21 Digital Trends για το 2021

Από τον Δημήτρη Δημητριάδη, Digital Futurist.

Το 2020 ήταν η χρονιά που το μέλλον αναβλήθηκε. Η επιδημία του covid19 μας υπενθύμισε τα αυτονόητα — μία προετοιμασία για ένα μελλοντικό γεγονός δεν είναι ποτέ αυτονόητη. Ωστόσο, η ζωή συνεχίζεται κι εγώ ως Digital Futurist, πρέπει να εντάξω ακόμη μια φορά τη μελλοντική σκέψη στην καθημερινότητά μου. Όπως κάθε χρόνο, η ομάδα μου ετοιμάζει μία λίστα με όλες τις digital τάσεις που αναμένεται να δούμε στην καθημερινή μας ζωή – αν δεν τις έχουμε ήδη δει.

Ας δούμε τις 21 τάσεις για το 2021- την χρονιά που είναι αφιερωμένη στο εμβόλιο.

1. Φωνητική αναζήτηση και έξυπνα ηχεία
Αν μου πείτε ότι δεν έχετε μιλήσει ποτέ στα αντικείμενά σας (ή δεν ξέρετε τουλάχιστον ένα άτομο που να το κάνει) δεν θα σας πιστέψω! Η φωνητική αναζήτηση είναι πλέον ενσωματωμένη σε πολλές ηλεκτρικές συσκευές — τηλέφωνα, υπολογιστές, τηλεοράσεις, ηχεία, ακόμα και ψυγεία υπακούν σε φωνητικές εντολές. Υπολογίζεται ότι μέχρι το 2022, το 55% των Αμερικανών θα χρησιμοποιούν αποκλειστικά την φωνητική εντολή για τις αναζητήσεις τους. Γι’ αυτό και οι εταιρείες οφείλουν να επαναπροσαρμόσουν τις στρατηγικές τους για το 2021 γύρω από αυτό το διαχρονικό πια trend.

2. Πωλήσεις από τα social media και αναρτήσεις που «πουλάνε»

Το e-commerce και τα social media αλλάζουν καθημερινά. Νέα features ξεπροβάλλουν διαρκώς, καθιστώντας τις online αγορές ακόμα πιο εύκολες. Ένα μόνο κλικ πάνω σε μια εικόνα στο Instagram είναι πλέον αρκετή για να κάνει check-out ο χρήστης και να αγοράσει ένα προϊόν. Τα brands πλέον χρησιμοποιούν τα social media, μαζί με τα e-shop τους, για να μεγιστοποιήσουν τις πωλήσεις τους.

Οι εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορείου ευελπιστούν ότι αυτή η τάση θα μειώσει το ρίσκο εγκατάλειψης προϊόντων στο καλάθι αγορών, αφού πρέπει να εναλλάσσουν εφαρμογές ή να εγγράφονται σε άγνωστα sites.

Τα social media παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο στο ψηφιακό marketing και είναι χρυσορυχείο για όποιον τα χρησιμοποιεί σωστά. Και ακόμη περισσότερο, το οπτικό εμπόριο (visual commerce) εκτινάσσεται, αφού οι καταναλωτές θέλουν να αγοράσουν προϊόντα που βλέπουν απλά στο newsfeed τους.

3. Αυτοματοποίηση & Τεχνητή Νοημοσύνη
Μια έρευνα της Gartner υποστηρίζει ότι 30% των επιχειρήσεων θα ενσωματώσουν την Τεχνητή Νοημοσύνη στις διαδικασίες πωλήσεών τους μέχρι το 2021.

Στην πραγματικότητα, θα πρέπει να περιμένουμε ακόμα περισσότερα, αν αναλογιστούμε τα εκπληκτικά οφέλη της τεχνητής νοημοσύνης και της αυτοματοποίησης στις πωλήσεις και το marketing γενικότερα.

