Το Marketing Μετά την Πανδημία

Από τη Χριστίνα Τζελέπογλου, P.R. Consultant & Δημιουργό του Positivelife.gr.

Η πανδημία του covid-19 δεν άλλαξε μόνο τον καθημερινό τρόπο ζωής μας αλλά και τη συμπεριφορά των καταναλωτών.

Καθώς οι επιχειρήσεις αρχίζουν να ανοίγουν η μία μετά την άλλη, υπάρχει η αίσθηση ότι κάτι έχει αλλάξει. Και πράγματι: Μετά την πανδημία και τους μήνες τις αυτοαπομόνωσης δημιουργήθηκαν νέες συνθήκες και στον τομέα του Marketing.

Οι marketeers παγκοσμίως βρίσκονται μπροστά σε κρίσιμα ερωτήματα: Πώς θα μπορέσουν οι επιχειρήσεις να αναπτυχθούν γρηγορότερα; Τι πρέπει να γίνει ώστε να υπάρξει ομαλή μετάβαση σ’ αυτή τη νέα πραγματικότητα; Και πώς επαναπροσδιορίζεται το μάρκετινγκ σ’ αυτή την εποχή;

Πάμε να δούμε 5 αλήθειες που πιστεύαμε ότι ίσχυαν μέχρι τώρα αλλά μετά την πανδημία άλλαξαν και έδωσαν τη θέση τους σε 5 διαφορετικές.

1. Πριν το COVID-19: Το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι μία χρήσιμη προσθήκη στην επιχείρησή σας
Μετά το COVID-19: Το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι μία απαραίτητη προσθήκη στην επιχείρησή σας

Μέσα στο διάστημα της πανδημίας το e-commerce, το λεγόμενο ηλεκτρονικό εμπόριο αναδείχθηκε περισσότερο από ποτέ. Η ανέπαφες συναλλαγές, η δυνατότητα να αγοράζεις ακόμη και όταν δεν είναι ανοικτό το φυσικό κατάστημα, έσωσαν πολλές επιχειρήσεις από το κλείσιμο.

Το ένα μαγαζί μετά το άλλο, υιοθέτησαν υπηρεσίες ηλεκτρονικού εμπορίου και μάλιστα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Και αν νομίζετε ότι πρόκειται για μία προσωρινή λύση και ότι μετά τη πανδημία η κατάσταση θα αλλάξει, κάνετε λάθος, καθώς τα στοιχεία δείχνουν ότι οι ψηφιακές αγορές ήρθαν για να μείνουν!

Οι τελευταίες έρευνες μιλούν για αύξηση έως και 169% του ecommerce μετά τη πανδημία.

Οι επιχειρηματίες ποντάρουν περισσότερο και επενδύουν σε ψηφιακές λύσεις, ειδικά και μετά την «αναγκαστική» εκπαίδευση των καταναλωτών κατά τη πανδημία.

Πλέον η πλειοψηφία του κόσμου γνωρίζει πως να ψωνίζει online, καθώς αυτό το διάστημα έχει εξασκηθεί να αγοράζει μέσω διαδικτύου.

2. Πριν το COVID-19: Παρακολουθήστε τους ανταγωνιστές σας και αναμετρηθείτε μαζί τους
Μετά το COVID-19: Εκείνον που έχετε να ανταγωνιστείτε είναι την τελευταία καλύτερη εμπειρία του πελάτη σας

Ακόμη και πριν έρθει ο κορονοϊός, οι προσδοκίες της γενιάς Gen Z, που μεγάλωσε μέσα στην τεχνολογία, είχαν αυξηθεί.

Οι πελάτες περιμένουν πολλά περισσότερα από τις επιχειρήσεις και αυτό γιατί τις είδαν να αναπτύσσονται ψηφιακά εν μία νυκτί.

Όλες οι εταιρίες έχουν τα προσωπικά δεδομένα των πελατών τους και είναι σε θέση να τους προσφέρουν εξατομικευμένες εμπειρίες και να μετατρέψουν το καταναλωτικό τους ταξίδι σε απόλαυση.

Οι εταιρίες που θα ακολουθήσουν αυτή τη στρατηγική και θα διασφαλίσουν ξεχωριστές εμπειρίες στους πελάτες τους είναι σίγουρο ότι θα βγουν κερδισμένες. Για να το πετύχει μία επιχείρηση αυτό, χρειάζεται να δημιουργήσει μεταξύ άλλων μία σωστή βάση δεδομένων όπου θα μπορεί να συγκρίνει και να στοιχειοθετεί τα δεδομένα που έχει στα χέρια της και να εξυπηρετεί ακόμα καλύτερα το κοινό της.

