Gomez ($ 800.000 για κάθε χορηγούμενο post), η Kylie Jenner, reality star και επιχειρηματίας (ένα εκ. δολάρια για κάθε post) καθώς κι οι υπόλοιπες αδερφές Kardashian, οι top ποδοσφαιριστές Ronaldo και Messi (συνεργασία με τη Lay’s), o ηθοποιός Dwayne Johnson, “The Rock,” εδώ τα νούμερα μιλάνε μόνα τους.

Στο χώρο της μόδας η πασίγνωστη blogger Chiara Ferragni με 22,4 εκ. followers εξασφάλισε top συνεργασίες λόγω της τεράστιας επιρροής που είχε στα social media, ενώ για το 2020 νούμερο ένα fashion icon γίνεται ο 28χρονος σταρ του Disney Channel, Cole Sprouse (@colesprouse) με 33,7 εκ. followers. Στα ταξίδια ξεχωρίζουν ο Jack Morris (@doyoutravel) και ο @muradosmann (πρώτος σκέφτηκε να φωτογραφίσει την κοπέλα του να τον τραβάει απ’ το χέρι στις εξορμήσεις τους). Στο χώρο του φαγητού ο Gordon Ramsay (@gordongram) με 10,8 εκ., στο fitness η Kayla @kayla_itsines (12,7 εκ.). Στο make-up ο youtuber James Charles (26,2 εκ.) και πάει λέγοντας…

Selena Gomez

Ασχέτως κατάταξης στις top λίστες που μετρούν εκατομμύρια followers, το βέβαιο είναι ότι το μέλλον για την αγορά των influencers είναι ευοίωνο σύμφωνα με το website Business Insider και προβλέπεται να αγγίξει τα 15 δις μέχρι το 2022.

Αυτή η ολοένα εξελισσόμενη βιομηχανία πρέπει να παραμείνει ευέλικτη και να καινοτομεί συνεχώς προκειμένου να ικανοποιεί τις απαιτήσεις των καταναλωτών μέσα από τις νέες τεχνολογίες όπως τα short videos. (Το Reels του instagram είναι το νέο χαρακτηριστικό της εφαρμογής που θα σας επιτρέπει να δημιουργείτε video clips 15 δευτερολέπτων με πολλά εφέ και μουσική, κάτι σαν το Tik Tok. Από αυτό το σημείο αναλαμβάνει η gen – Z.) Οι νέες αξίες που τη διέπουν είναι η συνεχής και στοχευμένη αλληλεπίδραση μεταξύ των πολυάριθμων ειδικών του χώρου, ποσταρίσματα με πιο ποιοτικό περιεχόμενο βασισμένο στην “ειλικρίνεια” των influencerς και στην προβολή της αυθεντικής τους προσωπικότητας, που θα τους συνδέουν πιο αποτελεσματικά με το κοινό τους.

Μερικοί αγαπημένοι λογαριασμοί στο feed μου:
@natgeotravel ταξίδια – φύση
@emilisindlev μόδα – στυλ
@alyssakapitointeriors interior design
@konservavintage παλιές φωτογραφίες απ’ όλη την Ελλάδα
@ovidiuselaru_ καλλιτεχνικές φωτογραφίες


Η Ράνια Γεωργιάδου σπούδασε Interior Design στο Teesside και ολοκλήρωσε τις Μεταπτυχιακές της σπουδές στη θεωρία της τέχνης και της αρχιτεκτονικής στο University of Kent, στην Αγγλία. Έχει αποκτήσει εμπειρία στον τομέα του σχεδιασμού και της κατασκευής εσωτερικών χώρων και άλλων έργων στην εταιρεία ARXITEX A.E. και έχει εργαστεί στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης ως exhibition designer. Έχει αρθρογραφήσει σε τεχνικά περιοδικά όπως το περιοδικό ΚΤΙΡΙΟ. Δραστηριοποιείται ανεξάρτητα στο χώρο του interior design και ασχολείται κυρίως με ανακαινίσεις και styling χώρων.

share post to:
Author