Για παράδειγμα, η τεχνητή νοημοσύνη και οι αυτοματισμοί μπορούν να χρησιμοποιηθούν να βελτιωθεί η εμπιστοσύνη των πελατών, να προβλεφθεί η συμπεριφορά τους με προγνωστικά μοντέλα αναλύσεων, να βελτιωθεί η εμπειρία χρήστη (user experience) με έξυπνα chatbots, να αυξηθούν οι πωλήσεις με αναλυτικά στοιχεία για το κοινό ή να αναβαθμιστεί το περιεχόμενο με εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης για εξατομικευμένες πληροφορίες. Αυτά είναι μόνο ελάχιστες από τις εφαρμογές που μπορούν να βελτιώσουν και να αναβαθμίσουν την digital παρουσία ενός brand.

4. Επαυξημένη Πραγματικότητα & Τεχνολογίες ολιστικής εμπειρίας (Immersive Technologies)
Σύμφωνα με άλλη έρευνα μέχρι το 2022 το 70% των εταιρειών θα έχει ξεκινήσει να πειραματίζεται με νέες τεχνολογίες, ενώ το 25% θα τις έχουν εφαρμόσει. Παράλληλα, καθώς η εικονική πραγματικότητα (VR) ενθουσιάζει τους πάντες με βαρύγδουπες ιδέες επιστημονικής φαντασίας, η επαυξημένη πραγματικότητα φαίνεται να είναι πολύ πιο εφαρμόσιμη σε θέματα marketing.

5. Μοντέλα πρόβλεψης για analytics
Τα predictive analytics στην πράξη είναι η χρήση συλλογής δεδομένων με μοντέλα προβλέψεων και εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης για να εντοπιστούν επαναλαμβανόμενα μοτίβα και να προβλέψουν το μέλλον. Μιλώντας για τάσεις στο digital marketing, βλέπουμε ήδη την εφαρμογή τους, καθώς χρησιμοποιούνται σε προηγμένα μοντέλα κατηγοριοποίησης δεδομένων και προσωποποιημένων στοιχείων, κάτι το οποίο βοηθά τους marketers να αποφύγουν την ανάμειξη στοιχείων και να βελτιώσουν την ικανοποίηση και αφοσίωση των πελατών τους.

6. 5G
Η τεχνολογία 5G, ή 5ης γενιάς τεχνολογία για φορητές συσκευές, σηματοδοτεί μία νέα εποχή στον τομέα της ψηφιακής επικοινωνίας. Η ψηφιακή επίδρασή της τεχνολογίας αυτής αναμένεται να γίνει ιδιαίτερα αισθητή σε κάθε τομέα πολύ σύντομα και θα αλλάξει τον κόσμο για πάντα.

7. Privacy Marketing (Marketing Ιδιωτικότητας)
Σχετικά πρόσφατα, αποκαλύφθηκε ότι η British Airways κλήθηκε να πληρώσει πρόστιμο ύψους £183 εκ. για απάτη σχετικά με τα προσωπικά δεδομένα, ενώ η παγκόσμια αλυσίδα ξενοδοχείων Marriott χρεώθηκε £99 εκ. αφού δεν κατάφερε να προστατεύσει τα προσωπικά δεδομένα 339 εκατομμυρίων επισκεπτών. Παράλληλα, στις ΗΠΑ έχουν ήδη ξεκινήσει νομικές διαδικασίες σχετικά με την προστασία της ιδιωτικότητας των καταναλωτών, παρά τις αντιδράσεις των κολοσσών, όπως το Facebook.

Είναι ξεκάθαρο πλέον ότι οι άνθρωποι (αλλά όχι οι εταιρείες) παγκοσμίως παίρνουν πολύ σοβαρά την ιδιωτικότητα, ενώ οι marketers -που εξαρτώνται από αυτούς τους ανθρώπους- δεν μπορούν παρά να προσαρμοστούν στους νέους κανόνες. Ένας από τους σημαντικότερους είναι ότι οι marketers πρέπει πλέον να κερδίζουν τις προσωπικές πληροφορίες όσων στοχεύουν, παρά να ασκούν πρακτικές marketing που αφορούν στη μάζα. Οι κανόνες για τα προσωπικά δεδομένα ήρθαν για να μείνουν. Το δείχνουν κινήσεις όπως της Apple και σίγουρα μεγάλων κολοσσών που θα ακολουθήσουν.