3. Πριν το COVID-19: Οι σχέσεις επιχείρησης – πελατών είναι σημαντικές
Μετά το COVID-19: Οι σχέσεις επιχείρησης – πελατών είναι το παν

Είναι γνωστό ότι η οικοδόμηση μιας καλής σχέσης με τους πελάτες μας που βασίζεται στην εμπιστοσύνη ήταν πάντα σημαντική. Το COVID-19 όμως έδωσε άλλη έμφαση στις σχέσεις, ιδίως στις πωλήσεις B2B.

Αντιμέτωποι με ένα ψηφιακό περιβάλλον και απομακρυσμένες επαφές, οι σχέσεις που είχαν γερά θεμέλια κατάφεραν να κρατήσουν τις επιχειρήσεις. Αντιθέτως, επιχειρήσεις που δεν είχαν επενδύσει στο κομμάτι αυτό και είχαν πιο απρόσωπη συνεργασία αντιμετώπισαν προβλήματα.

Γι’ αυτό είναι σημαντικό οι επιχειρήσεις να δημιουργήσουν εμπιστοσύνη και να ακούνε τις ανάγκες των πελατών τους. Τι θέλουν οι πελάτες; Λύσεις για να καλύψουν τις ανάγκες τους. Έτσι οι επιχειρήσεις πρέπει να στραφούν περισσότερο από ποτέ σ’ αυτό.

4. Πριν το COVID-19: Το brand σας πρέπει να ξεχωρίζει για τα υπέροχα προϊόντα/υπηρεσίες του
Μετά το COVID-19: Το brand σας πρέπει να ξεχωρίζει πάνω από όλα για τις αξίες του.

Πρόσφατη έρευνα της EY δείχνει ότι ενώ η ποιότητα και η τιμή εξακολουθούν να έχουν μεγάλη σημασία στην επιλογή των καταναλωτών, παράγοντες όπως η βιωσιμότητα, η ηθική αξία και η κοινωνική ευθύνη γίνονται ολοένα και πιο σημαντικοί σ’ αυτή την επιλογή.

Το τμήμα μάρκετινγκ πρέπει να δώσει βαρύτητα σ’ αυτό το κομμάτι, εκπαιδεύοντας την κάθε εταιρεία για τη σημασία αυτών των αξιών. Οι αγορές των καταναλωτών, ειδικά μετά την πανδημία, δείχνουν ότι το κοινό πλέον στρέφεται όχι μόνο στο επώνυμο αλλά και στο brand που φροντίζει για αξίες όπως το περιβάλλον, την εξοικονόμηση ενέργειας κλπ.

5. Πριν το COVID-19: Το marketing είναι σημαντικό για την κερδοφορία της εταιρείας
Μετά το COVID-19: Το marketing είναι ο πιο σημαντικός πυλώνας ανάπτυξης και κερδοφορίας της κάθε επιχείρησης

Αναμφίβολα, πολλές εταιρίες θεωρούσαν και μέχρι πρόσφατα το marketing έξοδο πολυτελείας για την επιχείρησή τους, με αποτέλεσμα είτε να μην το χρησιμοποιούν είτε να επενδύουν ελάχιστα.

Σε δύσκολες περιόδους, όπως αυτή με τον COVID-19, το marketing πρωτοστάτησε και έψαξε τρόπους ώστε να «γλιτώσει» επιχειρήσεις από σημαντικές απώλειες κερδών.

Το COVID-19 δημιούργησε μια ηγετική κουλτούρα άμεσης συνεργασίας που επικεντρώνεται στην ανθεκτικότητα. Το μάρκετινγκ έχει τώρα την ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στις επιχειρηματικές εξελίξεις και να οδηγήσει στην ανάπτυξη του κάθε οργανισμού, μέσα από καινοτόμες λύσεις.

Συνοπτικά

Ο επαναπροσδιορισμός του μάρκετινγκ είναι αναγκαίος για την αγορά μετά την back to normal κατάσταση των επιχειρήσεων. Οι εταιρίες και οι άνθρωποι που δουλεύουν σ’ αυτές θα πρέπει να ξεχάσουν κάποιες συνήθειες του παρελθόντος και να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα.

Όσο πιο γρήγορα καταφέρει μία επιχείρηση να προσαρμοστεί και δώσει μεγαλύτερη βαρύτητα στο μάρκετινγκ τόσο μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και θέση θα έχει στην αγορά.

Author