8. IoT (Internet of Things)
To Internet of Things (IoT) είναι το Ίντερνετ των πραγμάτων: έξυπνες ηλεκτρικές συσκευές, καθημερινά αντικείμενα με σύνδεση στο internet και τεχνολογία που την φοράμε: πλέον όλα αυτά τα μικρά αντικείμενα έχουν εγκατασταθεί στη ζωή μας. Πρόκειται για το next big thing στο οποίο θα πρέπει να προσαρμοστούν όλες οι πρακτικές του digital.

9. Chatbots
Και για το 2021, τα chatbots αναμένεται να παίξουν μεγάλο ρόλο στις πρακτικές digital marketing. Βασισμένη στην τεχνητή νοημοσύνη, αυτή η τεχνολογία χρησιμοποιεί τα άμεσα μηνύματα σε πραγματικό χρόνο, 24/7, ώστε οι πελάτες ή οι επισκέπτες ενός website να έχουν άμεση υποστήριξη. Πρόκειται για μία τεχνολογία με την οποία είναι ήδη εξοικειωμένοι οι περισσότεροι χρήστες και εξυπηρετεί τις online επιχειρήσεις με τον πλέον πρακτικό τρόπο.

10. Conversational Marketing
Η ήδη αναφερόμενη τεχνολογία των chatbots έχει ήδη επιφέρει ένα νέο καθεστώς για το σύγχρονο marketing — το conversational marketing.
Είναι η τάση των ανθρώπων να θέλουν να συνομιλήσουν άμεσα online με τα brands για να ενημερωθούν ή να λύσουν ένα πρόβλημά τους. Οι άνθρωποι το ψάχνουν και τα brands προσαρμόζονται. Φαίνεται ότι το 82% των online χρηστών που ψάχνουν απάντηση σε ένα ερώτημά τους, θέλουν άμεση απάντηση.

Το συνομιλητικό marketing διευκολύνει την επικοινωνία one on one, σε πραγματικό χρόνο, ανάμεσα σε brands και πελάτες. Και θα εξελιχθεί ακόμα περισσότερο.

11. Οπτική αναζήτηση (visual search)
Η οπτική αναζήτηση μπορεί να πάει την εμπειρία χρήστη σε ένα εντελώς νέο επίπεδο: οι χρήστες πλέον μπορούν να “ανεβάζουν” μία εικόνα για να πραγματοποιήσουν μία αναζήτηση και να λάβουν ακόμα πιο εξειδικευμένα αποτελέσματα. Έτσι, έχουν ακόμα καλύτερες πληρέστερες απαντήσεις σε αυτό που αναζητούν μέσα από οπτικά αποτελέσματα.

12. Video Marketing (ξανά και ξανά)
Το video marketing είναι μια από τις πιο σημαντικές (αν όχι η σημαντικότερη) τάσεις σήμερα και πιθανόν για τα επόμενα 5 χρόνια. Τα νούμερα από μόνα τους καθιστούν το video αναγκαίο σε κάθε digital στρατηγική του 2021:

● 70% των καταναλωτών λένε ότι έχουν κοινοποιήσει το video κάποιου brand
● 72% των επιχειρήσεων λένε ότι τα video έχουν συμβάλλει σημαντικά στην αύξηση των μετατροπών τους (conversion rate)
● 52% των καταναλωτών λένε ότι το να βλέπουν ένα video για ένα προϊόν τους κάνει να νιώθουν ακόμα πιο σίγουροι για μία online αγορά
● 65% των στελεχών επισκέπτονται το website ενός marketer και 39% καλούν έναν προμηθευτή, αφού παρακολουθήσουν ένα video

Είναι, λοιπόν, επιβεβλημένο για όλα τα brands να ενσωματώσουν το video στη στρατηγική τους με κάθε τρόπο.

13. Funnels με Φωνητικό Marketing (Voice Marketing Funnels)
Η φωνητική αναζήτηση (voice search) πρόκειται να κατακλύσει σύντομα το μεγαλύτερο μέρος των online αναζητήσεων, όπως ήδη αναφέραμε. Ωστόσο, αναμένεται να έχει ακόμα μία μεγάλη επιρροή σε μια θεμελιώδη πλευρά του marketing: το funnel. Πρόκειται στην ουσία για την πορεία ενός δυνητικού αγοραστή σε μια αναζήτηση πριν πραγματοποιήσει κάποια αγορά.

Με όλες αυτές τις τεράστιες αλλαγές στο digital marketing, το funnel αποκλείεται να μείνει το ίδιο. Πρέπει να εξελιχθεί. Το 2021, το γραμμικό funnel, με τα σταθερά βήματα των αγοραστών πριν την αγορά, δεν είναι πλέον σχετικό. Στην πραγματικότητα, η μετάβαση σε νέα δεδομένα έχει ήδη αρχίσει από πέρσι.

Στο νέο funnel του φωνητικού marketing, τα leads μπορούν να έρθουν σε διάφορα σημεία του customer journey, καθώς πολλοί καταναλωτές κάνουν τις αναζήτησεις τους από ψηφιακούς βοηθούς

— Alexa πες μου ποιο είναι το καλύτερο italian restaurant στην περιοχή.

Αυτό το νέο μοντέλο επιβάλλει ότι κάθε πελάτης θα αντιμετωπίζεται ανεξάρτητα, ως μοναδική οντότητα, αντί για μέρος μιας γενικευμένης προοπτικής και συνολικών πρακτικών και το brand θα είναι παρόν σε αυτές τις αναζητήσεις.

14. Influencer Marketing
Το Influencer marketing είναι ο τύπος του marketing που ονομάζουμε «από στόμα σε στόμα», και εστιάζει στη χρήση ατόμων με μεγάλη επιρροή για να περάσει ένα brand το δικό του μήνυμα σε μια μεγάλη αγορά.

Οι influencers μπορεί να είναι γνωστοί celebrities, αλλά πλέον είναι συνήθως προσωπικότητες με δυνατή παρουσία στο Instagram ή το YouTube που εξειδικεύονται σε έναν μόνο τομέα (niche) και μπορούν να περάσουν το μήνυμα μιας επιχείρησής ή ενός προϊόντος μέσα από τα social media και άλλα online κανάλια.

Καθώς το influencer marketing είναι πλέον πιο αυθεντικό από μια εταιρική διαφήμιση:
● 63% των καταναλωτών εμπιστεύονται την άποψη των influencers για προϊόντα, περισσότερο από όσα υποστηρίζει κάθε brand για τα προϊόντα αυτά
● 58% των ατόμων έχουν αγοράσει ένα νέο προϊόν μετά από παρότρυνση ενός influencer το τελευταίο 6μηνο

Αν δεν το έχετε κάνει ήδη, λοιπόν, θα πρέπει να εντάξετε σύντομα το influencer marketing στην ευρύτερη στρατηγική σας για το 2021.

15. Calm Commerce
Τώρα πλέον περισσότερο από ποτέ, οι άνθρωποι θέλουν προϊόντα και υπηρεσίες που τους βοηθούν να αντιμετωπίσουν τον κόσμο πνευματικά και ήρεμα. Λόγω της αύξησης του άγχους στη σύγχρονη κοινωνία -εν μέσω πανδημίας- έχει ήδη δημιουργηθεί η τάση για τις επιχειρήσεις να προωθούν πρακτικές που προσπαθούν να ηρεμήσουν τους καταναλωτές και να τους βοηθήσουν να βελτιώσουν την καθημερινότητά τους, χωρίς άγχος και στρες.

16. Εφαρμογές για Social messaging
Τα στατιστικά και οι έρευνες δείχνουν πλέον ότι οι εφαρμογές για social messaging (messenger, whatsapp) έχουν τεράστια απήχηση στο κοινό. Αφού, λοιπόν, οι χρήστες τείνουν να τις χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο για να συνομιλούν μεταξύ τους, είναι δεδομένο ότι οι επιχειρήσεις να ενσωματώσουν στη στρατηγική τους αυτές τις εφαρμογές, αφού πλέον βρίσκεται εκεί ένα πολύ μεγάλο κομμάτι του κοινού τους. Επίσης βλέπουμε νέους παίχτες να μπαίνουν στο παιχνίδι βλέπε Signal

17. Synthetic Media
Ο όρος “synthetic media” καλύπτει όλες τις εφαρμογές της σύγχρονης τεχνολογίας, από τις φωτογραφίες που παράχθηκαν μέσω τεχνητής νοημοσύνης, ή ψεύτικων βίντεο που παράχθηκαν πλήρως με τεχνητά μέσα (deep fake videos). Συνήθως χρησιμοποιούνται για χειρισμό και παραποίηση δεδομένων για την παραπλάνηση του κοινού. Θα πρέπει οι marketers να μάθουν να εντοπίζουν τέτοιες εφαρμογές αυτής της τάσης και να προσαρμόζονται αναλόγως.

18. Omnichannel Marketing
Μπορεί να φαίνεται λίγο ξεπερασμένος όρος, είναι ωστόσο πιο σχετικός από ποτέ για το 2021.
Το “omnichannel marketing” αναφέρεται στη διαδικασία του marketing μέσα από πολλές πλατφόρμες (όπως social media, εφαρμογές, email, blogs), ώστε να υπάρξουν ακόμα περισσότερα ταυτόχρονα σημεία που μπορείτε να εντοπίσετε τους πελάτες σας και να έρθετε σε επαφή μαζί τους.

Εάν τα brands το εκτελέσουν σωστά, δίνει τη δυνατότητα να περάσουν το μήνυμά τους με συνέχεια και συνοχή προς το κοινό, ώστε να πετύχουν τον σκοπό τους.

Τα στατιστικά δείχνουν ότι τα brands που χρησιμοποιούν τρία ή περισσότερα κανάλια ταυτόχρονα, έχουν καλύτερα αποτελέσματα:

● Ποσοστό διάδρασης (engagement): 18.96% σε omnichannel, 5,4% σε single-channel
● Συχνότητα αγορών: 250% υψηλότερο σε omnichannel
● Ποσοστό διατήρησης πελατών (customer retention): 90% υψηλότερο σε omnichannel

19. Google Ads Smart Bidding
Με την οργανική απήχηση στα social media να είναι συστηματικά σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα, οι πληρωμένες διαφημίσεις πρόκειται να κερδίσουν ακόμα μεγαλύτερο έδαφος το 2021. Και η βέλτιστη πρακτική πλέον είναι το σύστημα του smart bidding μέσω των Google Ads.

Η Google το εξηγεί ως τον τρόπο που οι αλγόριθμοι βοηθούν τα brands να κάνουν ακόμα πιο σίγουρες προβλέψεις για να τοποθετήσουν το budget τους ακόμα πιο αποτελεσματικά και να έχουν καλύτερα αποτελέσματα στις διαφημίσεις. Με λίγα λόγια, τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης της Google βοηθούν να μεγιστοποιηθεί το ROI (Return On Investment), ενώ το budget παραμένει ίδιο. Τα leads αυξάνονται, τα conversions το ίδιο και η ποιότητα των διαφημίσεων μεγιστοποιείται. Τα brands οφείλουν να το δοκιμάσουν και να πειραματιστούν για να πετύχουν ακόμα καλύτερα αποτελέσματα.

20. Clubhouse drop in audio chat
Έχετε ακούσει για το Clubhouse App; Γνωρίζετε γιατί έγινε τόσο δημοφιλές; Αν μπορούσαμε να απαντήσουμε με δύο λέξεις, αυτές θα ήταν: Ήχος και Δικτύωση. Πρόκειται για μία εφαρμογή που είναι ακόμα σε beta invitational only μορφή, αλλά όλοι ψάχνουν τρόπο να συμμετάσχουν. Κυριαρχεί μόνο ο ήχος και τα μέλη μπορούν να συμμετέχουν ενεργά σε συζητήσεις που τους ενδιαφέρουν σε εικονικά δωμάτια. Δεν καταγράφεται, ενώ δεν υπάρχουν γραπτά μηνύματα, ούτε φωτογραφίες ή βίντεο, πέρα από την φωτογραφία και την περιγραφή του προφίλ ενός χρήστη. Είναι μία εξαιρετική ευκαιρία για δικτύωση, αφού τα μέλη μπορούν να προσκαλούν άλλους χρήστες και να ανταλλάσσουν χρήσιμες απόψεις για ένα θέμα. Ωστόσο, ένα μέλος μπορεί να εισέλθει μόνο μετά από πρόσκληση άλλου μέλους. Αναμένονται ακόμα περισσότερες λεπτομέρειες μετά το επίσημο λανσάρισμά του. Stay tuned.

21. Digital business pivots may become permanent
Οι αλλαγές που έχει προκαλέσει η πανδημία στα μοντέλα λειτουργίας των επιχειρήσεων, αλλά και σε διάφορα business models (super market που υιοθέτησαν το same day delivery ενώ πριν δεν το είχαν σαν μοντέλο, cloud kitchens που δημιουργήθηκαν και κάνουν white label delivery για κάποιο brand etc) μπορεί να μην είναι απλά σημεία των καιρών και καταστάσεις της πανδημίας αλλά ήρθαν για να μείνουν και να μακροημερεύσουν.

22. Απευθείας αγορές μέσα από τα social media
Το Facebook και το Instagram το έχουν ενσωματώσει ήδη: οι χρήστες μπορούν να κάνουν κλικ σε μία φωτογραφία και με πολύ απλό τρόπο να πραγματοποιούν checkout απευθείας μέσω του προφίλ αυτού ή μέσω του e-shop του εκάστοτε brand.

Το e-commerce γίνεται όλο και ευκολότερο και τα brands μπορούν πλέον να έρθουν ακόμα πιο κοντά στους πελάτες τους μέσα από γνώριμες πλατφόρμες, βλέποντας τις πωλήσεις τους να αυξάνονται.

Φαίνεται ότι πλέον οι αγοραστές είναι πλήρως ενημερωμένοι πριν πραγματοποιήσουν μία αγορά. Το e-commerce έχει γίνει πιο προσωποποιημένο από ποτέ, ενώ η βιωσιμότητα και το περιβάλλον φαίνεται να πρωταγωνιστούν στην ατζέντα όλων των brands.

Το 2021, δώστε σημασία στον τρόπο με τον οποίο το YouTube, το Facebook και το Instagram προσπαθούν να προσαρμοστούν προσθέτοντας νέα features, στην προσπάθειά τους να ανταγωνιστούν νέους αντιπάλους που έχουν κερδίσει έδαφος, όπως το TikTok.

To TikTok, το Triller, τα Instagram Reels, το Snapchat αναπροσαρμόζονται διαρκώς. Μένει να δούμε τι θα προτιμήσει τελικά το κοινό.

Τέλος, το 2021 θα είναι η χρονιά του data ethics. Πλέον η ιδιωτικότητα είναι αδιαπραγμάτευτη, ενώ μία νέα εποχή σε ένα web χωρίς cookies και user tracking φαίνεται να γίνεται η νέα πραγματικότητα. Οι marketers και τα brands δεν έχουν παρά να προσαρμοστούν και να βρουν νέες εναλλακτικές και πρακτικές.

πηγή www.thefuturecats.com


Ο Δημήτρης Δημητριάδης κατέχει BA (Hons) in Design και ΜΑ in Design Interactions από το Royal College of Arts London. Με 20ετή πορεία στον ψηφιακό μετασχηματισμό και τη δημιουργία digital στρατηγικής, έχει συνεργαστεί με πολλά μεγάλα brands στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Είναι Keynote speaker και Digital Futurist με εξειδίκευση στο Digital & Social Media Marketing. Μοιράζει το χρόνο του μεταξύ, διδασκαλίας στο Professional Diploma in Digital and Social Media Marketing της KnowCrunch-The American College of Greece και ως University Lecturer στο City College, University of York Europe Campus. Είναι Keynote speaker για το μέλλον της τεχνολογίας σε συνέδρια σε Ελλάδα και εξωτερικό και είναι Chief Innovation Οfficer στην TheFutureCats & VP Business Developement στην BrainBox SA. Όταν ξεκίνησε να ασχολείται με τα social media το Facebook δεν είχε ιδρυθεί.

share post to:
Author